Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-02, 13:00
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
En sak som jag minns från när jag läste på om allt det här, 2012-2013, var att Satoshi var så jäkla slug, att han VARIERADE sin engelska, så att man inte kunde avgöra från hans uttryckssätt och stavning, ifall han var amerikan, britt, australisk etc (finns uttryckssätt och stavningar som annars skulle avslöja det, speciellt om en person skriver mycket, vilket han gjorde i det där säkerhetsforumet där han var aktiv).
Eller så är Satoshi inte en person utan flera olika med olika sätt att uttrycka sig på.
Citera
2020-08-02, 13:20
  #182
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Eller så är Satoshi inte en person utan flera olika med olika sätt att uttrycka sig på.
Ah! Jaa..... Så kan det ju vara! Är det en "officiell" teori, eller något som du kom på?
Jag har för mig att jag läste att han hade EN email address som han mailade ifrån till listserven som de använde. Men det stoppar ju absolut inte att det är flera personer.

En sak som talar för det, var att tiderna som han postade på varierade så mycket. Annars så tenderar ju folk att posta vid en viss tid, som funkar med jobb privatliv etc. Alltså t.ex precis innan man går och lägger sig, eller för vissa studenter eller folk med slöa jobb... under dagstid. Däremot inte t.ex. kl. 04:00 på morgonen i samma tidszon som man bor i. Det var så med Satoshi att det inte fanns så mycket logik i när han postade. det skulle ju kunna betyda att folk från vitt skilda tidszoner låg bakom ett konto .
Citera
2020-08-02, 13:47
  #183
Medlem
gullfias avatar
Jag trodde jag hade någolunda koll på det här, för att jag läste på 2012 - men det har hänt en del sen dess.

Läs den här artikeln. https://cointelegraph.com/news/john-...hi-nakamoto-is
Jag tycker det är trovärdigt och av en mycket begåvad trovärdig människa.
Han säger att det är en grupp av 11 personer, varav Craig Wright möjligen är en, men inte den huvudsakliga skaparen.

Intervju med John McAfee från maj i år.

Det här verkar fullständigt logiskt och rimligt och verifierbart.
Det förklarar inte vad som hände med det första blocket m.m.

Men jag tror den saken är lätt förklarad av att man inte hade någon testmiljö, utan satte igång att minera och i virran och varran inte höll koll på det första som minerades. Att det var intressant bara från ett tekniskt perspektiv, vid det tillfället, och inte som något som hade något värde.

Att det var elva personer, från olika länder, förklarar också det som var inkonsekvent med Satoshi, när han postade på en listserv, precis i början. Det förklarar varierande stavning vid vissa tillfällen och att det inte fanns något "mönster" i vilka tider han postade - vilket det normalt gör med en enskild individ.

Det enda som är förvånande om flera personer är inblandade är att alla lyckats hålla tyst. Ingen har känt behov av att sälja sin story till Bloomberg eller något liknande.

McAfee förklarar också varför han inte outar personen - mycket logisk förklaring.
Citera
2021-01-21, 11:23
  #184
Medlem
Man måste nu vara mer eller mindre förståndshandikappad om man inte förstår att Craig S Wright står bakom pseudonymen Satoshi Nakamoto. Peter McCormack lagt ned sitt försvar av uttalandet att han är Satoshi efter att ha blivit vad han själv säger har tagit del av en "en galen mängd bevis". Även Magnus Granath (aka Hodlnaut) förlorade nyss i rätten för att ha ljugit om CSW och senast idag fick CobraBitcoin plocka ned BitCoins Whitepaper, som CSW har copywright på, från Bitcoin.org... Vi får väl se hur länge den sidan associeras med BTC...

Alltså detta är förutom den otroliga kompentens denna besitter som återkommande pekat på just detta... jag kan inte vänta på att internet åter demokratiseras och marknadsutsätts så att alla idioter får en alldeles egen plats utan den räckvidd de tagit för givet av de kan ta del av via de som faktiskt bygger det värdet (det är riktigt Flashback borde också fundera över sin affärside...).
Citera
2021-01-21, 12:27
  #185
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jag trodde jag hade någolunda koll på det här, för att jag läste på 2012 - men det har hänt en del sen dess.

Läs den här artikeln. https://cointelegraph.com/news/john-...hi-nakamoto-is
Jag tycker det är trovärdigt och av en mycket begåvad trovärdig människa.
Han säger att det är en grupp av 11 personer, varav Craig Wright möjligen är en, men inte den huvudsakliga skaparen.

Intervju med John McAfee från maj i år.

Det här verkar fullständigt logiskt och rimligt och verifierbart.
Det förklarar inte vad som hände med det första blocket m.m.

Men jag tror den saken är lätt förklarad av att man inte hade någon testmiljö, utan satte igång att minera och i virran och varran inte höll koll på det första som minerades. Att det var intressant bara från ett tekniskt perspektiv, vid det tillfället, och inte som något som hade något värde.

Att det var elva personer, från olika länder, förklarar också det som var inkonsekvent med Satoshi, när han postade på en listserv, precis i början. Det förklarar varierande stavning vid vissa tillfällen och att det inte fanns något "mönster" i vilka tider han postade - vilket det normalt gör med en enskild individ.

