2020-05-15, 11:46
Medlem
orrecrists avatar
Dom första klassiska filmerna är ju underbara åtminstone.
Citera
2021-12-01, 17:10
Medlem
Är det någon Sällskapsresan-fan som har sett den franska förlagan Les Bronzés (1978) än på svenska Netflix, när den nu finns tillgänglig i Sverige för första gången någonsin med svensk textning? Jag startade en ny tråd om den film-serien nyligen..

(FB) Franska Lez Bronzés / French Fried Vacation (1978) & dess uppföljare.

..har inte själv hunnit se filmen än då allt möjligt kommit emellan i November sen den lades upp, men ska försöka se den ikväll ihop nåt något franskt kött och pommes frites, med tanke på filmens engelska titel.

Just nu är det Hillman-deckaren "Damen i Svart" som plöjes ur CMore's eventuellt permanent utgående(31 December) SF-arkiv.
Citera
2021-12-01, 17:15
Medlem
Bret-Harts avatar
Någon som vet vart andra filmen är inspelad någonstans vilken ort?
Citera
2021-12-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Någon som vet vart andra filmen är inspelad någonstans vilken ort?
Verbier i Schweiz.
Citera
2022-08-08, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Sällskapsresan är några få filmer som har fungerat som 1, 2 och del 3. Men gör inga fler
Jag får säga att jag har rätt så kul åt 4'an också, mycket citerbart i den, Håll snattran används ofta här när nån ska putta eller dylikt. Även varje gång jag ser ett företagsnamn som har med ordet Finans så fnissar jag till och tänker Parvus i min hjärna.

Detta välmående företag:

https://parvusfinans.se

5'an är svag, även om jag alltid skamset och med fasa kommer att tänka på den dom få gånger jag öppnar en påse ostbågar eller ska äta en korv med bröd.

Har bara sett 6'an en gång, och minns ingenting, ska se om den snart är det tänkt.
Citera
2022-08-13, 17:02
Medlem
Miekkalinnas avatar
https://quiz.tryinteract.com/#/6294dc2c8267ce00186677e4

Hittade detta quiz men för oss som sett filmen 20-50 gånger så kan man inte få alla rätt på quizet för den gör fel när de citerar.

Varje gång jag åker på charter så sprutar man citat. Roligaste film som gjorts.
Citera
2022-08-13, 22:00
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Ettan och tvåan är värda att se. Tillhör undantagen i svensk film som "bör ses".
Citera
2022-08-14, 01:58
Medlem
De är bland de bästa filmerna som svensk filmindustri någonsin har gjort och förmodligen kommer göra. Mycket bättre än dagens svenska filmer för uttrycka det väldigt milt, den saken är ju säker. Det är också en påminnelse av förtrycket emot män idag, ta exempelvis fyllona hur de säga rattarattaraa varje gång de ser en snygg tjej etc. Det skulle ses som sexistiskt idag om det riktades emot en kvinna. För inte tala om att filmen hade setts som rasistiskt, alla utländska stereotyper. Men trots att den med dagens mått känns som en frisk luft av frihet, så var de väldigt feministiska. Alla män som trodde de var någon skulle alltid förlora, sättas på plats och förnedras. De som "vinner" är de som är undergivna emot kvinnor. Sedan har vi den inkonsekventa synen på otrohet, då mannen gör det så är felet på honom, då kvinnan gör det så är felet på honom etc.
Senast redigerad av Hew18 2022-08-14 kl. 02:01.
Citera
2022-12-31, 23:29
Medlem
Tre första är ju underbara den sämsta av dom alla är ju hälsoresan.
Citera
2022-12-31, 23:36
Medlem
systems avatar
Den första är den enda.
Och den är underbart underhållande.
Citera
2023-01-01, 14:49
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De är bland de bästa filmerna som svensk filmindustri någonsin har gjort och förmodligen kommer göra. Mycket bättre än dagens svenska filmer för uttrycka det väldigt milt, den saken är ju säker. Det är också en påminnelse av förtrycket emot män idag, ta exempelvis fyllona hur de säga rattarattaraa varje gång de ser en snygg tjej etc. Det skulle ses som sexistiskt idag om det riktades emot en kvinna. För inte tala om att filmen hade setts som rasistiskt, alla utländska stereotyper. Men trots att den med dagens mått känns som en frisk luft av frihet, så var de väldigt feministiska. Alla män som trodde de var någon skulle alltid förlora, sättas på plats och förnedras. De som "vinner" är de som är undergivna emot kvinnor. Sedan har vi den inkonsekventa synen på otrohet, då mannen gör det så är felet på honom, då kvinnan gör det så är felet på honom etc.

SF var knappast inblandade i produktionen. De har iofs varit med och restaurerat filmerna.
Citera
2023-01-01, 15:15
Medlem
Dobbelss avatar
Man har väl sett sönder dem genom åren, men den engelska dubbningen på Sällskapsresan är förbaskat rolig. Bäst är nog Melander och Holmberg som spelas av riktiga skottar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in