2020-05-14, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nja alltså svaret kommer bli som alltid. Att flockimmunitet inte är strategin. Att skydda äldre och riskgrupper och hålla kurvan inom sjukvården på en acceptabel nivå. Etc etc.
Jag är mer intresserad hur FHM,s tonläge hade förändrats vid en oväntat hög siffra om jag ska vara ärlig.

Fast de måste nog svara på hur de tänkt att det skall bli långsiktigt hållbart för vården osv, att fortsätta hålla på med coronavård i ett utdraget förlopp, hur blir det i relation till det andra "vårdberget"... Folk som väntar.

De har ju talat om flockimmunitet i maj, juni. Om det inte är realistiskt med flockimmunitet ens detta år, så behöver man nog fundera hur det skall gå med all coronavård+ övrig vård, t.ex. i höst.
Citera
2020-05-14, 01:14
Medlem
Spanien 5% har antikroppar dvs 2,3 miljoner utav 46 miljoner invånare

Belgien 6% har antikroppar 660.000 har antikroppar av 11 miljoner invånare.

https://www.expressen.se/nyheter/epidemiologen-inte-bra-nyheter-for-sverige/

https://www.dn.se/nyheter/varlden/studie-fem-procent-av-spaniens-befolkning-kan-ha-utvecklat-antikroppar/
Citera
2020-05-14, 01:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix19
Men vilket alternativ vore bättre menar du? Fattar du nu inte att alla länder som nu börjar öppna upp inte gör det för att dom har coronan under kontroll utan för att dom insett att deras strategi inte är hållbar?

Sydkorea och Nya Zeelands strategi tycker jag verkar vara de bästa.

Jag fattar att man inte kan stänga ned hela länder helt under mycket lång tid. Däremot kan man göra det under en kortare tid för att få kontroll över smittan. Lyckas man kväsa 95% av smittan har man kommit en mycket bra bit på väg. Kan man dessutom testa sig fram till vilka de övriga 5% är och isolera dem, inkl smittspårning kan man faktiskt hela utrota smittan, vilket Island gjort.

Ofta frågas ju vad som är "hållbart". Jag anser inte att en smitta som döda 1% av befolkningen är särskilt hållbart det heller. Den lägger ett lock på hela samhället. Vi kan inte acceptera en Estoniakatastrof varje vecka i Sverige under evig tid. Till saken hör också att ekonomiska bedömare (Financial Times), mfl inte tror att Sverige kommer komma särskilt mycket bättre ur denna kris än andra länder om man ser till ekonomin. Vi är ett litet exportberoende land vare sig vi vill det eller inte. Har världen problem, så har vi problem. Vår BNP faller minst lika mycket som övriga västländers.
Citera
2020-05-14, 01:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tror du inte förstår vad jag skrev och menade. Fler och fler länder öppnar upp skolor, caféer, o s v efter att ha varit nerstängda i 7-8 veckor , man närmar sig alltså Sveriges linjen som vi haft hela tiden.

- Eller så har dom uppnått önskat resultat?

Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Om det står klart att dessa dårar har dragit ner oss andra i avgrunden. Vad kan vi förvänta oss för repressalier. Inte kan väl Tegnell fortsätta vara statsepidemiolog?
Gubben borde ruttna i en cell.
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Tegnell hade blivit dömd till elektriska stolen i USA, till avrättning i Kina och livstidsfängelse i Italien.
I Sverige blir det inte mer än att han skulle få sparken.

Var och en får själv avgöra vad man helst hade velat han skulle få för konsekvenser (jag har lite ideer men håller dem för mig själv).

- Får jag fantisera om Svarta Delfinen?

Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Viktigast är dock att han straffas.
Han får inte komma undan.

- Jag hoppas att Anders Tegnell straffas. Men jag tvivlar.
Citera
2020-05-14, 01:17
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo precis. Blir till att tänka några varv på hur man skall lösa alltihopa då, med "vårdberget" man hade tänkt ta itu med från vårdens håll, till hösten. Dvs undanträngd vård, folk som fått vänta nu i vår och under den kommande sommaren, pga Corona tagit prio.

Det kommer bli riktigt körigt om vi ska ha en till våg i höst då med Corona. Om alla andra patienter ska bli "uppskjutna" igen osv. Känns inte hållbart.

Nä jag håller med. Smittspridningen måste ner, oerhört viktigt att se om vi kan göra det med tex masker eller andra åtgärder. Det kommer en influensasäsong och sars2 kommer tillbaka, det kan bli en katastrof och det är som du säger, det vanliga vårdbehovet finns kvar.
Citera
2020-05-14, 01:18
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
I staden Madrid med 2.7 miljoner invånare har 0.32% dött. Regionen Madrid har 6.6 milj invånare.

Nej, i kartan står det 8760 dödsfall och 324.5 döda per 100 000. Längre ner står det:

"La Comunidad de Madrid acumula 65.269 casos positivos y 8.760 muertes. Las edades de las personas fallecidas que han sido comunicadas, oscilan entre los 73 y los 99 años"

Troligtvis har man i kartan använt stadens befolkningsmängd trots att det ska vara regionens.

Edit: ser nu att du kom på det själv.
Senast redigerad av DickeFix 2020-05-14 kl. 01:21.
Citera
2020-05-14, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nej, i kartan står det 8760 dödsfall och 324.5 döda per 100 000. Längre ner står det:

"La Comunidad de Madrid acumula 65.269 casos positivos y 8.760 muertes. Las edades de las personas fallecidas que han sido comunicadas, oscilan entre los 73 y los 99 años"

Troligtvis har man i kartan använt stadens befolkningsmängd trots att det ska vara regionens.

