2020-05-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
FHM säger att ca 2,5% i Stockholm hade en PÅGÅENDE infektion vid mätningen v 14 om jag minns rätt, 2,3% vecka 17. Så för Stockholms del är det kanske 30% som har antikroppar, de skall presentera data nästa vecka.

Det går helt enkelt inte ihop. Vi är lite hälsosammare här men inte så att det ska vara sådan enorm skillnad.
Citera
2020-05-14, 00:36
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wawawa
Alltså nu är jag så glad att min man har haft bekräftad covid och eftersom jag ich bebis haft symptom borde alltså alla vi 3 haft det. Meeeen. Om det är så låg andel med antikroppar i Spanien etc så talar det för att inte alla smittad får antikroppar eller hur? Det betyder att han - som varit ganska ordentligt sjuk, varit inlagd och blivit testad på sjukhus troligen har antikroppar - men långt ifrån säkert jag och bebis har det som haft milda symptom? Eller hur ska man tolka detta? Sorry om detta är fel tråd för denna diskussion

Så kan det vara, det finns en studie som visar att nivåerna skiljer sig åt mycket och då kan man ju anta att det beror på hur sjuk man har varit.
Citera
2020-05-14, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Man kan snabbt kolla lite delstater i USA. I New York är 28% av alla testade positiva på covid19. Med pågående infektion alltså. Tror det ser liknande ut i flera andra stater, typ New Jersey osv. Lägg på dom med antikroppar och inte pågående infektion och vi är uppe i en ganska stor del av invånarna.

Dödssiffrorna har ju gått ner i Spanien, inte upp. Samma överallt nästan. Eventuellt har viruset isåfall muterat till en snällare variant, som Italien vittnar om. Det skulle väl förklara saken ifall bara 5% har antikroppar. Annars borde inte dödstalen sjunka raskt.

Jag får psykos av alla olika siffror.
Stämmer det du säger är det ju över snart i NYC.
Vilket jag inte alls kan tänka mig. Men hoppas
Citera
2020-05-14, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag har sett rätt många presskonferenser och intervjuer med Tegnell och jag har inte hört att han nämner att det är Sveriges strategi. Däremot får han ju frågan då och då

Som jag sa. Man säger det inte öppet, just nu. Men har man en förmåga att läsa ens det minsta mellan raderna så kan man ju fatta att det är det som är strävan, eftersom de fortfarande kommenterar hur nära de tror att vi är flockimmunitet....

Annars kan man ju läsa om hur det lät i början. Och inget har ju rent praktiskt ändrats i den s.k. "strategin" sen dess...

Mars.

Förslaget från regeringens vetenskapliga chefsrådgivare Patrick Vallance har kritiserats av bland annat Världshälsoorganisationen, WHO, men statsepidemiolog Anders Tegnell är positiv till Storbritanniens coronahantering och menar att Sverige arbetar på ett liknande sätt.

Flockimmunitet skulle därmed även kunna bli aktuellt i Sverige.

– Vi har varit lite försiktiga med att använda det ordet för det andas ju lite att man har gett upp och det är ju inte alls det som det är frågan om, säger Anders Tegnell.

Men grundtanken börjar nog bli mer och mer relevant ju mer vi ser av det här viruset, att det är dit vi behöver komma. Vi kommer inte att få kontroll på det på något annat sätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh

Som sagt, hårklyverier men skulle kalla det lite naivt minst sagt, om man inte förstår vad FHMs planer går ut på.

För några dar sen, AT:

Det finns en del artiklar som talar för det som ser ganska vederhäftiga ut, att man får en effekt av immunitet redan innan man når den här totala flockimmuniteten. Det är lite det vi ser i Stockholm,

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hoppfulla-teorin-sa-nar-vi-flockimmunitet-redan-i-juni/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Har inte koll på USA, men Brooklyn är väl inte representativt för ett helt land i åldersstruktur fantasigissar jag.

Nä råka ju dessutom skriva fel=) 2700 döda/miljon i Bronx då skulle de stå.

tänkte också påpeka att det blir fel när man estimerar som han gjorde fast råkade posta innan jag hade skrivit klart...

Bronx har tex bara har 1,963 döda per miljon och 27% är immuna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Vilken tanke ligger bakom att man vill platta ut kurvan, istället för att försöka trycka ner den så mycket som möjligt?

