2020-05-14, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Till oss medborgare genom massmedia kommer det vara samma standardfraser som vanligt. Det är jag helt övertygad om. FHM är rätt hala när det kommer till frågor ändå. Hur man förklarar för regionerna att samma typ av vårdbehov kommer fortsätta på obestämt tid vet jag inte. Faktumet är ju att vid ett mindre smickrande resultat på denna antikroppsundersökning är det en rak mental höger mot vårdväsendet och alla som jobbar kring och med Corona. I det läget blir läget ännu lite mörkare att gå till jobbet. Både inom äldreomsorgen och på sjukhus.
Ett ljus är dock att antalet på IVA faktiskt sjunker. Det gör mig hoppfull.

Jo precis. Det jag menar är både för vården och övriga patienter. Tror det är riktigt farligt att underskatta riskerna att "leka" med hela vårdapparaten, för länge. I mars sa man så här i Sthlm:

För att frigöra sjukvårdspersonal till fler intensivvårdsplatser så väljer nu Region Stockholm att successivt ställa in all planerad vård.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7435572

8 maj

Den vård som inte är akut skjuts upp i Stockholm, denna gång till 31 augusti, uppger Region Stockholm. Anledningen är coronapandemin, samt att sjukvårdpersonal ska få semester under sommaren.

https://www.vk.se/2020-05-08/planerad-vard-i-stockholm-skjuts-upp-igen

Känns inte bra för personalen eller patienter...
Citera
2020-05-14, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Eller så har dom uppnått önskat resultat?

- Får jag fantisera om Svarta Delfinen?

- Jag hoppas att Anders Tegnell straffas. Men jag tvivlar.

De har inte fått bort viruset. Så vad skulle vara önskad resultat egentligen?
Citera
2020-05-14, 01:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
JA tänk om antalet död per dag helt plötsligt blev 350! Jag tror att det hade stängt samhället men det beror på var koncentrationen var någonstans, låt oss säga 250 döda i Sholm på en dag och sedan 350 dagen efter, då hade militären garanterat stängt av huvudstaden.

Men det kommer inte att hända som tur var.

Men de verkar ju dölja också. Testar inte ens på säg äldreboenden. Kan rört sig om 350 minst kanske.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix19
Jag tror både Island och Nya Zealand kommer få väldigt svårt att lyckas med sina strategier. Hur ska Island klara att finna ALLA smittade bland turister som ankommer till flygplatsen, utan att en enda slinker igenom? Och samtidigt som den första slinker igenom lever resten av befolkningen som vanligt och smittan exploderar igen. Det känns för mig som högst sannolikhet.

Det är din skadeglädje som tar över, det finns flera olika sätt att frångå fortsatt smitta i NZ, en är givetvis 2v karantän men även säkra flygtransporter med säkra resenärer, det är nytt men det kommer.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tror inte heller att han är ond. Anser inte heller att man ska lägga all skuld på Tegnell. Han är ju bara FHMs frontfigur. Ev. anklagelser bör riktas mot FHM, inte mot Tegnell som person.

Dock är min bestämda uppfattning att de har haft fel.

Tegnell är en "aning" autistisk, han kan inte hjälpa hur han tänker. Det är regeringen man ska rikta sin ilska mot, om man nu har det. De har/hade makten att byta ut Tegnell men gjorde det inte. Anders Tegnell är helt enkelt Anders Tegnell, varken mer eller mindre.
Citera
2020-05-14, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Tegnell hade blivit dömd till elektriska stolen i USA, till avrättning i Kina och livstidsfängelse i Italien.
I Sverige blir det inte mer än att han skulle få sparken.

Var och en får själv avgöra vad man helst hade velat han skulle få för konsekvenser (jag har lite ideer men håller dem för mig själv).
Viktigast är dock att han straffas.
Han får inte komma undan.
Va? I USA demonstrerar ju folk MOT åtgärder för att minska smittspridningen.
Citera
2020-05-14, 01:47
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tegnell är en "aning" autistisk, han kan inte hjälpa hur han tänker. Det är regeringen man ska rikta sin ilska mot, om man nu har det. De har/hade makten att byta ut Tegnell men gjorde det inte. Anders Tegnell är helt enkelt Anders Tegnell, varken mer eller mindre.

