2020-05-10, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vad bra. Hur långt har de kommit med att "utöka testerna" hittills då? Kan man tänka sig att det är generellt för alla länder, att de utökar testerna? Jag kollade på detta för någon vecka sedan och då låg vi på 65:e plats i världen och ungefär lika många tester per miljon invånare som Peru. Kolla igen just nu och då ser det ut såhär:

1 Faeroe Islands 171,971
2 Iceland 156,076
3 UAE 121,330
4 Gibraltar 117,598
5 Falkland Islands 115,517
6 Bahrain 104,816
7 Malta 91,708
8 San Marino 87,118
9 Luxembourg 87,005
10 Lithuania 66,243
11 Bermuda 64,549
12 Cyprus 61,909
13 Mauritius 54,863
14 Denmark 53,345
15 Spain 52,781
16 Israel 52,598
17 Cayman Islands 52,083
18 Portugal 50,767
19 Estonia 47,773
20 Belgium 46,649
21 Kuwait 45,988
22 Isle of Man 44,195
23 Ireland 43,493
24 Qatar 43,232
25 Italy 41,584
26 Latvia 40,607
27 New Zealand 39,468
28 Russia 37,335
29 Brunei 36,340
30 Norway 36,140
31 Switzerland 35,383
32 Austria 34,608
33 Germany 32,891
34 Australia 31,750
35 Channel Islands 30,725
36 Singapore 30,016
37 Slovenia 29,921
38 Canada 28,297
39 Czechia 28,247
40 USA 26,943
41 Belarus 26,644
42 UK 25,461
43 Greenland 24,555
44 Liechtenstein 23,605
45 Hong Kong 22,448
46 Slovakia 21,954
47 Maldives 21,784
48 Andorra 21,653
49 Finland 21,495
50 Kazakhstan 21,218
51 France 21,213
52 Réunion 19,211
53 Azerbaijan 18,636
54 New Caledonia 18,259
55 Venezuela 18,012
56 Aruba 17,421
57 Turkey 15,822
58 Serbia 15,397
59 Djibouti 15,239
60 Bhutan 15,105
61 Peru 14,990
62 Sweden 14,704

Jahapp, vi ligger fortfarande efter Azerbajdzjan, Venezuela och Peru. Men visst, vi har avancerat 3 placeringar. Det var ju duttigt.

Vad har utveckligen i Sverige med andra länders testfrekvens att göra? 😂
Citera
2020-05-10, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
För att täcka upp för dem kraftfulla minskningen patienter i Stockholm borde vi då se en motsvarande kraftig ökning bland avlidna i Stockholm. Det gör vi inte. Sluta slå knut på dig själv, du har fel och du vet det.

Bara för att man har platser lediga på IVA betyder inte att folk inte dör. Är du så här korkad ?
Citera
2020-05-10, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Hur ska han trolla med knäna va?

Har han inte haft ett lätt jobb?

Bland den värsta dödligheten i världen men allt går som susen.

För att sedan droppa ett par citat som "vi är ett starkt folk" "vi tar ansvar" "vi kommer ta oss igenom det här".

Jag påstår inte att han ska stoppa viruset, men att han ska göra sitt bästa för att stoppa det.
Det gör han inte nu.

Och nu i tråden visade någon en FÄRSK RAPPORT på att vi också kommer bli drabbade hårdast ekonomiskt. https://www.document.no/2020/05/08/svensk-okonomi-rammes-hardt/

Liksom.. var inte den enda anledning till att hålla öppet för att det skulle gå bättre för oss...

Men men. Istället blev man kallad för "alarmist" "som inte vet något".

Har haft rätt på alla punkter som Tegnell haft fel på. Vi behöver inte en spåman i Sverige.
Vi behöver någon intelligent som tar det säkra före det osäkra.

Det blev ett misslyckat experiment och det är bara att erkänna det.

Sverige genomgår precis den värsta krisen sen första världskriget och spanska sjukan.

Men du anser att Löfven har kommit lätt undan?

