2020-05-14, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Du är full av skit. Du har suttit här i flera månader och snackat utan källor. Sanningen är hård för dig efter att den belgiska och spanska studien kom ut.

Ditt kära Stockholm så är de bara några procent som är immuna. Hur känns de?
Du döljer din glädje över att dödstalen eventuellt ökar väldigt dåligt.

Om immuniteten är så låg så är det väldigt dåliga nyheter för världen, och inte minst Spanien. För idén om att Spanien skulle kunna hålla ut tills det kommer ett vaccin, det är inte realistiskt. Att de skulle stänga landet och vara inlåsta under hela turistsäsongen är inte genomförbart. Fattas bara en värmebölja på det, sen har du en humanitär katastrof.

Jag såg bilderna från uteserveringarna i Barcelona nu på nyheterna. Det ser precis ut som i Stockholm.

Antingen så är 5% inte ett korrekt mått på hur många som haft det, eller så kommer de slås av en andra våg väldigt snabbt.
Citera
2020-05-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Har du källa till det du skriver?
Vi vaccinerar mot mässlingen därför är vi immuna.
Det finns många påstående i tråden. 1177.se uppger detta:

Citat:
Du har antikroppar mot mässling om du är immun efter att ha vaccinerat dig eller om du har haft sjukdomen. Det går att kontrollera med ett blodprov, men det finns oftast ingen anledning att göra det. Är du osäker så ges vaccin. Det medför inga ökade risker för biverkningar att få vaccin även om du redan haft mässling eller är vaccinerad mot den.
Citera
2020-05-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Många äldre vittnar om en isolering som tär på dem. Det är såklart ohållbart och ovärdigt att ha det så en längre tid när du är gammal och kanske inte har många år kvar i vilket fall.

Då är det bättre att det är upp till individen att ta en kalkylerad risk och träffa barn barn lite nu och då eller att isolera sig. Det ska individen bestämma. Inte en myndighet.

Rekommendationerna för +70 kommer snart att ändras och det är bra.

Och hur kommer då trycket på vården att utvecklas, tror du?
Jag anser inte det är upp till var och en att bestämma detta. Vi, som samhälle, har ett ansvar gentemot de som sliter arslet av sig inom intensivvården för att rädda våra liv.
Rekommendationerna bör fortsätta följas tills dess att det finns medicin/vaccin eller mer information.
Citera
2020-05-14, 08:56
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Jag är en förnekare.
1. Om Spaniens siffror stämmer överens med våra.
2. Om folk som först varit 'lätt' sjuka och inte fått antikroppar riskerar att bli svårt sjuka i en andra omgång.

Då ber jag om ursäkt till alla jag kallat alarmister. Åker pendel (istället för bil) för första gången på länge och önskar jag hade en ansiktsmask. Vilket jag brukade fnysa (mentalt) åt tidigare.

Hur 1 och 2 än blir så förstår jag 'andra sidan' bättre.

Varför ens bry sig vad folk kallar dig? Man kan ju ändra ståndpunkt efter tidens gång utan för den delen bli varken förnekare eller alarmist. Personligen har jag isolerat mig och min familj sedan mars, bara varit ute med hunden och handlat mat. Men jag är inte för att stänga samhället eller att folk generellt ska ha munskydd. Men visst att företag skulle kunna sätta regler för att få använda sig av deras tjänster.

Kollektivtrafik = munskydd, inget munskydd inget åka
Citera
2020-05-14, 08:57
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men i Finland verkar det vara större verkstad!

I Finland kommer nu nya direktiv kring testning. Alla som har någon form av symptom uppmanas att så fort som möjligt testa sig för covid-19, rapporterar Hufvudstadsbladet. Just nu har landet kapacitet att testa drygt 8 000 personer per dag, men målet är att öka kapaciteten till 10 000 per dag. (Expressen live tidigare idag)

Men är inte det en gammal nyhet? Från typ före första maj? Eller kanske det bara var här i Helsingfors?

