2020-05-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ha ha,
är du på riktigt?

Det är precis tvärtom mot vad du säger. Andra länder ska vara rädda för Stockholm eftersom vi har så många smittade. Prag är tex i det närmaste virusfritt.

Vidare är det många flygbolag som börjar återöppna nu och på många rutter. Det här har inget med Stockholm att göra men jag förstår att någon som desperat vill se framgångar för den svenska linjen kan tolka det så.

Ja med tanke på att de också flyger till Amsterdam och Paris så är ju Sthlm ingen skillnad överhuvudtaget som destination vad gäller smittspridning i alla fall.
Citera
2020-05-13, 18:55
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jo jag vet jag har varit samhällskritisk ändå sedan tonåren på 90 talet men man slutar liksom aldrig att förvånas. När man tror att man redan sett de värsta galenskaperna så dyker det upp nya och ännu värre grejer. Det här är nog bland det sjukaste hittils

Man är förmodligen scared shitless för att platserna skall ta slut.
Så då tar man istället det helt ologiska beslutet att ta livet av folk proaktivt.

Skriker panik så det heter duga.
Citera
2020-05-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Fan det är skrämmande att även personer under 60 nekas vård. Det är inte konstigt att antalet IVA fall minskar och att vi alltid haft lediga platser kvar som regimen stolt meddelat när de blivit intervjuade av utländsk media.

Enligt rutiner sen 20 år tillbaka.

Konstigt att du börjata gapa just nu och inte tidigare

IVA vård ska man vara restrektiv med. Det är ingen lek och passar långt ifrån alla. Vilket gäller även dem under 60.
Citera
2020-05-13, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo jag vet skillnaden på det så klart. Jag får ju ändå tycka att det är intressant! Polisen måste ju på något sätt hantera alla anmälningar som kommer in.

Det skulle ha varit intressant att få veta fortsättningen på hur de bedömde just denna om FHM och om det som sker med Covid är brottsligt eller ej, dvs bristen på vård och rekommendationer, osv. Men det kommer vi nog inte få höra. Särskilt inte eftersom FHM har ju regeringens godkännande, och carte blanche, så att säga.

Jag tror att det kan bli svårt att komma någon vart med polisanmälan mot personer i hög ställning och på myndigheter, det läggs nog ned ganska rutinartat, tyvärr, utan att utredas ens. Troligen även denna gång.
De avskriver ärendet direkt om den anmälda gärningen inte är brottslig. Det finns inte nåt att utreda. Tegnell torde knappast ens informeras om att han anmälts.
Citera
2020-05-13, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
vi är inte där än plus att vi vet genuint inte hur många som är immuna idag, det finns inget nationellt test för att se hur många som är det, men 10% är målet.

Oj, är 10% flockimmunitet målet nu? Gud vad kraven har sjunkit. Först pratade man om 90%, sedan 60%, nyss var det 40% och nu säger du att de sänkt kravet till 10%. Varför inte ta efter Riksbanken och sänka till minus 10% nästa gång.
Citera
2020-05-13, 18:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Fan det är skrämmande att även personer under 60 nekas vård. Det är inte konstigt att antalet IVA fall minskar och att vi alltid haft lediga platser kvar som regimen stolt meddelat när de blivit intervjuade av utländsk media.

Exakt. Det är ju jättelätt att justera den siffran (hur många lediga IVA-platser det finns). Man behöver bara höja kraven för hur ung och frisk du måste vara från början, för att erhålla en IVA-plats om du blir sjuk...
Citera
2020-05-13, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jo, klart det troligtvis mörkas en del, men som sagt, det vore för svårt att mörka en total katastrof som i många länder i västvärlden.

Tror man får en realistisk bild av hur det ser ut när man mörkar men ändå har en total katastrof genom att kolla på Ryssland.
Jag tror inte heller att Kina mörkar en större katastrof.

Däremot tror jag att de balanserar på en knivsegg just nu, och att det i värsta fall kan sluta i katastrof när de börjar experimentera med storskalig vaccinering av hela befolkningen, med alldeles för lite testning av vaccinet.
Citera
2020-05-13, 19:00
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kanske att flockimmunitet har börjat uppstå bland de som sprider smittan mest, som vårdspersonal som kommer i kontakt med smittade hela dagarna. Även äldreboenden bör ha börjat utveckla flockimmunitet.

Tror den högsta siffran som uppmätts är 20-25% (vårdpersonal i dom mest drabbade områdena i Spanien).

I Sverige, not so much.

Kan lägga ner det där med flockimmunitet en gång för alla. Kommer inte hända förrän vaccin finns på plats.
Citera
2020-05-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Någon? Tror du att Tegnell och Löfven har hittat på det här själva?
Regeringen Löfven mottog år 2015 rapporten från en utredning som handlade om beredskap för en kommande pandemi. Rapporten rekommenderade att beredskapslager med medicinsk skyddsutrustning borde börja byggas upp per omgående. Regeringen Löfven struntade fullständigt i att lyda den rekommendationen. Så ja, regeringen Löfven är definitivt skyldig till dagens situation.
Citera
2020-05-13, 19:02
Medlem
Haddock93s avatar
Hmm undrar varför viruset spridit sig över hela Sverige.. jag lägger mina pengar att det beror på påskfirandet.
Citera
2020-05-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
De avskriver ärendet direkt om den anmälda gärningen inte är brottslig. Det finns inte nåt att utreda. Tegnell torde knappast ens informeras om att han anmälts.

Som jag skrev, högt uppsatta personer är oftast väldigt skyddade och svåra att komma åt, vad de än gör. Precis som vi sett här under våren i Sverige. Man kan låta vad som helst hända i Sverige helt utan påföljder, så länge man är skyddad genom ställning.

Covid har även satt rättsväsendet ur spel verkar det som. Ovanpå det andra då med ett stort antal döda, en tyst presskår och en trasig ekonomi...

Säger nu inte vad AT gjort eller inte gjort. Men att FHM som myndighet och regeringen måste granskas, och en del personer som minst borde få avgå, det borde vara uppenbart för de flesta, om man inte är totalt hjärntvättad. Men jag har sett dina inlägg så jag vet var du står i det. Tack för svar iaf.
Citera
2020-05-13, 19:05
Medlem
santos_devilles avatar
Jag förstår att folk har mycket tid över när man bara sitter hemma och äter från hamstringsförrådet, men vissa propagandister sitter ju verkligen här och skriver samma sak timme efter timme efter timme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in