Till skillnad från populistiska skenmanövrar gör han faktiskt något. Han litar på expertisen och låter dem demonstrera vad de kan på området istället att göra som Moon i Syd-Korea som ville vinna valet och hoppades att folket skulle glömma maktmissbruket om de fick lite munskydd som ”psykologiskt stöd” i kampen mot Corona.
Citera
Medlem
room6527s avatar
Vet inte om detta är känt i denna tråd men Maj Wechselmann, känd filmare, var ute på mässan den 6/5 och konstaterade att det var helt tomt...
Verkar även som om kritiska Youtube-rullar tas ned, därav att hon la upp det på Vimeo
https://vimeo.com/415668260

Se annars tråden om kulissen i Älsvjö...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Påfallande många är sociopater i dag.

De schyssta cheferna bränner ut sig.

Invandrare har dock ett övertag, dom är inte födda med det jävla - "måste göra mitt bästa".

När dom ser att det inte går springer dom bara omkring och låtsas, smink på en gris, och slappar sedan för att inte stressa upp sig.

Svensken har ångest för precis allt och bryts sakta ned.

Nu kommer detta ändras, i omsorgen är det redan så att man inte löser sin uppgift.

Så är det.

Sen vet jag inte riktigt om jag håller med om det fetmarkerade.

De enda jag ser på stan i Stockholm, hänga på uteserveringar, precis i den mentaliteten och sminket, är just etniska svenskar. Det är den där nonchalantheten att "allt kommer ordna sig, vi bor i Sverige".

Likadant i min krets, så är majoriteten av de s k "etniska svenskarna" mest obrydda.
Citera
2020-05-10, 10:53
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant. Bronx borde då ha flockimmunitet nu enl Tom Britton. Så bara släppa alla restriktioner där o leva som vanligt.

"Tom Britton: Flockimmunitet kan uppstå redan vid 40 procent smittade | SvD"

Det blir intressant att följa utveckling i NYC och Bronx speciellt med avseende på hur smittan utvecklas där. Hur mycket sjunker antalet smittade? Hur utvecklas dödligheten? Kommer klustersmitta att finnas kvar och bidra till ökad dödlighet det närmaste året/åren?
Citera
2020-05-10, 10:54
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Dödsångest pga brist på skydd

USK:
Arbetsgivaren spelar rysk roulett med oss. Jag är väldigt rädd, säger hon.

Nu slår facket larm om otillräcklig skyddsutrustning och skriver i ett öppet brev till politikerna i Västra Götalandsregionen:

”Personalens hälsa får inte riskeras, ingen ska behöva dö på grund av sitt arbete.”

Enligt facket har flera personer redan blivit sjuka så de behöver respiratorvård och många medlemmar ringer in och har dödsångest pga brister i skyddet. Enligt artikeln tjafs på arbetsplatser pga oklara riktlinjer om skydd.

https://www.expressen.se/gt/underskoterskans-tarar-larmet-inifran-sjukhuset/
Lite ironiskt samtidigt, men symptomatiskt för Sverige.

Facken reagerar och kan göra nåt ”juridiskt” av det - dvs man skulle kunna införa nåt slags stopp.
Men finns det nån som säger ”stopp” för för de inlagdas räkning?
I t ex Italien har anhöriga fått igång rättsmaskineriet mot äldreboenden etc för att de menar på att dessa har brustit.
Här reagerar facken för personalens räkning (vilket i sig givetvis är bra). Men reagerar nån för vårdtagarnas räkning?

IVO funderar på att kolla läget - men bara per telefon ...
Citat:
IVO ska granska äldreboenden i hela Sverige

Syftet verkar dock mer handla om vad som har gjorts rätt - inte vilka bristerna har varit.
Citat:
Äldreboenden över hela landet ingår i en särskild tillsyn av Inspektionen för vård och omsorg (IVO) om coronaläget.
Ett syfte är att dra nytta av erfarenheter från verksamheter som lyckats stoppa spridning av smitta.

Som sagt per telefon, och bara med ”bossarna”.
Citat:
Tillsynen kommer att ske digitalt eller via telefon och inte på plats på grund av smittrisken, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

– Det handlar om en tillsyn om hur verksamheterna hanterar basala hygienrutiner och hur de hindrar fortsatt smittspridning ifall de har fått in den på sina verksamheter, och också vad de har gjort som lyckats med att inte få in smittan, säger enhetschef Anette Nilsson på IVO till TT.

IVO ska tala med de ansvariga personerna och försöka skapa sig en bild av läget. Det är oklart hur många äldreboenden som blir kontaktade, men kartläggningen kommer att täcka alla delar av Sverige.

