2020-05-14, 00:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ok, så att länder som Tyskland, Italien, Spanien, Norge t ex som börjat öppna upp har koll på smittan. Det har jag missat.

Vi får väl se hur det går för vår u-landslinje då

Minst 50 tusen döda innan året är slut säger jag. Om vi inte byter strategi då, men det verkar sitta djupt inne.

Samtliga de länder du räknar upp har färre dödsfall per capita än Sverige. Faktum är att det är få länder som har högre antal döda per capita än Sverige. Ändå är vi inte i närheten av någon immunitet. Verkar det vara en framgångsrik strategi tycker du?
Citera
2020-05-14, 01:01
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vården och äldreomsorgen lär sig hela tiden hur man hanterar dessa virusinfektioner på bästa sätt kan man ju hoppas på. Således bör väl rimligtvis dödstalet inte sticka iväg fullständigt. Ett exempel på det bör te.x vara att det nu finns riktlinjer i hur tusan man hanterar dementa med påvisad covid19. När allt var nytt drog dessa dementa runt mellan till andra inom äldreomsorgen som var friska. Har också fått vittnesmål om att personal "råkat" blanda friska med sjuka då dem inte förstått riktlinjerna. Detta var dock i början av pandemin. När allt var nytt.

Så länge FHM förnekar vikten av skyddsutrustning inom äldrevården tror jag att det är önsketänkande.

Uskan som jobbar där åker buss till jobbet och tar in smittan dagen innan hen blir sjuk och sen är det igång.

Min svärmor jobbar på ett äldreboende och de klarade hålla det ute länge men när det var inne så gick det runt snabbt. Ingen skyddsutrustning.
Citera
2020-05-14, 01:03
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Då har du ju valt en rätt stark ståndpunkt i frågan och det kanske är lönlöst att diskutera det vidare. Men när viruset kom till Sverige var det väl ändå inte ett nytt virus man inte hade någon uppfattning om. Fanns det rapporter från andra länder som visade att just barn råkade riktigt illa av corona?

Jag har ingen aning eller kunskap i vad som låg till grund för att behålla skolorna öppna. Däremot tror jag inte att i diskussionen kring skolstängning var byggt på att de ville experimentera med våra barns hälsa. Jag är övertygad att man även i Sverige övervägde att stänga grundskolorna och förberedde sig för att göra det om det skulle visa sig att våra barn råkade illa ut.

Minns jag inte helt fel var det politiker som fattade beslut om grundskoleutbildning i våra grannländer och besluten togs även om deras myndigheter var emot det. Kan ha fel här. Men jag tycker det är orättvist att säga att öppna grundskolor vore ett experiment med våra barns livs som insatt.

Den officiella förklaringen från utbildningsministern var att skolan var nödvändig för utsatta barn från taskiga socioekonomiska förhållanden.

Gissa vilka föräldrar som var dom första att inte släppa iväg sina ungar till skolan?

Tada! De som hade kass socioekonomiskt bakgrund... Hela tanken föll pladask.

Jo, en annan officiellt ståndpunkt var även att invandrarbarn i förskolan skulle få svårt att lära sig svenska.
Samt att nio års grundskola inte har förberett gymnasieungdomar för hur en mikrovågsugn fungerar.

Jomenvisst...

https://www.svd.se/utbildningsministern-ga-till-skolan-om-ni-ar-friska
Senast redigerad av Testonio 2020-05-14 kl. 01:09.
Citera
2020-05-14, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja klicka på Madrid i grafen här:
https://www.rtve.es/noticias/20200513/mapa-del-coronavirus-espana/2004681.shtml

Edit: Ser nu att uppgiften i kartan om 324.5 döda per 100 000 i Madrid är FEL! Längre ner står det8760 döda i Madrid och eftersom Madrid har 6.64 miljoner innebär det att 0.13% avlidit. Då stämmer det mycket bättre med att 11.3% har antikroppar.

I staden Madrid med 2.7 miljoner invånare har 0.32% dött. Regionen Madrid har 6.6 milj invånare.
Citera
2020-05-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Minst 50 tusen döda innan året är slut säger jag. Om vi inte byter strategi då, men det verkar sitta djupt inne.

Samtliga de länder du räknar upp har färre dödsfall per capita än Sverige. Faktum är att det är få länder som har högre antal döda per capita än Sverige. Ändå är vi inte i närheten av någon immunitet. Verkar det vara en framgångsrik strategi tycker du?

Det ingen av sidorna tänker på är att vi, med fler döda varje dag, sakta självmant går i lockdown. Därmed går dödssiffrorna ner- för att vi ofrivilligt kommer att ha låst in oss i skräck allihopa. Så det blir inget av den här flockimmuniteten om de inte kastar ut oss på gatorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Som jag sa. Man säger det inte öppet, just nu. Men har man en förmåga att läsa ens det minsta mellan raderna så kan man ju fatta att det är det som är strävan, eftersom de fortfarande kommenterar hur nära de tror att vi är flockimmunitet....

Annars kan man ju läsa om hur det lät i början. Och inget har ju rent praktiskt ändrats i den s.k. "strategin" sen dess...

Mars.

Förslaget från regeringens vetenskapliga chefsrådgivare Patrick Vallance har kritiserats av bland annat Världshälsoorganisationen, WHO, men statsepidemiolog Anders Tegnell är positiv till Storbritanniens coronahantering och menar att Sverige arbetar på ett liknande sätt.

Flockimmunitet skulle därmed även kunna bli aktuellt i Sverige.

– Vi har varit lite försiktiga med att använda det ordet för det andas ju lite att man har gett upp och det är ju inte alls det som det är frågan om, säger Anders Tegnell.

