Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Sydkorea och Nya Zeelands strategi tycker jag verkar vara de bästa.
Jag fattar att man inte kan stänga ned hela länder helt under mycket lång tid. Däremot kan man göra det under en kortare tid för att få kontroll över smittan. Lyckas man kväsa 95% av smittan har man kommit en mycket bra bit på väg. Kan man dessutom testa sig fram till vilka de övriga 5% är och isolera dem, inkl smittspårning kan man faktiskt hela utrota smittan, vilket Island gjort.
Ofta frågas ju vad som är "hållbart". Jag anser inte att en smitta som döda 1% av befolkningen är särskilt hållbart det heller. Den lägger ett lock på hela samhället. Vi kan inte acceptera en Estoniakatastrof varje vecka i Sverige under evig tid. Till saken hör också att ekonomiska bedömare (Financial Times), mfl inte tror att Sverige kommer komma särskilt mycket bättre ur denna kris än andra länder om man ser till ekonomin. Vi är ett litet exportberoende land vare sig vi vill det eller inte. Har världen problem, så har vi problem. Vår BNP faller minst lika mycket som övriga västländers.
Sydkorea har inte gjort något speciellt. De har blivit hyllade för masstestning. Men om de har masstestat, så har ganska så många gjort det, sverige testar betydligt mer än dem. Sydkorea har mer eller mindre slutat testa, så det går inte att säga hur illa ställt det är i sydkorea. Även om sydkorea skulle ha fått det under kontroll, så är det som att hylla någon som har vunnit på lotto.
Dess testning, som de gjorde, var också av låg kvalite. Mest en klassfråga, då det kostade pengar.