I alla fall så var det här jätteskönt när det kom, att man nu kan testa alla där minsta misstanke finns. Ingen större skillnad syns i statistiken över analyserade prov, ligger där mellan ~3000 och ~4300. Så långt från vad kapaciteten är.

Kanske vi kunde erbjuda litet analyskapacitet åt Sverige också? (Helt i början av epidemin, när analyskapaciteten var några futtiga hundra om dagen så flög privata hälsovårdsaktörer* prov från Finland till både Estland och Syd Korea.)

Men Tegnell har ju marrat om "hela kedjan" ända sedan mars, så det kanske inte är analyskapaciteten som är problemet i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Undra om jag som sverigefinne kan flytta dit i dagens läge? har dubbelborgarskap (svensk och finsk)

Som medborgare har du rätt att när som helst komma över gränsen.

Just nu får du antagligen sitta i "karantänsliknande förhållanden" i två veckor. Men två veckor på sommarstugan duger fint.

* Finland har ett system med privata sjukförsäkringar, och specifikt för "arbetshälsa" för stora arbetsgivare så är det närmast ett parallellsystem. Så därför finns det relativt stora privata och tredje-sektorn aktörer. Just med CoVID19 så har ju om man kan arbeta eller inte varit en viktig sak, hur länge man behöver vara borta etc.
Jag vet inte hur många som blivit testade via sin arbetsplatshälsovård. Men när jag investerade i ett anti-kroppstest (totalkostnad ca 100 euro (varav jag betalade 85 och den allmänna sjukförsäkringen bidrog med 15), inkl remiss från läkare och bekräftelse av provet om det varit positivt, vilket det tyvärr inte var) så var det nog relativt livligt, om än ingen rusning, på drive-in stationen (en parkeringsplats vid ett köpcentrum med en husvagn som kansli och personalutrymme) som främst betjänade med svalgprover för pågående infektion - de allra flesta där torde ha blivit sända av sina arbetsgivare.
Citera
2020-05-14, 08:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Skillnaden är den mellan målsättning och effekt.
Målsättningen för en svensk myndighet kan inte vara att smitta svenska folket, att sprida en sådan övertygelse är givetvis en våt dröm för dem som vill nationen illa, utan att den smitta som ändå bedöms vara oundviklig totalt sett ska orsaka minsta möjliga störningar.
Du har säkert rätt. Jag tror man har valt den väg man har valt p.g.a. bristande resurser och avsaknad av sådana saker som lagutrymme. Helt enkelt har Sverige inte klarat av att genomföra en lock-down. Man stod helt handfallen inför denna pandemi och man valde alltså att undvika att ta drastiska beslut som hade stoppat spridningen för att man inte har kunnat göra det. Man var bl.a. helt medvetna om att man hade fyllt äldreomsorgen och hemtjänsten med outbildad personal som i många fall inte ens hade adekvata språkkunskaper. Tillsammans med avsaknad av skyddsutrustning hade ett beslut om drastiska åtgärder där slutat med allmänt kaos. Ett omedelbart stopp på utrikesresor hade också blottlagt det förhållande att våra nya invandrare som de under gymnasielagen ägnade sig åt pendelflyg till Teheran. Hur ska man få kontroll när man inte har det under normala förhållanden? Man kan inte ens uppskatta hur många papperslösa det springer omkring i landet. Att genomföra strikta kontrollåtgärder har alltså varit helt ogenomförbart. Istället har man genomfört diverse halvmesyrer som ska se ut som att man har varit handlingskraftigt. Inte ens som att hålla lager för basala mediciner som propofol hade man kunnat göra. Nu får vi köpa det från våra grannländer.

Flockimmuniteten har inte varit planen för någon sådan har överhuvudtaget inte funnits. Man har ändå spridit narrativet så att man har något att säga när framförallt omvärlden har undrat vad fan vi håller på med. Så att man inte ska stå där som dumma fån.
Citera
2020-05-14, 09:01
Medlem
madchances avatar
Citat:
Nä, det var ingen studie överhuvudtaget. Vad som hänt på två flyg är ingen studie. Där man heller inte har med negativa effekter.

