2020-05-14, 02:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Dem kan ju inleda med att garantera personal inom äldreomsorgen testning. Att tvinga personal gå hemma vid lite hösnuva måste ju vara ett ekonomiskt slukhål utan dess like. Plus säkerligen förhöjd stressnivå för dem som tvingas täcka upp för den "sjuke" . Blir allt mer provocerad kring hanteringen inom äldreomsorgen.

Jag känner folk som jobbar inom hemtjänsten. De har inte fått testa sig. Känner en som fick covid, jag tvingade henne att vara hemma (längre än föreskrivet), chefen ville att hon skulle jobba. Nu är hon frisk och jobbar inom covid-teamet!
Citera
2020-05-14, 02:36
Medlem
"Legemidler mot corona.
Norge sender corona-medisin til Sverige
Sverige befinner seg i en alvorlig legemiddelmangel på grunn av coronakrisen. Nå har de bedt Norge om hjelp."

"Takket være at Norge har god kontroll på smittesituasjonen, kan Norge sende 2600 enheter med propofol til Sverige. "

"Det var i forrige uke at Sveriges helseminister Lena Hallengren tok kontakt med sin norske kollega Bent Høie (H).

Spørsmålet var om ikke Norge kan sende propofol over grensen, medisinen som brukes for å behandle coronapasienter.

Propofol er et narkosemiddel med svært kort halveringstid som gjør at man kan dosere den fortløpende opp mot puls og blodtrykk."

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-sender-corona-medisin-til-sverige/72463109

Det er veldig bra at landene hjelper hverandre!

I det nordiske helseberedskapssamarbeidet plikter landene å hjelpe hverandre så langt det er mulig.
Senast redigerad av POlROT 2020-05-14 kl. 02:39.
Citera
2020-05-14, 02:37
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Trots den pågående pandemin fortsätter äldre att flytta in på flera äldreboenden i Stockholm där coronasmitta konstaterats.
De nyinflyttade riskerar både att få smittan och att föra med sig smittan in på det nya boendet.
”Jag skulle definitivt rekommendera intagningsstopp tills man har kontroll över förekomsten av sjukdomen”, säger Yngve Gustafson, seniorprofessor i geriatrik vid Umeå universitet.
https://sverigesradio.se/artikel/7472117

De anhöriga verkar inte ha något emot det verkar det som.
Citera
2020-05-14, 02:38
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det gjorde du rätt i, speciellt om du eller någon i din familj tillhör en riskgrupp. Nu hoppas jag verkligen att vi inte tar till en lockdown, för då blir vi ett nytt Italien, eller Spanien. Vi har chansen att visa vad vi går för, men det är inte upp till mig utan till FHM och MSB och regeringen. Fy fan för en lockdown mitt i sommaren, det vore ju dumstrut på direkt! Det är lag som ska styra, inte några jävla tyckanden, direktiv och personliga preferenser! Gör om, gör rätt! Dan Eliasson borde sparkas omgående! Sätt in Jimmy så åker han först ut!

Ja det är en jävla balans hela tiden, gör vi rätt eller fel men än så länge så är det lugna gatan i Sverige, men jag personligen tycker att vi borde kryddat med att man bör ha munskydd när man åker kollektivt eller befinner sig i ofrivilliga folksamlingar där man inte kan hålla avstånd.
Citera
2020-05-14, 02:39
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Legemidler mot corona.
Sverige befinner seg i en alvorlig legemiddelmangel på grunn av coronakrisen. Nå har de bedt Norge om hjelp."

"Takket være at Norge har god kontroll på smittesituasjonen, kan Norge sende 2600 enheter med propofol til Sverige. "

"Det var i forrige uke at Sveriges helseminister Lena Hallengren tok kontakt med sin norske kollega Bent Høie (H).

Spørsmålet var om ikke Norge kan sende propofol over grensen, medisinen som brukes for å behandle coronapasienter.

Propofol er et narkosemiddel med svært kort halveringstid som gjør at man kan dosere den fortløpende opp mot puls og blodtrykk."

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-sender-corona-medisin-til-sverige/72463109

Hallengren låter som en rumänsk tiggare!
Citera
2020-05-14, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
När vaccinet kommer och detta är över kommer länder som offrade sin befolkningen att se dumma ut.

Vaccin får mer än gärna komma imorgon. Oavsett vilken sida man står på så är det glädjande besked. Problemet är att vaccin tar i regel lång tid, om det ska vara riktigt testat vill säga. Om det ska vara riktigt gjort så finns det inga genvägar. Men min gissning är väl att man pushar fram ett halvtestat vaccin och ger det till högriskgrupperna inom 1-2 år på vinst och förlust, och resten kanske om 3-20 år. Det finns också en risk att vaccin aldrig kommer. Att vänta på vaccin är väldigt riskfullt.

På kort sikt så får man hoppas att bromsmediciner funkar bra, vilket kan få ner dödligheten och de negativa följderna av viruset dramatiskt.
Citera
2020-05-14, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Hallengren låter som en rumänsk tiggare!
Det er jeg ikke enig i. I artikkelen står det også at "I det nordiske helseberedskapssamarbeidet plikter landene å hjelpe hverandre så langt det er mulig."

