2020-05-13, 22:40
Medlem
Ja, vad ska man tro om PU och Skandiamannen? Antar att vi har följande alternativ med stigande misstankegrad...

PU tror inte ett skvatt på Engström som mördare men han ramlade in som ett lämpligt villospår i ett känsligt utredningsläge när man behövde hålla blickarna borta från starkare tobak som skeppats in.

PU följer ett annat spår och är skeptiska till all sorts inblandning av Engström, men i och med allmänhetens och medias fokus på denne har de känt sig tvingade att gå till botten med honom en gång för alla.

PU sitter på uppgifter som gör att inblandning av Engström inte kan uteslutas. Man har ringat in en eller flera personer som kan knytas till mordet och som har förgreningar till Engström.

PU misstänker på goda grunder att Engström har spelat en roll i mordet. Han höll knappast i vapnet men olika omständigheter talar för att han haft nån sorts finger med i spelet.

PU tror att Engström sköt Palme. Med eller utan inblandning av andra. Det grundas på en rad indicier. Somliga kända sen tidigare, andra nya för oss. Ingen hundraprocentig bevisning men den lösning de flesta kan vara nöjda med enligt Peterssons tidigare utfästelser.

PU sitter på fynd som i det närmaste utesluter annan gärningsman. All vidare diskussion i ämnet kommer kretsa kring vilka övriga som kan ha varit inblandade eller haft kännedom och för dem som är lagda åt det hållet hur statsapparaten med denna lösning slutgiltigt mörklade sanningen.

Vad satsar ni på?
Citera
2020-05-13, 22:46
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men är det så underligt? Låt säga att han hör skotten när han just kommit ut. Han har då ~40m till MP. Hans första instinkt är då förmodligen inte att springa fram till brottsplatsen utan man kan tänka att han tar det ganska lugnt.

Om du läser förhöret 860301 så är detta ungefär vad som står. Vid nästa förhör 860310 har SE haft gott om tid på sig att berätta om denna spännande kväll för alla och envar, och det är inte så konstigt om hans egen roll tagit en mer framträdande roll vid det laget. Nu ”halv-springer” SE redan innan skotten, samtalar med LP och polisen, m.m. Nästa dag 860311 har det hela vuxit lite till och SE blandar in titt på klockan för att kanske placera sig lite närmare, deltar i första hjälpen och dirigerar polisen mot Tunnelgatan. Komiskt? Ja. Mänskligt? Ja. Tecken på att han är mördaren? Knappast.
Nja, när SE enligt egen utsago kommer fram till mordplatsen så är ju båda Palmes livräddare på knä o ordnar med livräddning. Den tiden det tar för dem att ta sig fram o lägga sig på knä torde inte vara mindre än 30 sek ifrån att sista skottet föll men låt säg 30 sek. 30 sekunder kan det inte tagit för SE att ta sig fram 20 m, inte ens 40 m om man har bråttom. Antingen kom SE alldeles för sent fram till brottsplatsen och vill leka hjälte eller så var det han som själv höll i pickan. SE har ändå sett vittnet intill byggbaracken och det krånglar till det hela eftersom det var ej känt i media så det kan han inte ha hittat på det. Han har ju varit på brottsplatsen i nära anslutning till mordet, frågan är hur nära.
Citera
2020-05-13, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Ja, i den mån vad gäller sanningshalten om vad han säger och gör den där kvällen. Vilket inte är helt oviktigt.
Om SE i det här fallet påstår sig göra en viss sak som har en bäring, låt säga, att han på tillbakavägen får syn på paret Palme och ser att det är vid Grand. Så kan det vara här som tanken väcks att knäppa OP. Ja, då är det en händelse som hör till tidslinjen fram till 23:21.
Men för att det ska bli relevant så måste ju frågan hur han visste att Palme skulle komma den vägen besvaras.
Utan bakdörrsscenariot inkl flygfärd kl 23.17-23.19 blir ju hela diskussionen om lunchdricket meningslös.
Bättre då att han kom ut av en slump då Palme passerade kan man tänka...
Han ville väl hämta en nypa luft helt enkelt.
Citera
2020-05-13, 22:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/journalisten-som-pekade-ut-skandiamannen-utredarna-knyter-ihop-sacken

Ja, TP menar att PU nu "knyter ihop säcken" och att han "har svårt att se att det skulle vara något annat än Skandiamannen som presenteras i juni".

Det ska bli mycket intressant att se hur den bindande bevisningen mot SE i så fall ser ut.

Om nu detta med SE inte bara är ett villospår för att säkra att den verkliga utredningen inte störs av en massa frågor. Ser att många tänker så.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro längre. Jag är beredd att acceptera en lösning som stöds av bindande bevisning mot den person som åklagaren anser vara Palmes mördare.

Men några "förklaringar" och "indicier" och "antaganden" köper jag inte. No way.

