2020-05-09, 21:21
Medlem
Filmerna visar verkligen tidsandan.
Sällskapsresan 1 kom när Spanien nyss blivit demokratiskt och charter inte är allmän egendom. Hela filmen är tidlös förutom golfbanan när de pratar om hur dyrt allt blir och bilarna.
Sällskapsresan 2 kom när skidboomen kommit i Sverige och alla skulle åka skidor. Alperna var inte lika välbesökta av svenskar. Det enda som inte fungerar idag är hur de får fram fotona och att skipassen behöver foton.
SOS Sällskapsresan har inget som tyder på att det är inspelat på 80-talet då det mesta är båtbilder. Skulle vara ubåten som inte är lika inne nu
Stig Helmer som golfare är slapstick och skulle fungera på samma sätt nu
Hälsoresan kom när svenska folket fått dille i att banta. Här visar Lasse dessutom hjärta genom att ta med gamla mamma i storyn trots att skådespelerskan dött och han låter oss veta att modern ha gjort det för Stig-Helmer också och att Olle tar hand om honom.
Stig Helmer story är Stig Helmer som pensionär som försöker hänga med i tiden

Repmånad kan faktiskt passa in i serien där Åbergs karaktär där har Stig-Helmers alla egenskaper och överbeskyddande mor
Citera
2020-05-14, 04:15
Medlem
constants avatar
Tyckte väl att jag kände igen städerskan:
Citat:
Gösta Ekman är med i filmen, som städerska. I slutet av filmen när karaktären Gösta Angerud (spelad av Roland Jansson) ligger på sitt rum, sönderstressad, knackar en städerska på dörren och sticker in huvudet två gånger. Städerskan är egentligen Gösta Ekman med en sjal på huvudet. Han var nere på en förhandling och blev inslängd i rollen.
https://alltomstockholm.se/scenkultur/article4140291/
Citera
2020-05-14, 05:07
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tyckte väl att jag kände igen städerskan:
https://alltomstockholm.se/scenkultur/article4140291/

Är du född i Pakistan eller? Alla vet att det är Ekman.
Citera
2020-05-14, 07:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Då kanske du har koll på vad det finns mer för överraskande personer med i filmerna?
Citera
2020-05-14, 07:24
Citat:
Då kanske du har koll på vad det finns mer för överraskande personer med i filmerna?

Inte på rak arm. Finns det fler?
Citera
2020-05-14, 07:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Inte på rak arm. Finns det fler?
Inte vet jag. Tänkte mest att jag inte vill att du påstår att jag skulle komma från Pakistan bara för att jag upptäcker något i en film.
Citat:
Lika bra att du berättar nu.
Citera
2020-05-14, 07:58
Citat:
Inte vet jag. Tänkte mest att jag inte vill att du påstår att jag skulle komma från Pakistan bara för att jag upptäcker något i en film.
Lika bra att du berättar nu.

Julafton är den 24e december, Ekman spelar städerska i Sällskapsresan, bollen är rund allt kan hända. Poängen är att alla vet att Ekman spelar städerska. Därför blir jag nyfiken på någon som inte vet det eller precis kom på det. Antingen är man t ex pakistanier eller så är man väldigt ung och tycker att gamla svenska klassiska filmer är töntiga. Vad det finns för fler alternativ vet jag inte, men jag vet såklart att det finns fler möjligheter.

Däremot är det inte allmänt känt att Gösta Ekmans farfar spelade i filmen Körkarlen varifrån Kubrick lånade scenen med yxan i dörren till The Shining, som ett exempel. Men att Göstas barnbarn Gösta spelar städerska i Sällskapsresan är allmänt känt.

Det är inget fel eller löjeväckande att inte veta, men det är anmärkningsvärt.
Citera
2020-05-14, 08:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Så du saknar kunskaper om andra som är med i Sällskapsresan-filmerna?

Är du från Pakistan, eller?
Citera
2020-05-14, 08:50
Citat:
Så du saknar kunskaper om andra som är med i Sällskapsresan-filmerna?

Är du från Pakistan, eller?

Birkastan
Citera
2020-05-15, 01:52
Citat:
Julafton är den 24e december, Ekman spelar städerska i Sällskapsresan, bollen är rund allt kan hända. Poängen är att alla vet att Ekman spelar städerska. Därför blir jag nyfiken på någon som inte vet det eller precis kom på det. Antingen är man t ex pakistanier eller så är man väldigt ung och tycker att gamla svenska klassiska filmer är töntiga. Vad det finns för fler alternativ vet jag inte, men jag vet såklart att det finns fler möjligheter.

Däremot är det inte allmänt känt att Gösta Ekmans farfar spelade i filmen Körkarlen varifrån Kubrick lånade scenen med yxan i dörren till The Shining, som ett exempel. Men att Göstas barnbarn Gösta spelar städerska i Sällskapsresan är allmänt känt.

Synd att ingen rättat mig, då får jag tillrättavisa mig själv. Gösta Ekman d.ä. är absolut inte med i Körkarlen. Vet inte varför jag skrev så. Förlåt.
Citera
2020-05-15, 02:09
Medlem
Citat:
Synd att ingen rättat mig, då får jag tillrättavisa mig själv. Gösta Ekman d.ä. är absolut inte med i Körkarlen. Vet inte varför jag skrev så. Förlåt.
Skämmes!, tamejfan!
Citera
2020-05-15, 02:09
Medlem
OldMKenseys avatar
Hade ingen aning om att Ekman var med men minns städerskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in