2020-05-14, 08:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Visst är det så. Men de som är tvingade att sälja är de som redan köpt nytt. En begränsad grupp.

Priserna kommer gå ner, men det är inte detsamma som en krasch. Priserna gick ner ordentligt även 2018.

Jag anser att en tillbakagång till 2010:s nivå inte är en krasch, men det kommer att få grova konsekvenser för hela samhällsekonomin för många år framöver om så blir fallet.

Problemet är att de framtvingade affärerna kommer att pressa ner priserna. Säljarna har inte möjlighet att påverka genom att avvakta. Nya normalnivåer kommer att komma.
Citera
2020-05-14, 08:34
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag anser att en tillbakagång till 2010:s nivå inte är en krasch..

I may have to disagree with you on that one...
Citera
2020-05-14, 08:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I may have to disagree with you on that one...

Haha.. Kolla på den långa grafen för bostadspriserna så kanske du får en annan uppfattning?

Vad jag minns tyckte man priserna var helt bananas 2010
Citera
2020-05-14, 08:37
Medlem
Citat:
Ju fler budgivare som uteblir desto lägre blir slutpriset. Så har det alltid varit, även när priserna var lägre.

Det finns inget som säger att priserna måste vara på dessa nivåer som en naturlag. Det kan lika gärna gå tillbaka till 2010:s nivåer. Och det skulle inte ens vara extremt...

Osäkerheten kommer göra att de mest vidlyftiga buden kommer att försvinna.

Skulle inte kalla mig för domedagsprofet för att tro på det, snarare realist.

2010 var ungefär när jag köpte min senaste bostadsrätt och i ärlighetens namn trodde jag på en bostadsbubbla redan då Bevis finns i tråden (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Tycker att argumentet jag förde fram då (omkring 2011 kanske) var giltigt. Alltså för min bostadsrätt beräknades avgift, räntor, drift/underhåll, och en rimlig alternativkostnad ge ett dyrare boende än motsvarande hyresrätt i samma område (som då gick att få tag på).

Främst var det för mig avgiften som var hög men det var lite orättvist att räkna så eftersom föreningen amorterade en hel del från avgiften (i snitt halva avgiften är amortering) och nu 10 år senare är inte föreningen högbelånad längre Nu var det värt att köpa i vilket fall eftersom tomten är trevlig och vi trivs där. Det är ok att det kostar att bo bra

Priserna har nästan 3-dubblats sedan jag flyttade dit och räknar man nu med rimlig alternativkostnad, och särskilt om räntorna stiger lite, så är kalkylen helt kört vid jämförelse med hyresrätt (som inte går att få tag på visserligen). Skulle se en halvering av priserna i mitt område som fullt rimligt just nu.

Bubbeltroende sedan åtminstone 2011...
Citera
2020-05-14, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hade du frågat då så hade jag svarat. Men är inte alls så intresserad av börsen och inte speciellt insatt. Det jag har hsr legat mycket länge. Sålde inte av pga corona eller dylikt.

Inte så insatt i börsen men sitter och trejdar bostad som om det vore värdepapper; vad är du för fantasifigur egentligen?
Citera
2020-05-14, 08:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
2010 var ungefär när jag köpte min senaste bostadsrätt och i ärlighetens namn trodde jag på en bostadsbubbla redan då Bevis finns i tråden (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
"Bubblan" håller ju så länge folk har jobb att gå till och det är billigt att låna pengar. Det är oförskämt billigt att äga sin bostad trots allt.

Citat:
Tycker att argumentet jag förde fram då (omkring 2011 kanske) var giltigt. Alltså för min bostadsrätt beräknades avgift, räntor, drift/underhåll, och en rimlig alternativkostnad ge ett dyrare boende än motsvarande hyresrätt i samma område (som då gick att få tag på).
Jo jag tänker så, men i dagsläget skulle jag nog kunna argumentera för att det på kort sikt faktiskt skulle vara bra att hyra en bostad ett tag givet att priserna kommer att gå ner.

Citat:
Främst var det för mig avgiften som var hög men det var lite orättvist att räkna så eftersom föreningen amorterade en hel del från avgiften (i snitt halva avgiften är amortering) och nu 10 år senare är inte föreningen högbelånad längre Nu var det värt att köpa i vilket fall eftersom tomten är trevlig och vi trivs där. Det är ok att det kostar att bo bra
Problemet med corona är att BRF:er i sthlms innerstad kan komma att behöva chockhöja sina avgifter om inte deras hyresgäster betalar hyran. Detta kommer att slå hårt mot priserna om så blir fallet. Så det gäller att ha järnkoll på vad det är för slags förening man tänker köpa i.

Låga avgifter och mkt lokalhyresintäkter skulle få mig att dra öronen åt mig.

Citat:
Priserna har nästan 3-dubblats sedan jag flyttade dit och räknar man nu med rimlig alternativkostnad, och särskilt om räntorna stiger lite, så är kalkylen helt kört vid jämförelse med hyresrätt (som inte går att få tag på visserligen). Skulle se en halvering av priserna i mitt område som fullt rimligt just nu.