Japp, karln är inte ond men under den tidigare utvecklingen av spridningen så var han naiv x4 men på slutet så har han växt, men jag är skeptiskt. En forskare ser siffror vi andra ser antalet döda.
Citera
2020-05-14, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sydkorea och Nya Zeelands strategi tycker jag verkar vara de bästa.

Jag fattar att man inte kan stänga ned hela länder helt under mycket lång tid. Däremot kan man göra det under en kortare tid för att få kontroll över smittan. Lyckas man kväsa 95% av smittan har man kommit en mycket bra bit på väg. Kan man dessutom testa sig fram till vilka de övriga 5% är och isolera dem, inkl smittspårning kan man faktiskt hela utrota smittan, vilket Island gjort.

Ofta frågas ju vad som är "hållbart". Jag anser inte att en smitta som döda 1% av befolkningen är särskilt hållbart det heller. Den lägger ett lock på hela samhället. Vi kan inte acceptera en Estoniakatastrof varje vecka i Sverige under evig tid. Till saken hör också att ekonomiska bedömare (Financial Times), mfl inte tror att Sverige kommer komma särskilt mycket bättre ur denna kris än andra länder om man ser till ekonomin. Vi är ett litet exportberoende land vare sig vi vill det eller inte. Har världen problem, så har vi problem. Vår BNP faller minst lika mycket som övriga västländers.

Sydkorea har inte gjort något speciellt. De har blivit hyllade för masstestning. Men om de har masstestat, så har ganska så många gjort det, sverige testar betydligt mer än dem. Sydkorea har mer eller mindre slutat testa, så det går inte att säga hur illa ställt det är i sydkorea. Även om sydkorea skulle ha fått det under kontroll, så är det som att hylla någon som har vunnit på lotto.

Dess testning, som de gjorde, var också av låg kvalite. Mest en klassfråga, då det kostade pengar.
Citera
2020-05-14, 01:52
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Oj, är 10% flockimmunitet målet nu? Gud vad kraven har sjunkit. Först pratade man om 90%, sedan 60%, nyss var det 40% och nu säger du att de sänkt kravet till 10%. Varför inte ta efter Riksbanken och sänka till minus 10% nästa gång.

10% är alltid målet när man även strävar efter ett vaccin ovanpå det, 10% innebär nämligen att dessa läggs till på de 60-70% som sedan vaccineras och därmed leder till 70-80% immuna vilket då betyder att vi har uppnått flockimmunitet.

Ska vi nå 70-80% flockimmunitet utan vaccin så kommer det att krävas betydligt längre tid och betydligt fler liv, men 10% är målet om man även strävar efter ett vaccin ovanpå det.
Citera
2020-05-14, 01:53
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men de verkar ju dölja också. Testar inte ens på säg äldreboenden. Kan rört sig om 350 minst kanske.

Hur svårt det än låter så finns det alltid ett visst svinn på äldre hela tiden, men det kommer en sanningskommission om detta för de ska aldrig dö i onödan.
Tyvärr så gör de nu.
Citera
2020-05-14, 01:55
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Det faller alltid bort folk som egentligen borde ha klassats som att de dog av X, Y eller Z istället för A, B eller C, det är absolut även så nu under pandemin också, det kommer att finnas de som borde ha testats för att se om de var smittade men som man helt enkelt missar.
Citera
2020-05-14, 01:56
Moderator
Mr.Woodss avatar
Jag har inte hunnit hänga med här i tråden ikväll...
Vad tycker ni om dagens Aktuellt 21? Verkar det inte som om man börjar dra åt tumskruvarna en aning när det kommer till att ställa kritiska frågor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in