Hade detta varit en studie så hade EASA såklart visat den.

Om det inte är en studie, varför är den publicerat hos CDC under Research?
Varför har den ett DOI-nummer och varför citeras den av annan forskning?
Varför är den gjort av forskare?
Varför blev den publicerad i Emerging Infectious Diseases volym 19 nummer 9 år 2013?
Citera
2020-05-14, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Dom har bra siffror på antalet smittade och döda jämfört med Sverige, undra vad det kan bero på, kan det månne bero på att dessa länder inte har narcissister i sitt sk FHM som gång på gång har fel i alla sina gissningar och istället går på försiktighetsprincipen innan man vet mer om viruset...?

Jag bor i Helsingfors och kan meddela att folk här är väldigt nöjda, so far, med hur regeringen skött Corona. Tufft i börjar för att stävja, och nu testar de att öppna upp smart. T.ex. skolorna öppnar idag.

Titta bara på fall/döda per miljon invånare mellan Sverige och Finland.
Helt klart att smarta åtgärder gör skillnad.

Fall/miljon:
Sverige: 2763
Finland: 1093
Sverige nästan 3ggr fler fall per miljon invånare.

Döda/miljon:
Sverige: 343
Finland: 51
Sverige nästan 7ggr fler döda per miljon invånare.

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-05-14, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Det är inte bara möjligt utan verklighet.
Ex. Spanien som har 5 % immunitet och över 27 000 döda. Om man vill nå 50 % immunitet växer dödstalen till 270 000 döda. Detta vet man idag.

Hur många som kommer att dö i covid19 under de närmaste åren vet man inte. Man hinner kanske få fram ett vaccin som räddar människoliv.

Att offrar hundratusentals människor för någon fix ide att vi ska nå flock-immunitet är inhumant och oförsvarligt.

Håller med dig fullständigt. De siffror som nu Spanien visar upp hade många med mig(hobby-alarmister) redan kalkylerat fram i mars med rådande data. Att Regeringen tillsammans FHM ignorerat denna data är inget annat än århundradets politiska skandal. Och med tanke på hur lite vi vet om symptom på lång sikt för både unga som gamla så förblir Sveriges handlande än mer oförsvarbart.

Hoppas verkligen att någon av de få granskande journalister som fortfarande finns börjar gräva i detta. Kan tänkta mig att det finns många potentiella "visselblåsare" i maskineriet som idag kvävs att gå till jobbet med vetskap att de gör fel.
Citera
2020-05-14, 09:03
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Skillnaden är den mellan målsättning och effekt.
Målsättningen för en svensk myndighet kan inte vara att smitta svenska folket (att sprida en sådan övertygelse bland svenskarna är givetvis en våt dröm för dem som vill nationen illa), utan att den smitta som ändå bedöms vara oundviklig totalt sett ska orsaka minsta möjliga störningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Har ju varit myndigheternas mål från början att uppnå flockimmunitet.
Detta har ju Tegnell sagt flertalet gånger.
Vad snackar du om?

Ja ingen som visste vad flockimmunitet är för något innan statsepidemiologen började prata om det,

det va Sverige och UK som tjafsade om det i början,

WHO har aldrig pratat om det annat än som svar på frågor,
Citera
2020-05-14, 09:04
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Men är inte det en gammal nyhet? Från typ före första maj? Eller kanske det bara var här i Helsingfors?

I alla fall så var det här jätteskönt när det kom, att man nu kan testa alla där minsta misstanke finns. Ingen större skillnad syns i statistiken över analyserade prov, ligger där mellan ~3000 och ~4300. Så långt från vad kapaciteten är.

Kanske vi kunde erbjuda litet analyskapacitet åt Sverige också? (Helt i början av epidemin, när analyskapaciteten var några futtiga hundra om dagen så flög privata hälsovårdsaktörer* prov från Finland till både Estland och Syd Korea.)

