2020-05-13, 23:49
Medlem
Wawawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Endast 5 procent av befolkningen i Spanien bär antikroppar mot coronaviruset.

I Sverige är väl siffrorna något liknande. I Stockholm kanske lite högre - runt 10 procent är väl rimligt att gissa på. I bästa fall något över 10 procent.

Det här innebär att alla teorier och förhoppningar om en snar flockimmunitet kan begravas djupt ner i marken. Det är långt dit. Mycket långt.

10%?! Var får du det från? 2-3% talar alla siffror för nu baserat på smittospridningen och dödligheten i spaninen och Belgien. 1-2% anslog norska forskare där de också gjort studie. 2-3% i Sverige är det enda rimliga. Gå och häng er Gubbar på FHM och Britton
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Men du kan ju vara immun, eller icke mottaglig för sjukdomen snarare, även utan antikroppar. Eller så kan nivån av antikroppar vara så låg att den inte registreras i tester.

De senaste studierna visar dessutom att nivån för flock-immunitet är lägre för en smitta där inget vaccin finns, jämfört med t ex en vanlig influensa som man vaccinerar mot. Vilket beror på variationen i folks beteenden, snarare än själva viruset eller eventuell immunitet.
Dina teorier är trams med tanke på statistiken som släpptes idag.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Spanien, fakta

5% har antikroppar.
47 miljoner invånare.
2,35 miljoner smittade.
27 100 döda.
1,15 procent dödlighet

Slutsats, sk. Flockimmunitet.

60% smittade i Sverige, ger 69 000 döda.

Konsekvens: restriktionerna kommer att pågå ända tills ett verksamt vaccin finns.

Där har vi facit. Jag har hävdat detta i flera veckor, och blivit mer eller mindre idiotförklarad av vissa här inne.

Flockimmunitet genom nedsmittning är idioti. Man måste få smittan under kontroll och så låg som bara är möjligt till effektiva motmedel finns. Kan vara vaccin, läkemedel eller både och. Att inte införa mer än symboliska restriktioner i form av rekommendationer, prata om handtvätt och avstånd kommer inte stoppa den här skiten. Det krävs mer drastiska tag. Det finns heller ingen takt för nedsmittning som är lagom, när det saknas effektiva botemedel. Det här är ingen smitta som alla ska ta sig igenom. Det hela känns lite som att smitta ned hela befolkningen med HIV och hoppas på flockimmunitet.
Citera
2020-05-13, 23:51
Moderator
-Info-s avatar
Det är visst flera länder som ser Sverige som ett skräckexempel när det gäller bekämpande av coronaviruset:

Citat:
Argentina ser Sverige som skräckexempel i coronapandemin

https://www.dn.se/nyheter/varlden/sverige-skrackexempel-i-argentina-for-coronaviruset/
Citat:
När regeringen i Polen höll pressträff i dag om hur landet ska öppna upp ekonomin, utmålades Sverige som ett skräckexempel.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7472857
Citera
2020-05-13, 23:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Vilken tur att FHM envist hävdat att det inte är flockimmunitet som de styr mot, utan att undvika att sjukvården rasar samman.
Det är allmänt känt att UK med Johnson hade flockimmunitet som strategi från början. Från början följde Sverige UK vilket Tegnell tog varje tillfälle iakt att påpeka för journalister och annat löst folk som ville lyssna. Tegnell påpekade att Britterna hade TUNG forskning bakom sitt valbav strategi! När sedan UK ändrade sig och panik stängde slutade Tegnell att nämna flockimunitet och började istället säga att flockimmunitet är något som naturligt inträffar med den strategi som Sverige använder sig av.

Bara någon som är väldigt naiv kan på fullt allvar tro att FHM inte har haft flockimmunitet som sin strategi.
Citera
2020-05-13, 23:52
Medlem
Wawawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Island har för övrigt haft fem dagar utan nya bekräftade fall, utan att ens ha någon uttalad utrotningsstrategi. Det förstärker mitt intryck av att den här smittan inte är så jäkla lättspridd ändå.