Det enda som är förvånande om flera personer är inblandade är att alla lyckats hålla tyst. Ingen har känt behov av att sälja sin story till Bloomberg eller något liknande.

McAfee förklarar också varför han inte outar personen - mycket logisk förklaring.
Mycket av det där är rimligt. Utom, som du säger, att 11 personer håller tyst - det är rimligt om man verkligen verkligen väldigt tidigt trodde på en enorm cashout för alla och jag undrar lite hur man var så säker i så fall. Jag menar, obviously nu i backspegeln...

Den enda andra anledningen jag kan tänka mig, om man köper 11 pers under 5 år, kanske inte alla hela tiden då, är ett extremt ideologiskt drivet perspektiv när man verkligen vill bli av med banker eller liknande, men då hade jag väntat mig publika personer.

Möjligen kombinationen, eftersom det är inbyggt att OM det fungerar kommer de tidigaste bli snor-rika, om inte så är det ändå meh - kan vara både ideologi och smarta personer som inser att de inte VILL vara publika om det fungerar.

Deffo mer än en person, fan vad man skulle vilja veta hur allt det hänger ihop på riktigt även utan namn.

Sen just analysera skrivstilen hade ju varit lätt att fejka om det inte är en djupare analys av ordval, meningsbyggnad osv hade vem som helst kunnat komma på att byta dialekt, interpunktuation med mera.
Citera
2021-01-21, 12:38
  #186
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugotva
Man måste nu vara mer eller mindre förståndshandikappad
Man är en vidrig förståndshandikappad människa om man försvarar denna bedragare som trakasserar allt och alla med sina stämningar för att de inte går med på hans mytomani påståenden om att vara Satoshi som det ännu inte finns något bevis för att han är.

Allt för att lura in fler folk i Bitcoin Scam Vision

Satoshi har en PGP public key som den som påstår sig vara Satoshi bara kan signera om han så vill göra det... Vilket så klart Craig fraud scammern inte gjort .. Bara tomma påståenden och fake-signaturer
Citera
2021-01-21, 13:32
  #187
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Man är en vidrig förståndshandikappad människa om man försvarar denna bedragare som trakasserar allt och alla med sina stämningar för att de inte går med på hans mytomani påståenden om att vara Satoshi som det ännu inte finns något bevis för att han är.

Allt för att lura in fler folk i Bitcoin Scam Vision

Satoshi har en PGP public key som den som påstår sig vara Satoshi bara kan signera om han så vill göra det... Vilket så klart Craig fraud scammern inte gjort .. Bara tomma påståenden och fake-signaturer
Ett roligt men extremt osannolikt scenario hade ju varit om en icke backupad dator brunnit och så står det en byfåne på torget och skriker "jag lovar att jag är den riktiga kung Arthur, jag har bara tappat mitt svärd! Lovar!"
Citera
2021-01-21, 13:35
  #188
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Ett roligt men extremt osannolikt scenario hade ju varit om en icke backupad dator brunnit och så står det en byfåne på torget och skriker "jag lovar att jag är den riktiga kung Arthur, jag har bara tappat mitt svärd! Lovar!"
I detta fallet verkar det mest luta åt en manisk mytoman med för mycket pengar.

Det finns väldokumenterat hur Craig bara ljuger och förfalskar sig igenom livet här på Vitaliks github:

https://github.com/vbuterin/cult-of-craig
Citera
2021-01-21, 13:54
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
I detta fallet verkar det mest luta åt en manisk mytoman med för mycket pengar.

Det finns väldokumenterat hur Craig bara ljuger och förfalskar sig igenom livet här på Vitaliks github:

https://github.com/vbuterin/cult-of-craig
Stön, du refererar till Vitalik som ställer ut olagliga säkerheter i ett nätverk som inte heller kan skala.

Du har inte uppmärksammat att BTC (OBS! Ej BitCoin BSV) rört på sig senaste dagarna för första gången sedan tio år, som ingår i adresslistan som ingår ett av rättsfallen som CSW är inblandad i efter att denne sagt sig ska flytta på dessa.

Du är hjälplös men förhoppningsvis sparar min ansträngning här någon från att ge sig in i något den inte riktigt förstår.
Citera
2021-01-21, 14:15
  #190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
Hur kan Bitcoins skapare fortfarande vara helt anonym? Det kan vara vem/vilka som helst som står bakom? De kan i princip skapa hur många bitcoins de vill till sig själva och sälja det för 17000 dollar eller vad en bitcoin är värd? Det känns som ett scam?

Skulle jag varit skaparen av Bitcoin och gjort att en bitcoin är värd 170 000 Kr(som den är värd idag) så skulle jag ha ``skapat`` 1 000 000 bitcoins till mig själv och sålt de anonymt för 150 000 kr,då skulle folk hoppat på dem och trott att de gjort ett kap. Medans jag blir världens rikaste person på ett ögonblick? Har en känsla om allt är en illusion och att Bitcoin kommer att spricka och många kommer att bli arga.