Og jeg mener at det er veldig bra å spørre om hjelp.
Citera
2020-05-14, 02:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Meanwhile hos Damberg:

Vi har en möjlighet att testa 100 000 i veckan, men vi kommer inte upp i den nivån i utförda tester, säger inrikesminister Mikael Damberg (S).

Enligt Damberg finns förklaringen bland annat i för många led mellan beslut och utförande.

– Nu har vi försökt få ihop regionerna och staten, Harriet Wallberg har fått uppdrag att vara koordinator i det här, att se till att det här flyter på och att vi kommer upp i de här nivåerna som vi har kapacitet att göra. Det där lär vi oss av.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/zGqj79/vi-kan-testa-100-000-men-kommer-inte-upp-i-utforda-tester

De lär sig i alla fall!

Vi har tusentals studenter på universiteten som tar sin examen nu och kan ta sig an uppgiften (ge dem en schysst lön), vi kan rädda liv, om vi vill. Biologer, kemister och andra som klarar av uppgiften. Det blir en krasch course in i verkligheten och kanske våra framtida räddare! Min dotter är biolog, hon har inte ens fått en förfrågan.

Sa han när testningen kan komma igång?

Vad fan, babblar om gängkriminalitet under en pågående pandemi? Skjut först och fråga sen! Nu är det en pandemi vi hanterar, vill man vara kriminell får man skylla sig själv! Vad är det för fel på det här landet. Sen lägger man in ”Var naiv”, jisses. Ridå!

Vi har en inkompetent regering och får levererat vad vi röstat på, varken mer eller mindre!
Citera
2020-05-14, 02:44
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Det er jeg ikke enig i. I artikkelen står det også at "I det nordiske helseberedskapssamarbeidet plikter landene å hjelpe hverandre så langt det er mulig."

Og jeg mener at det er veldig bra å spørre om hjelp.

Ärligt talat så tycker jag inte sverige förtjänar något, kastat bort all beredskaplager, öser med miljarder till medier och andra länder men inget satsat på egna landet och dess folk. Där dom flesta är pk:iter.
Citera
2020-05-14, 02:45
Medlem
Citat:
"Legemidler mot corona.

Såg att Norbotten erbjöd sig ta emot Finnar i händelse av eskalerat IVA behov i Finland. Det tyckte jag var fint. Är ju tradition att de nordiska nationerna hjälper varanndra i händelse av kris.
Citera
2020-05-14, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det enda jag håller med om är att deras testning var av låg kvalitet men likförbannat så har de testat och burit munskydd och bromsat smittan.

Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Enda du håller med om? Så du påstår då att de har masstestat mer än exempelvis sverige? Oklart om de har bromsat smittan, då de har slutat testa i någon nämnvärt omfattning.

Munskydd tycker jag sverige kan pröva absolut. Åtminstone i trånga platser, så som kollektivtrafik, affären etc. Även om det är oklart vilken effekt det har, så ser jag inte skadan med det. Jag tycker även man kan rekommendera att använda plasthandskar.

Den här hetsen mot Sydkorea från en eller ett par skribenter som har varit i tråden är fullkomligt absurd. Nu talar jag inte bara Hew18 utan nån annan också.

Nu behövs ett klargörande en gång för alla. Sydkorea har varit ett av de mest framgångsrika länderna i världen, i att bekämpa Corona. Om man hävdar motsatsen, så menar jag att man måste starta en konspirationstråd om det, för det är fullkomligt barockt att påstå att de inte lyckats eller inte gjort en massa åtgärder.

Nu är det tredje gången jag länkar ännu en källa, en tredje separat källa, artikel om success-storyn South Korea vs Covid:

the country’s response could serve as a model for the rest of the world, but achieving this level of speedy success in the face of a pandemic was not easy.

(....)

huge push with contact tracing and testing managed to corral an early rise in cases that threatened to spiral out of control—hundreds were reported each day, peaking at 909 cases on February 29 with most associated with a religious sect in the city of Daegu. The strategy also managed to snuff out several subsequent coronavirus clusters

On April 30, the nation reported just four cases, all of them travelers arriving from abroad, marking the first day with zero local infections in two and a half months..

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/05/how-south-korea-prevented-coronavirus-disaster-why-battle-is-not-over/

Mkt lång artikel. De har även munskydd, appar osv.

(Ja de hade ett utbrott till, där de sedan testade och spårade som tusan igen, på det lokala utbrottet. Situationen under kontroll, som vanligt där). Nuff said.
Citera
2020-05-14, 02:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja det är en jävla balans hela tiden, gör vi rätt eller fel men än så länge så är det lugna gatan i Sverige, men jag personligen tycker att vi borde kryddat med att man bör ha munskydd när man åker kollektivt eller befinner sig i ofrivilliga folksamlingar där man inte kan hålla avstånd.

Jag använder munskydd hela tiden när jag rör mig bland folk (handlar), det plasthandskar och handsprit. Det har jag gjort i 2 månader, jag är clean. Ge mig ett likadant fruntimmer så är jag nöjd! Fast det blir synd om henne, kanske bättre att jag är själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in