Bubbeltroende sedan åtminstone 2011...
Allt beror på nivåerna. Jag tror att den största risken i rena kronor är centrala bostadsrätter. Att en BR i Borås rasar med 100 k är inte lika dramatiskt, som att priserna går ner med 10% i sthlm city.

Man ska komma ihåg att bostadspriserna är mkt höga i förhållande till lönenivåerna i sthlms innerstad.
Citera
2020-05-14, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Inte så insatt i börsen men sitter och trejdar bostad som om det vore värdepapper; vad är du för fantasifigur egentligen?

Insatt år jag såtillvida att jag håller koll på utvecklingen, men inte nog för att daytradea.

Hade ändå i plan att flytta i år. Varför inte prova sälja innan coronakrisen slår till fullt ut? Fick rekordpris per kvm. Har trevligt boende under tiden i familjen. Vore ju en idiot om jag inte agerade på detta sätt.
Citera
2020-05-14, 09:01
Avslutad
Citat:
Visst är det så. Men de som är tvingade att sälja är de som redan köpt nytt. En begränsad grupp.

Priserna kommer gå ner, men det är inte detsamma som en krasch. Priserna gick ner ordentligt även 2018.

Folk får nya jobb, dör, skiljer sig etc. De flesta har varit länge på marknaden och har stora marginaler även vid ett tapp på -20%. de kommer ändå resonera att de köper och säljer i samma marknad. Dessutom åker de på mycket mindre flyttskatt om priserna går ner.
Citera
2020-05-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Insatt år jag såtillvida att jag håller koll på utvecklingen, men inte nog för att daytradea.

Hade ändå i plan att flytta i år. Varför inte prova sälja innan coronakrisen slår till fullt ut? Fick rekordpris per kvm. Har trevligt boende under tiden i familjen. Vore ju en idiot om jag inte agerade på detta sätt.
För de flesta är det ganska svårt att hitta ett bra andrahandsboende om man säljer utan att köpa nytt. Rent generellt är det svårt att hitta en andrahandslägenhet som kostnadsmässigt kan konkurrera med den bostadsrätt som man har. Räntorna kommer att förbli låga såvida inte kreditmarknaden kollapsar. Skulle kreditinstituten hamna i problem så blir det snarare kronkursen som kommer att få ta smällen då staten kommer att gå in. Bostadsmarknaden har faktisk justerats nedåt genom en sjunkande krona de senaste åren. Har man blivit lite äldre så vill man iför övrigt inte gärna kasta bort två år och bo i en vraklägenhet i ett område där kvinnor inte kan gå ut ensamma och barn riskerar men för livet. Även detta har ett pris.
Citera
2020-05-14, 09:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
För de flesta är det ganska svårt att hitta ett bra andrahandsboende om man säljer utan att köpa nytt. Rent generellt är det svårt att hitta en andrahandslägenhet som kostnadsmässigt kan konkurrera med den bostadsrätt som man har. Räntorna kommer att förbli låga såvida inte kreditmarknaden kollapsar. Skulle kreditinstituten hamna i problem så blir det snarare kronkursen som kommer att få ta smällen då staten kommer att gå in. Bostadsmarknaden har faktisk justerats nedåt genom en sjunkande krona de senaste åren. Har man blivit lite äldre så vill man iför övrigt inte gärna kasta bort två år och bo i en vraklägenhet i ett område där kvinnor inte kan gå ut ensamma och barn riskerar men för livet. Även detta har ett pris.

Andrahandsmarknaden borde vara bättre än någonsin med tanke på corona... Nu kan man ju bo på hotell för en rimlig peng, vilket borde lätta på trycket på den ordinarie andrahandsmarknaden.

Äldre som varit med på marknaden länge är inte särskilt påverkade såklart, mer än att de kommer att få mindre pengar om de cashar ut sig.

De som ligger i farozonen är de som klivit på de senaste 10 åren. Och har de dessutom köpt i fel BRF som kanske har mkt lokalintäkter kan det bli en riktig privatekonomisk stjärnsmäll.

Att valutan försvagats är inget vi märker av mer än att det blir dyrare att resa utomlands.
Citera
2020-05-14, 09:41
Medlem
Citat:
Andrahandsmarknaden borde vara bättre än någonsin med tanke på corona... Nu kan man ju bo på hotell för en rimlig peng, vilket borde lätta på trycket på den ordinarie andrahandsmarknaden.

Äldre som varit med på marknaden länge är inte särskilt påverkade såklart, mer än att de kommer att få mindre pengar om de cashar ut sig.

De som ligger i farozonen är de som klivit på de senaste 10 åren. Och har de dessutom köpt i fel BRF som kanske har mkt lokalintäkter kan det bli en riktig privatekonomisk stjärnsmäll.

Att valutan försvagats är inget vi märker av mer än att det blir dyrare att resa utomlands.
Att bo på hotell med familj i ett år är ingen billig lösning.
Citera
2020-05-14, 09:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Att bo på hotell med familj i ett år är ingen billig lösning.

Nej men jag tror inte så många som bor i andrahand har familj. Vi har ju gjort oss kända som landet med flest singelhushåll i världen.

Alla ska bo själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in