Fråga. Jag har från en källa hört att PU ska ha ett erkännande att luta sig mot. Är den uppgiften offentligt känd? Har haft lite dålig koll på medierna sista tiden.
Det är lite betecknande att de SE-troende, som TP själv, tiger som muren om vad bevisningen mot SE skulle kunna tänkas bestå av.

Låt säga att ett vapen som tillhört vapensamlaren matchar kulorna (eller förmodligen snarast LP-kulan). Det skulle nog räcka för många för att stänga kapitlet MOP. Men åtal skulle det ju aldrig räckt till åtal ens med SE i livet, och det är väl tveksamt om man ens kan kalla det ett ”polisiärt uppklarande”. De uppenbara frågorna är t.ex.
  • visste SE om att LOP var på Grand?
  • i så fall, hur då? Och hur visste han att LOP skulle passera Skandiahuset?
  • om inte, var det en stundens ingivelse?
  • i så fall, hur i hela friden kom det sig att SE hade en av vapensamlarens 357-or på jobbet just mordkvällen?
Får vi inte svar på detta så tror jag MOP-diskussionen överlever JFK.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-13 kl. 22:53.
Citera
2020-05-13, 23:00
Bannlyst
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/journalisten-som-pekade-ut-skandiamannen-utredarna-knyter-ihop-sacken

Ja, TP menar att PU nu "knyter ihop säcken" och att han "har svårt att se att det skulle vara något annat än Skandiamannen som presenteras i juni".

Det ska bli mycket intressant att se hur den bindande bevisningen mot SE i så fall ser ut.

Om nu detta med SE inte bara är ett villospår för att säkra att den verkliga utredningen inte störs av en massa frågor. Ser att många tänker så.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro längre. Jag är beredd att acceptera en lösning som stöds av bindande bevisning mot den person som åklagaren anser vara Palmes mördare.

Men några "förklaringar" och "indicier" och "antaganden" köper jag inte. No way.

Fråga. Jag har från en källa hört att PU ska ha ett erkännande att luta sig mot. Är den uppgiften offentligt känd? Har haft lite dålig koll på medierna sista tiden.
KP har gått ut i aktuellt och sagt att de inte har ett erkännande.

Nu vet du att "källan" hade jävligt mycket fel. Precis som Filters och Borgnäs "källor" med "insyn" i utredningen.
Citera
2020-05-13, 23:01
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:

Håller verkligen med om din första mening i citatet. Jag har inte läst något om att PU ska ha ett erkännande att luta sig emot. Någon här på forumet som skrivet eller länkat? Det enda som verkar läcka nu är besök hos SE:s gamla polare och hussyn i hans villa/radhus för 20+ år sedan.
Citera
2020-05-13, 23:15
Medlem
Ett stort problem (bland många) med Engström som Palmes mördare är ju som sagt att det är svårt att få ihop en gärningsbeskrivning som inte är väldigt tillkrånglad. Jag har väl hört alla varianter vid det här laget. Det här är nog den som jag nödtorftigt kan köpa. Eller som i varje fall inte begår fullständigt lustmord på förnuftet.

Engström har fått syn på LOP i samband med att de kommer till Grand. Han kontaktar en person som delar hans önskan att bringa statsministern om livet. Denne förser honom med mordvapnet när Engström larmat av och passerat bakdörren till Luntmakargatan. Engström tågar upp till Grand för att slå till vid lämpligt tillfälle och sen slinka in på jobbet bakvägen. Ett perfekt alibi: Han har suttit på kontoret när mordet sker. Han får dock kalla fötter och återvänder trumpet till jobbet. Nog hade väl Palme livvakter trots allt? Hur skulle han få tillfälle att skjuta och komma undan? Han packar ihop för helgen och knallar ut på Sveavägen. Ödet förser honom med en andra chans. Tanken att ha varit någon annanstans när mordet sker har redan slagit rot och leder honom in på den våghalsiga manövern att återvända till Skandia. Nu inte som nattugglare på jobbet utan som vittne.

Äsch, det är dumt. Men vad funkar bättre? Om ni måste dra till med nåt.
Citera
2020-05-13, 23:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Idén med det hela skulle då vara att han sett Palme vid Grand, tagit reda på när filmen slutade och sedan haft turen att Palme kommit just den vägen utanför entrén?
Eller hade SE stämt träff med Lisbeth och Olof?
På något sätt måste ju denna potentiella drinkmiddag som vi inte vet något ringaste om knytas till dådet.
Hur gör man då?
Blir inte det hela ganska meningslöst utan flygfärden från Grand 23.17 inkl bakdörrar och annat tok?

Om SE utpekas som Palmes mördare är det ett antal frågetecken som behöver rätas ut:

1) Ljög Skandiavakten Anna-Lisa Gahn när hon berättade att SE kom tillbaka ca 20.10 från sin middag? Annars kunde ju inte SE veta att paret Palme var på stan. Anna-Lisa Gahn kom ihåg tiden därför att hon började sitt skift då. Att det skulle röra sig om en annan kväll är otänkbart. Självklart mindes hon vad som skedde kvällen då Palme mördades. Hon var bara ca 50-60 meter från mpl.