Någon som förstår hur jag tänker?
Nej, du förstår inte hur du själv tänker Man kan inte skapa bitcoins hur som helst. De skapas bara genom mining. Mining är en kapplöpning mellan miners att verifiera block så snabbt som möjligt genom matematiska beräkningar (hashing). Det är jättesvårt att skapa ett nytt block. Hash-raten nu är på hisnande 150 Exahash/sekund (150 000 000 000 000 000 000/s). De största mining-nätverken (pools) har 10-15% av det. Dvs, inget du fixar med en laptop.

Men visst, han som skapade Bitcoin 2009, Satoshi Nakamoto (pseudonym), minade troligen runt 1 miljon BTC själv i början, så att ja, han är rik i dag om han ens lever, det vet vi inte.

https://www.youtube.com/watch?v=txvRuUKNgrE
Se den här filmen så kommer du förstå lite mer sedan.

Bitcoin är inte en scam, men visst det kan förstås upplevas som orättvist att de som minade bitcoin 2009-2011 har mycket mer bitcoin nu än vad vi andra någonsin kan drömma om.

Det är likadant för de familjerna som började med olja på 1800-talet, de är också extremt rika i dag. Världen är inte rättvis.

Bitcoin är helt transparent - open source. Källkoden finns på Github.
Citera
2021-01-21, 15:18
  #191
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
Hur kan Bitcoins skapare fortfarande vara helt anonym? Det kan vara vem/vilka som helst som står bakom? De kan i princip skapa hur många bitcoins de vill till sig själva och sälja det för 17000 dollar eller vad en bitcoin är värd? Det känns som ett scam?

Skulle jag varit skaparen av Bitcoin och gjort att en bitcoin är värd 170 000 Kr(som den är värd idag) så skulle jag ha ``skapat`` 1 000 000 bitcoins till mig själv och sålt de anonymt för 150 000 kr,då skulle folk hoppat på dem och trott att de gjort ett kap. Medans jag blir världens rikaste person på ett ögonblick? Har en känsla om allt är en illusion och att Bitcoin kommer att spricka och många kommer att bli arga.

Någon som förstår hur jag tänker?

Folk har gjort sådana saker senare, typ den där Ripple-grejen och säkert en bunt andra "haha alla coins är redan minade, sjukt praktiskt va, du kan få köpa av mig".

Högst tveksamt att det hade funkat utan de äkta föregångarna som gick att verifiera så att coins blev en grej. Sen att folk går på sånt är väl business as usual. Ny idiot varje minut osv. En del gör säkert lite stålar på nästa dåre dessutom. Men originalen funkar inte alls så.

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Bitcoin är inte en scam, men visst det kan förstås upplevas som orättvist att de som minade bitcoin 2009-2011 har mycket mer bitcoin nu än vad vi andra någonsin kan drömma om.

En inbyggd, designad orättvisa å andra sidan. Folk hade inte hoppat på tåget om de inte just hade en chans, hur smal den än var, att kunna få extra mycket för att de startade tidigt. Det var sättet att lyckas bygga nätverket som krävdes.

Jag minns när det bara fanns en enda wallet och man synkade hela blockchain till sin hårddisk bara för att kunna vara med, även om jag var inne för sent för att faktiskt minea med en standard dator utan jättedyrt grafikkort. Men då hade nätverket hunnit byggas och någonstans är det ändå värt att de som byggde det får mer. Kan vara lite oproportionellt, men ändå.
Citera
2021-01-21, 15:21
  #192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nej, du förstår inte hur du själv tänker Man kan inte skapa bitcoins hur som helst. De skapas bara genom mining. Mining är en kapplöpning mellan miners att verifiera block så snabbt som möjligt genom matematiska beräkningar (hashing). Det är jättesvårt att skapa ett nytt block. Hash-raten nu är på hisnande 150 Exahash/sekund (150 000 000 000 000 000 000/s). De största mining-nätverken (pools) har 10-15% av det. Dvs, inget du fixar med en laptop.

Men visst, han som skapade Bitcoin 2009, Satoshi Nakamoto (pseudonym), minade troligen runt 1 miljon BTC själv i början, så att ja, han är rik i dag om han ens lever, det vet vi inte.

https://www.youtube.com/watch?v=txvRuUKNgrE
Se den här filmen så kommer du förstå lite mer sedan.

Bitcoin är inte en scam, men visst det kan förstås upplevas som orättvist att de som minade bitcoin 2009-2011 har mycket mer bitcoin nu än vad vi andra någonsin kan drömma om.

Det är likadant för de familjerna som började med olja på 1800-talet, de är också extremt rika i dag. Världen är inte rättvis.

Bitcoin är helt transparent - open source. Källkoden finns på Github.
Du fortsätter gapa vidare och refererar till Cores implementation som inte är Bitcoin utan snarare något helt annat som kanske också är en olaglig säkerhet efter man gjort om signaturerna har delar som inte längre är spårbara tillbaka till första blocket. Är det någon som är intresserad av BitCoin råder jag er att inte enbart lyssna på den här clownen. Verkar det svårt att förstå var värdet kommer ifrån kanske det helt enkelt inte finns något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback