2020-05-14, 00:38
Medlem
wwrs avatar
Märkligt att Backs Wikipedia-sida inte nämner att han är skaparen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Adam_Back
Citat:
Back was one of the first two people to receive an email from Satoshi Nakamoto.[15]
Citera
2020-05-14, 07:17
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Märkligt att Backs Wikipedia-sida inte nämner att han är skaparen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Adam_Back
Varför är det märkligt?

Adam Back är inte skaparen av Bitcoin ... Den där "dokumentären" kommer inte fram med något nytt. Den är extremt konspiratorisk också eftersom den går på hela "big block" anti-Blockstream narrativet.
Citera
2020-05-14, 07:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Varför är det märkligt?

Adam Back är inte skaparen av Bitcoin ... Den där "dokumentären" kommer inte fram med något nytt. Den är extremt konspiratorisk också eftersom den går på hela "big block" anti-Blockstream narrativet.
Jag har precis börjat kolla på vem som skapat BTC.
BBC säger att mycket pekar på Wright. Andra säger Back.

Min slutsats är tills vidare att ingen vet.

Fast det finns vissa påståenden i BBC-artikeln som gör att min gissning nog faller på Wright, t.v. i alla fall.
Senast redigerad av wwr 2020-05-14 kl. 08:02.
Citera
2020-05-14, 09:04
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Jag har precis börjat kolla på vem som skapat BTC.
BBC säger att mycket pekar på Wright. Andra säger Back.

Min slutsats är tills vidare att ingen vet.

Fast det finns vissa påståenden i BBC-artikeln som gör att min gissning nog faller på Wright, t.v. i alla fall.
Du får nog läsa på lite mer om Wright. Han är en serie-scammer och förfalskare.

Kolla denna listan noga... Detta är inte ens allt då han skapar nya fake-saker varje vecka: https://www.reddit.com/r/btc/comment...ter_i/eiwho2w/

De två bästa kandidaterna för att vara Satoshi är fortfarande Nick Szabo och Hal Finney
Citera
2020-05-14, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
det bakomligande värdet är att det är decentraliserat, det tycker folk är värt 120tkr för en bitcoin.

att ha en alternativ valuta som endast styrsa av tilgång och efterfråga är värt guld värt, speciellt i länder där korruptionen är enorm är krypto valutor ett måste för att staten inte ska råna dig, nu är vi än så länge skonade ifrån det i vårat vackra land, men det betyder inte att läget förändras, eller vad var det stefan juholt sa att sveriges demokrati försvinner och att vi är på väg emot en diktatur, så då kan krypto valutor vara ett måste

bitcoin var aldrig tänkt att bytas ut emot den inhemska valutan utan endast vara en konkurent, vilken den gjort ett bra jobb med.

finns rätt mycket som tyder på att det är hal finney som skapade bitcoins, och det skulle förklara varför satosis bitcoins inte rör sig, då han är död.

blir mer och mer vanligt att du kan handla alternativa valutor med ethereum etc, eller att du kan köpa direkt med din fiat valuta.

till tråden: ja jag tror väl det är hal finney, mycket tyder på det.

Edit: hitta denna länk https://steemit.com/bitcoin/@newsere...toshi-nakamoto

Fint quote
"The ability for commercial banks and central banks to create money from nothing is the one thing that keeps them and governments from being accountable and honest to the people they should be answerable to."

Vi såg nu, och vi har sett de flera gånger, bitcoin kan krascha och beter sig inte som en vanlig valuta.

Att värdet faller till över hälften på några dagar är väldigt sällsynt på valutor.

Bitcoin är en investering och därför den bra svar såhär. Folk säljer och går på hype, de läser nån expert säger " Bitcoin kam komma att nå 700 dollar nästa vecka är coronavirus" och då får folk panik och toksäljer.

likadant på uppgång som lockar investerare.

Globalt sett tror jag inte btc håller sig bättre, snarare tvärtom. Däremot på nationell nivå, tex länder som har korruption osv, där är Bitcoin rent tekniskt bäst.
Citera
2020-05-14, 23:46
Medlem
Inte för att det spelar någon roll vem som skapade Bitcoin eller för att det är känt exakt hur det har gått till så är det för mig helt uppenbart att det är Craig S Wright som har stått för den betydande delen av det som var Satoshi Nakamoto. Lyssna på hur han pratar om och förstår Bitcoin. Se hur Bitcoin har utvecklats i de delarna han stödjer och förespråkar. Tänk själv!