Ser ett nytt fall på Wikipedia idag dock. Undrar om det är inhemskt eller ett importfall. Misstänker att de kommer få bukt med det i alla fall.
Ja och i Norge är det 3 veckor sen de började öppna upp litegrann då de öppnade förskolor etc och de hsr totalt 23 på intensiven - ständigt fallande på både sjuka och döda och allvarligt sjuka. Varför är det så stor skillnad? När kommer den där apokalypsen som Gieseke älskar att ropa om.
Citera
2020-05-13, 23:52
Medlem
tjallepetters avatar
Skönt. På fredag når vi flockimmunitet enligt Britton, Giesecke med flera. Det här dem sagt i flera veckor och i Sverige är deras ord lag.

Vad ska ni göra för att fira detta?

Jag är en efterbliven svennejävel så jag ska fira genom att tatuera in Britton och Giesecke på varsin skinka och sen ska jag supa och puckla på frugan.
Citera
2020-05-13, 23:53
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Spanien, fakta

5% har antikroppar.
47 miljoner invånare.
2,35 miljoner smittade.
27 100 döda.
1,15 procent dödlighet

Slutsats, sk. Flockimmunitet.

60% smittade i Sverige, ger 69 000 döda.

Konsekvens: restriktionerna kommer att pågå ända tills ett verksamt vaccin finns.

Visste inte att Spanien testat varje invånare. Bra jobbat. Annars kan man ju ta den uträkningen på dödlighet, vänta tills man har diarré, och sedan torka sig i röven med den.
Citera
2020-05-13, 23:55
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Island har för övrigt haft fem dagar utan nya bekräftade fall, utan att ens ha någon uttalad utrotningsstrategi. Det förstärker mitt intryck av att den här smittan inte är så jäkla lättspridd ändå.

Ser ett nytt fall på Wikipedia idag dock. Undrar om det är inhemskt eller ett importfall. Misstänker att de kommer få bukt med det i alla fall.
Suprise, suprise. D-vitamin som jag tjatat om mot Covid-19 i ett par dagar, Norrmän och Islänningar ligger tydligen högt med D-vitamin.

"Inuiter är de enda som äter sig till tillräckligt med D-vitamin. Även islänningar och norrmän ligger bättre till än väntat, eftersom de äter mycket fiskleverolja."

https://www.sydsvenskan.se/2006-12-21/ljusvitamin-en-bristvara-pa-vintern
Citera
2020-05-13, 23:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wawawa
10%?! Var får du det från? 2-3% talar alla siffror för nu baserat på smittospridningen och dödligheten i spaninen och Belgien. 1-2% anslog norska forskare där de också gjort studie. 2-3% i Sverige är det enda rimliga. Gå och häng er Gubbar på FHM och Britton

Gissas om Sverige i den här artikeln också. Dock säger epidemiologen att Sverige bör ligga lägre då vi har färre döda.

https://www.expressen.se/nyheter/epidemiologen-inte-bra-nyheter-for-sverige/
Citera
Medlem
Testonios avatar
Hej gott folk.

Ville bara uppmärksamma er på ett av mina inlägg 27/4:

"Vill bara säga tack till alla dumdristiga där ute som bygger upp eventuell flockimmunitet.

Tack vare er så slipper jag få corona, diabetes, permanenta lungskador, skador på njurar och lever, inflammerade tår, permanenta neurologiska skador, pirr i lemmar och jag får behålla smak, lukt och mina äldre släktingar. Kanoners!

Tack än en gång! (med reservation för att flockimmunitet över huvud taget fungerar, annars kan ni dra åt helvete).

Toodiloo!"

Tja, jag är en man som står vid mina ord så nu när det är fastslaget bortom tvivel att flockimmunitet bara är en skröna så vill jag till alla dumdristiga i tråden bara säga:

Dra åt helvete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Visste inte att Spanien testat varje invånare. Bra jobbat. Annars kan man ju ta den uträkningen på dödlighet, vänta tills man har diarré, och sedan torka sig i röven med den.
Väldigt korkat inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in