Citat:
Ursprungligen postat av
Testonio
Den officiella förklaringen från utbildningsministern var att skolan var nödvändig för utsatta barn från taskiga socioekonomiska förhållanden.
Gissa vilka föräldrar som var dom första att inte släppa iväg sina ungar till skolan?
Tada! De som hade kass socioekonomiskt bakgrund... Hela tanken föll pladask.
Jo, en annan officiellt ståndpunkt var även att invandrarbarn i förskolan skulle få svårt att lära sig svenska.
Jomenvisst...
Du uttalar dig alltid så självsäkert i dina inlägg. Kul med en kille med pondus!
Det var säkert en av de "offeciella" anledningarna till att man behöll grundskolorna öppna. Men dessutom var det väl ändå så att stängda grundskolor skulle påverka arbetskraften i samhällsbärande funktioner i samhället?
Sen är väl det väl bra att man baserar beslut på barns psykiska välmående också. Nu vet jag inte hur mycket du arbetat i grundskolor i dina dagar men för många barn är trygghet väldigt viktigt för välmåendet och det är något skolan faktiskt bidrar med. Det är så klart inte en bra anledning till att hålla grundskolan öppna om 0,1-1% av barnen skulle dö. Men jag anser att om riskena anses vara minimala är det en väldigt relevant variabel att ha med i beräkningarna.
Sen det där sista du skriver med att svenska skolan inte skulle bidra med att "invandrarbarn" lär sig svenska tar jag som en personligt åsikt utan grund eller insyn på hur undervisning i utsattaområden fungerar eller vad undervisningen leder till.