Bitcoin är strävan efter en fri marknad för nod till nod digitala cash (finns inget annat bra svenskt ord för det än). I sammanhanget är produktions-/användningsbegräningar i blockstorlek (BTC) och inskränkningar i kedjeomorganiseringar (BCH) centralplanering. Bitcoin (BSV) är allt ni behöver veta!
Senast redigerad av tjugotva 2020-05-14 kl. 23:53.
Citera
2020-05-15, 12:31
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugotva
Inte för att det spelar någon roll vem som skapade Bitcoin eller för att det är känt exakt hur det har gått till så är det för mig helt uppenbart att det är Craig S Wright som har stått för den betydande delen av det som var Satoshi Nakamoto. Lyssna på hur han pratar om och förstår Bitcoin. Se hur Bitcoin har utvecklats i de delarna han stödjer och förespråkar. Tänk själv!

Bitcoin är strävan efter en fri marknad för nod till nod digitala cash (finns inget annat bra svenskt ord för det än). I sammanhanget är produktions-/användningsbegräningar i blockstorlek (BTC) och inskränkningar i kedjeomorganiseringar (BCH) centralplanering. Bitcoin (BSV) är allt ni behöver veta!
Så en teknisk inkompetent patologisk lögnare som konstant skapar fejkade meddelanden, e-mails, signaturer är Satoshi Nakamoto? Craig kan inte mattematik, han kan inte heller programmera. Hur får du ihop det att han är Satoshi? Är det hans karisma som har övertygat dig? https://www.reddit.com/r/btc/comment...ter_i/eiwho2w/
Senast redigerad av SvenskHODLer 2020-05-15 kl. 12:45.
Citera
2020-05-15, 12:46
Medlem
wwrs avatar
Jag kan inte detta område. Men ni som inte tror på Wright, hur bemöter ni dessa påståenden från BBC?

Citat:
At the meeting with the BBC, Mr Wright digitally signed messages using cryptographic keys created during the early days of Bitcoin's development. The keys are inextricably linked to blocks of bitcoins known to have been created or "mined" by Satoshi Nakamoto.

"I was the main part of it, but other people helped me," he said.

Soon after Mr Wright went public, Gavin Andresen, chief scientist at the Bitcoin Foundation, published a blog backing his claim.

"I believe Craig Steven Wright is the person who invented Bitcoin," he wrote.

Jon Matonis, an economist and one of the founding directors of the Bitcoin Foundation, said he was convinced that Mr Wright was who he claimed to be.

"During the London proof sessions, I had the opportunity to review the relevant data along three distinct lines: cryptographic, social, and technical," he said.

"It is my firm belief that Craig Wright satisfies all three categories."
https://www.bbc.com/news/technology-36168863
Citera
2020-05-15, 12:52
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Jag kan inte detta område. Men ni som inte tror på Wright, hur bemöter ni dessa påståenden från BBC?

https://www.bbc.com/news/technology-36168863
Hur bemöter Craigh-believers att han aldrig publicerat denna signatur offentligt.... utan istället publicerat inte mindre än 2 fejkade signaturer istället. Varför skulle Craigh göra det förutom om han bara var en lögnare från början och troligtvis också lyckades lura Gavin Andresen.
Citera
2020-05-15, 13:01
Medlem
wwrs avatar
Vad finns det för drivkrafter att vara anonym/outa sig?

Att vara anonym:

* Folk kan tro att skaparen är rik vilket skapar problem. Folk kan bli avundsjuka för att skaparen minat billigt.

* Man kan få ersättningskrav för problem som BTC skapat.

* Kraschar allt så kan folk bli arga.

Att avslöja sin identitet:

* Man blir känd och kan tjäna pengar på det.
Citera
2020-05-15, 13:17
Medlem
wwrs avatar
Varför diskuteras skaparens identitet med sådan intensitet? Har det någon betydelse för de som äger BTC vem som skapade systemet?

Jag kan inte detta. Men jag trodde BTC var en ren "peer to peer"-konstruktion. Så det har ingen betydelse vem som gjort systemet. När systemet är igång ligger alla på samma "nivå"? (Förutom att skaparen kunnat mina billigt.)
Citera
2020-05-15, 13:24
Medlem
Om Craig har signaturerna bevisar heller inte att han skapade Bitcoin.

Personligen tror jag inte att Satoshis adresser kommer att flytta på sig annat än i absoluta nödfall, och då inte för tillfredsställa någon annans fantasier. BTC kommer av den anledningen aldrig tillåtas överleva Bitcoin (BSV),men antagligen behövs ingen sådan åtgärd eftersom den kedjan inte kunde arbeta mer effektivt för att göra sig själv irrelevant.

BTC är inte P2P. Bitcoin (BSV) har dock med Handcash wallet har nyligen gjort ett genombrott i det avseendet.
Senast redigerad av tjugotva 2020-05-15 kl. 13:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in