Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ju fler budgivare som uteblir desto lägre blir slutpriset. Så har det alltid varit, även när priserna var lägre.
Det finns inget som säger att priserna måste vara på dessa nivåer som en naturlag. Det kan lika gärna gå tillbaka till 2010:s nivåer. Och det skulle inte ens vara extremt...
Osäkerheten kommer göra att de mest vidlyftiga buden kommer att försvinna.
Skulle inte kalla mig för domedagsprofet för att tro på det, snarare realist.
2010 var ungefär när jag köpte min senaste bostadsrätt och i ärlighetens namn trodde jag på en bostadsbubbla redan då

Bevis finns i tråden
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Tycker att argumentet jag förde fram då (omkring 2011 kanske) var giltigt. Alltså för min bostadsrätt beräknades avgift, räntor, drift/underhåll, och en rimlig alternativkostnad ge ett dyrare boende än motsvarande hyresrätt i samma område (som då gick att få tag på).
Främst var det för mig avgiften som var hög men det var lite orättvist att räkna så eftersom föreningen amorterade en hel del från avgiften (i snitt halva avgiften är amortering) och nu 10 år senare är inte föreningen högbelånad längre

Nu var det värt att köpa i vilket fall eftersom tomten är trevlig och vi trivs där. Det är ok att det kostar att bo bra
Priserna har nästan 3-dubblats sedan jag flyttade dit och räknar man nu med rimlig alternativkostnad, och särskilt om räntorna stiger lite, så är kalkylen helt kört vid jämförelse med hyresrätt (som inte går att få tag på visserligen). Skulle se en halvering av priserna i mitt område som fullt rimligt just nu.
Bubbeltroende sedan åtminstone 2011...