Ja du har alldeles rätt. 0.13% är siffran för regionen enligt El Pais.
Citera
2020-05-14, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sydkorea och Nya Zeelands strategi tycker jag verkar vara de bästa.

Jag fattar att man inte kan stänga ned hela länder helt under mycket lång tid. Däremot kan man göra det under en kortare tid för att få kontroll över smittan. Lyckas man kväsa 95% av smittan har man kommit en mycket bra bit på väg. Kan man dessutom testa sig fram till vilka de övriga 5% är och isolera dem, inkl smittspårning kan man faktiskt hela utrota smittan, vilket Island gjort.

Ofta frågas ju vad som är "hållbart". Jag anser inte att en smitta som döda 1% av befolkningen är särskilt hållbart det heller. Den lägger ett lock på hela samhället. Vi kan inte acceptera en Estoniakatastrof varje vecka i Sverige under evig tid. Till saken hör också att ekonomiska bedömare (Financial Times), mfl inte tror att Sverige kommer komma särskilt mycket bättre ur denna kris än andra länder om man ser till ekonomin. Vi är ett litet exportberoende land vare sig vi vill det eller inte. Har världen problem, så har vi problem. Vår BNP faller minst lika mycket som övriga västländers.

Jag tror både Island och Nya Zealand kommer få väldigt svårt att lyckas med sina strategier. Hur ska Island klara att finna ALLA smittade bland turister som ankommer till flygplatsen, utan att en enda slinker igenom? Och samtidigt som den första slinker igenom lever resten av befolkningen som vanligt och smittan exploderar igen. Det känns för mig som högst sannolikhet.
Citera
2020-05-14, 01:25
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror inte att Sveriges strategi kommer vara lika illa som lockdowns, nej, varken för ekonomin eller människors psykiska hälsa.

Jag undrar. Möjligen om man jämför med de värst drabbade länderna/landskapen med hårdaste lockdowns, men om du jämför med resten av Norden?

Är det bra för samhällets psykiska hälsa att allt bara flyter och folk upplever att deras föräldrar anförvanter eller vänner offras för att hjulen måste snurra och folk måste få gå på krog?

Utifrån sett är det som om Sverige var i den värsta av alla världar. Folk dör, gamla eller sjuka/handikappade triageras bort ur vården, arbetslösheten ökar, allt roligt är inställt. Och uppifrån sägs det bara att man skall tvätta händerna och egentligen går nog allt bra.

Vi har de verkligen inte perfekt här i Finland (hos oss torde en ännu större andel av de döda vara gamla som fått dö på hemmet eller långvården), men det finns en känsla av att alla är involverade. Åtminstone hittills finns inga tecken på att vuxna skulle lidit någon mental skada.
Citera
2020-05-14, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Fast de måste nog svara på hur de tänkt att det skall bli långsiktigt hållbart för vården osv, att fortsätta hålla på med coronavård i ett utdraget förlopp, hur blir det i relation till det andra "vårdberget"... Folk som väntar.

De har ju talat om flockimmunitet i maj, juni. Om det inte är realistiskt med flockimmunitet ens detta år, så behöver man nog fundera hur det skall gå med all coronavård+ övrig vård, t.ex. i höst.

Till oss medborgare genom massmedia kommer det vara samma standardfraser som vanligt. Det är jag helt övertygad om. FHM är rätt hala när det kommer till frågor ändå. Hur man förklarar för regionerna att samma typ av vårdbehov kommer fortsätta på obestämt tid vet jag inte. Faktumet är ju att vid ett mindre smickrande resultat på denna antikroppsundersökning är det en rak mental höger mot vårdväsendet och alla som jobbar kring och med Corona. I det läget blir läget ännu lite mörkare att gå till jobbet. Både inom äldreomsorgen och på sjukhus.
Ett ljus är dock att antalet på IVA faktiskt sjunker. Det gör mig hoppfull.
Citera
2020-05-14, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Spanien 5% har antikroppar dvs 2,3 miljoner utav 46 miljoner invånare

Belgien 6% har antikroppar 660.000 har antikroppar av 11 miljoner invånare.

https://www.expressen.se/nyheter/epidemiologen-inte-bra-nyheter-for-sverige/

https://www.dn.se/nyheter/varlden/studie-fem-procent-av-spaniens-befolkning-kan-ha-utvecklat-antikroppar/

Both point to around a 1.3% IFR based on official deaths alone. Same as in Lombardy and similar to results in New York City. Assuming the same results in Sweden it would imply 3-4% of the country has been infected.
Citera
2020-05-14, 01:37
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nja alltså svaret kommer bli som alltid. Att flockimmunitet inte är strategin. Att skydda äldre och riskgrupper och hålla kurvan inom sjukvården på en acceptabel nivå. Etc etc.
Jag är mer intresserad hur FHM,s tonläge hade förändrats vid en oväntat hög siffra om jag ska vara ärlig.

JA tänk om antalet död per dag helt plötsligt blev 350! Jag tror att det hade stängt samhället men det beror på var koncentrationen var någonstans, låt oss säga 250 döda i Sholm på en dag och sedan 350 dagen efter, då hade militären garanterat stängt av huvudstaden.

Men det kommer inte att hända som tur var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in