Men Tegnell har ju marrat om "hela kedjan" ända sedan mars, så det kanske inte är analyskapaciteten som är problemet i Sverige?

Edit: jag misstänker att jag kan ha corona så vill jag ej resa dit nu. Utan avvaktar..

Som medborgare har du rätt att när som helst komma över gränsen.

Just nu får du antagligen sitta i "karantänsliknande förhållanden" i två veckor. Men två veckor på sommarstugan duger fint.

* Finland har ett system med privata sjukförsäkringar, och specifikt för "arbetshälsa" för stora arbetsgivare så är det närmast ett parallellsystem. Så därför finns det relativt stora privata och tredje-sektorn aktörer. Just med CoVID19 så har ju om man kan arbeta eller inte varit en viktig sak, hur länge man behöver vara borta etc.
Jag vet inte hur många som blivit testade via sin arbetsplatshälsovård. Men när jag investerade i ett anti-kroppstest (totalkostnad ca 100 euro (varav jag betalade 85 och den allmänna sjukförsäkringen bidrog med 15), inkl remiss från läkare och bekräftelse av provet om det varit positivt, vilket det tyvärr inte var) så var det nog relativt livligt, om än ingen rusning, på drive-in stationen (en parkeringsplats vid ett köpcentrum med en husvagn som kansli och personalutrymme) som främst betjänade med svalgprover för pågående infektion - de allra flesta där torde ha blivit sända av sina arbetsgivare.

tack för svar, jag undrar över hur det blir när man är förtidspensionär?

Går det att fixa lägenhet och så? gärna i norra österbotten där man har sina släktingar. Typ haapajärvi och pyhäjärvi? Min usla finska borde inte vara nåt problem.

Har många släktingar där så tänkte man att dom kunde hjälpa en att introducera i finska systemet. Mina morbrödrer lär vilja säga åt mig att sluta dricka. Dom dracjk som fan när dom var tills 50-60 år, jag är 41...

samt så kan jag ha corona.. har varit sjuk länge och får ingen hjälp
Senast redigerad av EastClintfood 2020-05-14 kl. 09:16.
Citera
2020-05-14, 09:04
Medlem
Citat:
NZ har ju ett tacksamt läge som den isolerade ö de är. Det finns ju 10 "grannöar"/länder i Söderhavet som aldrig fick in smittan överhuvudtaget. Ganska tacksamt läge ja.
NZ är inte "isolerat". Flygplatsen i Auckland hade innan corona lika många passagerare per år som Arlanda och den i Wellington lika många som Landvetter. Detta trots att NZ har mindre än halva Sveriges befolkning. Per capita fick de alltså in fler flygresenärer än Sverige. Och jag kan garantera att de flesta inresande inte kom från grannar som Solomonöarna eller Vanuatu, utan från hela världen.

Coronasmittan kom till Sverige via Arlanda. Den kom inte in landsvägen via någon av broarna över Torne älv, den kom inte in via Svinesundsbron och den kom inte in via Öresundsbron. Hade Sveriges smittats från Finland, Norge eller Danmark så hade Norrbotten, Bohuslän och Skåne varit de mest drabbade länen, inte som i verkligheten Stockholm, Sörmland och de län stockholmarna åker till för att vintersporta, dvs Jämtland och Dalarna. Allting utstrålande från navet i smittan, dvs utrikesterminalen på Arlanda.

NZ stoppade inflödet av smitta som kom via Auckland Airport, 21 miljoner passagerare per år, och Sverige kunde ha stoppat inflödet av smitta via Arlanda, som har ungefär samma antal passagerare.

Sluta tramsa om geografi som inte har någon koppling till smittans spridningsmönster. Folk åker inte på sportlovsresor till Tyrolen med bil eller buss - de flyger.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygplan

Vad i helvete spelar det för roll om ett land är omgärdat av vatten, som NZ, eller till hälften av skog, som Sverige? Tror du viruset tar sig över gränsen genom att krypa på egna ben genom blåbärsriset?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in