- Är det verkligen rätt att tänka långsiktigt när man har att göra med en smittsam sjukdom? För att få bäst resultat med minsta möjliga insats, så borde den optimala strategin vara att motverka smittspridningen så tidigt som möjligt. Varför har man inte gjort det? Jag kan bara komma på 1 möjlig förklaring.

Strategin handlar ju i grunden om att minimera smittspridningen genom ett antal rimliga och långsiktiga beteenden som var och en av oss kan bidra med varje dag.

Jag tycker att man borde ha agerat mera kraftfullt från start, men det är lätt att vara efterklok.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vi är rövkörda om Belgiens och Spaniens antikropptester stämmer. Fattar du inte det? Dödligheten kan du ju räkna ut själv med det facit

Finns bättre studier av högre kvalitet gjorda i Tyskland. Spaggarna klarar ju inte ens av att göra drickbart vin. Så hur skulle de klara av serologiska tester?
Citera
2020-05-14, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oj intressant, fattade inte allt men det är en liten grej på halsen som mäter symtom alltså.. Verkar ju bra om man kan ha det på sjukhus för patienter eller hemma, för övervakning av patienter.
Takk for tilbakemelding! Ja du forsto riktig De forsker på dette. Jeg er enig med deg i at det ville være bra å bruke både hjemme og på sykehus.

Jeg anbefaler også denne artikkelen, der en lege forteller om gode resultater med hjemmebehandling tidlig i sykdomsutbruddet:
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Slik mener den italienske «mirakel-legen» at koronasyke må behandles.

"– Vi forstod at når folk var blitt så syke at de måtte legges inn på sykehus, så var det i realiteten nesten for sent. Alle sa vi trengte flere plasser på intensivavdelingene, men jeg tenkte: Kan vi stanse det før det kommer så langt?"

"Cavanna ga henne samme behandling som han har gitt om lag 270 andre koronasyke i distriktet; oksygen, drypp og den omstridte malariamedisinen klorokin.

– Hun fikk to piller om dagen i sju dager, sammen med drypp. Hun ble ganske raskt mye bedre. Hun er sterk, sier Cavanna."

"– Jeg vet at det hersker stor usikkerhet i fagmiljøet ved om bruken av klorokin kan føre til hjerteproblemer, men vi har brukt det på om lag 2000 koronasyke her i distriktet, og har ikke opplevd noen slike bivirkninger, sier han.

Han kan vise til gode resultater.

– Vi i dette teamet har behandlet rundt 270 mennesker. Av disse har bare 4-5 behøvd sykehusinnleggelse, og ingen har dødd, sier han."
https://www.tv2.no/nyheter/11433082
Citera
2020-05-14, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Stockholm vore verkligen inte ensamma om det iallafall, om man kollar USA. Flera delstater ligger på 25-35% positiva i pågående infektion vid testning. Andel med antikroppar måste vara massivt i dessa delstater.

Isf behöver de ju inte stänga ner? 35% aktivt sjuka??? Minst dubbla har ju antikroppar då? Eller???
Aaaaaghh jag fattar ingenting
Citera
2020-05-14, 00:41
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
FHM säger att ca 2,5% i Stockholm hade en PÅGÅENDE infektion vid mätningen v 14 om jag minns rätt, 2,3% vecka 17. Så för Stockholms del är det kanske 30% som har antikroppar, de skall presentera data nästa vecka.

Kom ihåg att det inte var 2.5% utan 1.4-4.2% (CI95).
Citera
2020-05-14, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Finns bättre studier av högre kvalitet gjorda i Tyskland. Spaggarna klarar ju inte ens av att göra drickbart vin. Så hur skulle de klara av serologiska tester?

Hahahaha jag hoppas du har rätt.
Även jag tycker 5% låter väl lågt och jag är "alarmist".
Men därför räknar jag på 10%.
Och det vore nog så katastrofalt...
Citera
2020-05-14, 00:42
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Isf behöver de ju inte stänga ner? 35% aktivt sjuka??? Minst dubbla har ju antikroppar då? Eller???
Aaaaaghh jag fattar ingenting

Allt gick ju åt helvete i dessa delstater, klart dom stänger ner med den vågen dom fick. Nu ska dom dock börja öppna igen, som alla andra typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in