Och fortfarande mest ur ”personalens synvinkel”. Visst, osmittad personal kan fortsätta jobba och sprider inte smittan vidare i samhället. Men byter de skyddsutrustning när de går från den ena vårdtagaren till den andra?
Citat:
Frågorna från IVO handlar bland annat om hur verksamheterna hanterar personal och skyddsutrustning och om de har tillgång till den materiel de behöver.

Vad händer med vårdtagarna om personalen ”vägrar” göra ”sitt” jobb?
Notera att detta inte är riktat mot personalen eller deras organisationer. Och t o m AT har sagt att man misslyckats med att skydda de äldre (sen om det kom från hjärtat, eller handlar om en teknokratisk syn på vad man misslyckats med i strategin är en annan fråga).

https://www.svd.se/ivo-granskar-aldreboenden-i-hela-sverige
Citera
Medlem
Bra att stora jävlar börjar ifrågasätta psykopaten Tengelle.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Var ute och promenerade i finvädret i går eftermiddag. Har FHM och regeringen släppt på det här med distans på krogar och max 50 pers? Det var fullt på uteserveringar med borden tätt, och knökfullt med folk som satt mindre än en meter från varann och diskuterade högljutt.

Känns som att Löfvén och Damberg måste ta i på skarpen igen:

"- Det är inte okej!"
"- Jag vill inte se folk som trängs på krogar!"

Tegnell tycker nog däremot att det är bra, för här utanför Sthlm går det alldeles för långsamt med smittspridningen. Ja, förutom äldreboendena då, vi har ett ställe där 10 gamlingar strukit med på kort tid.

Samma i Göteborg, Nordstan en av de större köpcentrumen har tidigare varit väldigt ödsligt nu när FHM uttalar sig om en utplaning t o m man kan se en nedgång så är plötsligt köpcentrumet knökfullt. Inte undra på att göteborgare skiter ut virus i avloppet
Citera
2020-05-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Så med andra ord är det bara medborgarna som har ett ansvar, inte regeringen. Vi medborgare vill då upplysa dig och regeringen att eftersom vi också vill ha eget ansvar när det gäller alkohol och tobak. Slopa systembolaget tack.
Vi tycker även att om man får köra moped vid 15 års ålder så ska man även få gå på krogen. En del av oss vill även knarka om vi vill, det är väl också eget ansvar eller hur?

Nej, för Hallengren "plockar russinen ur folkhälsokakan".

Expressen beskriver i ledarartikel exakt denna dubbelmoral. Ang. hur regeringen lyssnar på FHM när det passar dem, dvs. ang. Corona, men inte gällande droginnehav:

Corona:
Regeringen har varit helnöjd med att gå ett steg bakom Folkhälsomyndigheten. Då kan man både berömma sig för att följa vetenskapen och samtidigt grumla ansvarsfördelningen.

Droger:
Sverige är ett av få demokratiska länder där det är straffbart att ha narkotika i kroppen, vilket länge har kritiserats av missbruksexperter för att vara kontraproduktivt. Men Lena Hallengren är ointresserad av att utvärdera lagstiftningens effekter. https://www.expressen.se/ledare/lena-hallengren-plockar-russinen-ur-folkhalsokakan/

Det gäller att det passar ens egen agenda, för att man skall kunna lyssna på FHM. FHMs råd om Corona passar tydligen regeringen.....
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Bara för att man har platser lediga på IVA betyder inte att folk inte dör. Är du så här korkad ?

Men om antalet inlagda störtdyker så säger det mycket om hur många svårt sjuka det finns. Skäm inte ut dig själv mer nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Så är det.

Sen vet jag inte riktigt om jag håller med om det fetmarkerade.

De enda jag ser på stan i Stockholm, hänga på uteserveringar, precis i den mentaliteten och sminket, är just etniska svenskar. Det är den där nonchalantheten att "allt kommer ordna sig, vi bor i Sverige".

Likadant i min krets, så är majoriteten av de s k "etniska svenskarna" mest obrydda.

Ja åren kanske har sprungit ifrån mig och den nya generationen svenskar inte är bättre men det var 90-tal och tidigt 2000-tal jag har min bild av Sverige ifrån.

Sedan dessa har jag jobbat utomlands så jag kanske missat utvecklingen

Så sorry om det sitter någon invandrad eller barn till invandrad i tråden och kände sig träffad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in