Men grundtanken börjar nog bli mer och mer relevant ju mer vi ser av det här viruset, att det är dit vi behöver komma. Vi kommer inte att få kontroll på det på något annat sätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh

Som sagt, hårklyverier men skulle kalla det lite naivt minst sagt, om man inte förstår vad FHMs planer går ut på.

För några dar sen, AT:

Det finns en del artiklar som talar för det som ser ganska vederhäftiga ut, att man får en effekt av immunitet redan innan man når den här totala flockimmuniteten. Det är lite det vi ser i Stockholm,

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hoppfulla-teorin-sa-nar-vi-flockimmunitet-redan-i-juni/

Lite av det vi ser i Sthlm kan ju också bero på att många drog sig tillbaka och undvek onödiga sociala kontakter med start för flera veckor sen? Borde inte det bidra till någon form av effekt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Men vilket alternativ vore bättre menar du? Fattar du nu inte att alla länder som nu börjar öppna upp inte gör det för att dom har coronan under kontroll utan för att dom insett att deras strategi inte är hållbar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vad tror du att FHM kommer säga nu då, om deras eget test visar en lika förkrossande låg antikroppssiffra som vi såg i Spanien nu t.ex.... Vad är strategin då, liksom. Svårt att fortfarande hävda flockimmunitet i maj eller juni, om vi skulle ligga på kanske 10% i Sthlm och 4% i landet....

Nja alltså svaret kommer bli som alltid. Att flockimmunitet inte är strategin. Att skydda äldre och riskgrupper och hålla kurvan inom sjukvården på en acceptabel nivå. Etc etc.
Jag är mer intresserad hur FHM,s tonläge hade förändrats vid en oväntat hög siffra om jag ska vara ärlig.
Citera
2020-05-14, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
”Smittan blir lägre i sommar, vi kollar i höst igen” kanske?

Ursäkter är något FHM är bra på iaf.

Jo precis. Blir till att tänka några varv på hur man skall lösa alltihopa då, med "vårdberget" man hade tänkt ta itu med från vårdens håll, till hösten. Dvs undanträngd vård, folk som fått vänta nu i vår och under den kommande sommaren, pga Corona tagit prio.

Det kommer bli riktigt körigt om vi ska ha en till våg i höst då med Corona. Om alla andra patienter ska bli "uppskjutna" igen osv. Känns inte hållbart.
Citera
2020-05-14, 01:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det ingen av sidorna tänker på är att vi, med fler döda varje dag, sakta självmant går i lockdown. Därmed går dödssiffrorna ner- för att vi ofrivilligt kommer att ha låst in oss i skräck allihopa. Så det blir inget av den här flockimmuniteten om de inte kastar ut oss på gatorna.

Kanske. Just nu tycke jag vet verkar som trenden är den motsatta. Folk i allmänhet verkar närmast tro att faran är över. Det är på ett sätt jättekonstigt, eftersom andelen smittade ute i samhället garanterat aldrig varit större. Däremot har ju FHM kommunicerat som att toppen skulle vara nådd, så det kan säkert vara en förklaring.
Citera
2020-05-14, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Mot det vi vet nu så låter det orimligt att 30% i Stockholm skulle ha antikroppar. Det skulle innebära minst 8000 döda bara i Stockholm hittills.

Allt tyder nu på att FHM's strategi att "rida igenom stormen" inte funkade. Vänd skutan och segla ihamn istället.

Land efter land visar att det GÅR att tämja viruset med stenhårda åtgärder, lockdown, munskydd, förbud osv. Sveriges nuvarande linje pekar rakt mot avgrunden dessvärre.

Men vaknade inte corona-virusets egen Sancho Panza helt plötsligt till när det börjar talas spanska, antikropps-tester, minsann men lite färskt vatten på kvarnen gäller ju att uttnyttja, eller hur? Spaggarna borde satsa mer energi på vin- och krocktester istället. Surt vin och osäkra bilar gör knappast att man sätter någon större tilltro till Manuel och hans kollegors serologiska utsvävningar. Mañana, Mañana...
Citera
2020-05-14, 01:12
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Den officiella förklaringen från utbildningsministern var att skolan var nödvändig för utsatta barn från taskiga socioekonomiska förhållanden.

Gissa vilka föräldrar som var dom första att inte släppa iväg sina ungar till skolan?

Tada! De som hade kass socioekonomiskt bakgrund... Hela tanken föll pladask.

Jo, en annan officiellt ståndpunkt var även att invandrarbarn i förskolan skulle få svårt att lära sig svenska.

Jomenvisst...

Du uttalar dig alltid så självsäkert i dina inlägg. Kul med en kille med pondus!

Det var säkert en av de "offeciella" anledningarna till att man behöll grundskolorna öppna. Men dessutom var det väl ändå så att stängda grundskolor skulle påverka arbetskraften i samhällsbärande funktioner i samhället?

Sen är väl det väl bra att man baserar beslut på barns psykiska välmående också. Nu vet jag inte hur mycket du arbetat i grundskolor i dina dagar men för många barn är trygghet väldigt viktigt för välmåendet och det är något skolan faktiskt bidrar med. Det är så klart inte en bra anledning till att hålla grundskolan öppna om 0,1-1% av barnen skulle dö. Men jag anser att om riskena anses vara minimala är det en väldigt relevant variabel att ha med i beräkningarna.

Sen det där sista du skriver med att svenska skolan inte skulle bidra med att "invandrarbarn" lär sig svenska tar jag som en personligt åsikt utan grund eller insyn på hur undervisning i utsattaområden fungerar eller vad undervisningen leder till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in