2) Ljög Skandiavakten Henry Olofsson när han berättade att han talade med SE i ett par minuter? Annars kan inte SE ha hunnit ut på trottoaren för att kunna följa efter paret Palme till Dekorima.

3) Stämmer det inte att stämpelklockan i Skandia endast visade hela minuter och att tiden därför kan vara 23.19.00-23.19.59? I så fall vet man ingenting om utstämplingstiden.

4) Hur kunde SE från mpl se den unge mannen inne på Tunnelgatan om han inte befann sig vid mpl?
Han kan omöjligt ha sett LJ medan han sprang och ej heller från trappkrönet.

5) Gick SE vanligen omkring med en skarpladdad Magnumrevolver när han lämnade jobbet? För mig helt osannolikt men på något sätt måste han i så fall haft tillgång till en revolver vid mordtillfället.

6) Sprang SE fruktansvärt fort från bokhandeln 23.17 till Skandias bakdörr? Utan att någon såg en medelålders man springa fruktansvärt fort från bokhandeln i riktning Skandia? Sträckan tar normalt 3 minuter och 20 sekunder att gå i rask promenadtakt. Eller var han aldrig vid Grand? Hur upptäckte han då att paret Palme var på stan? Genom att kliva ut på trottoaren?

7) Hur kunde GM befinna sig vid Dekorima när paret Palme kom dit? Även om GM inte stod där i flera minuter så stod han där i 30-60 sek. Hur gick det till om SE av en slump kom ut precis bakom paret Palme ca 23.20.30? Sprang han till Dekorima?

8) Sprang SE runt kvarteret efter mordet och återkom till mordplatsen som vittne? Utan att tänka på att han kunde bli utpekad? Han visste ju inte vad mordplatsvittnena sett? Eller ville han bli utpekad?

Etc. enligt våra tidigare resonemang i tråden.

En invändning kan vi glömma. Det är först i förhöret 860310 SE mer i detalj beskriver vad han såg på mpl. I första förhöret 860301 säger han bara att det låg en man på marken och att "det var folk omkring". Redan 860301 säger han dock att han från mpl såg den unge mannen stå inne på Tunnelgatan, så det går inte att förklara bort.

860310 hade Anna Hage med flera framträtt i medierna med sina ögonvittnesskildringar så det här med blod ur munnen mm kan SE i så fall ha läst/tittat sig till.
Citera
2020-05-13, 23:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Håller verkligen med om din första mening i citatet. Jag har inte läst något om att PU ska ha ett erkännande att luta sig emot. Någon här på forumet som skrivet eller länkat? Det enda som verkar läcka nu är besök hos SE:s gamla polare och hussyn i hans villa/radhus för 20+ år sedan.

Ja det här läckandet om DNA-tester i mars och undersökningar av villan vid årsskiftet så här inför KP:s presskonferens kan naturligtvis bero på att somliga journalister genom sina journalistpolare ska få det att verka som om SE är huvudspåret.

För att sedan backa av med någon fånig bortförklaring. Eller med total tystnad. Just tystnad är en vanlig taktik. Det såg vi med alla CP-entusiaster efter UG:s avslöjande. Silence. Ynkligt.
Citera
2020-05-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ett stort problem (bland många) med Engström som Palmes mördare är ju som sagt att det är svårt att få ihop en gärningsbeskrivning som inte är väldigt tillkrånglad. Jag har väl hört alla varianter vid det här laget. Det här är nog den som jag nödtorftigt kan köpa. Eller som i varje fall inte begår fullständigt lustmord på förnuftet.

Engström har fått syn på LOP i samband med att de kommer till Grand. Han kontaktar en person som delar hans önskan att bringa statsministern om livet. Denne förser honom med mordvapnet när Engström larmat av och passerat bakdörren till Luntmakargatan. Engström tågar upp till Grand för att slå till vid lämpligt tillfälle och sen slinka in på jobbet bakvägen. Ett perfekt alibi: Han har suttit på kontoret när mordet sker. Han får dock kalla fötter och återvänder trumpet till jobbet. Nog hade väl Palme livvakter trots allt? Hur skulle han få tillfälle att skjuta och komma undan? Han packar ihop för helgen och knallar ut på Sveavägen. Ödet förser honom med en andra chans. Tanken att ha varit någon annanstans när mordet sker har redan slagit rot och leder honom in på den våghalsiga manövern att återvända till Skandia. Nu inte som nattugglare på jobbet utan som vittne.

Bär inte sannolikhetens prägel, men jag förstår hur du menar. Hur man än vrider och vänder på det blir det orimligt.
Sedan kommer vi till de verkligt svåra nötterna.
Hans beskrivningar av LJ, hans beskrivning av förstahjälpen-insatserna, hans beskrivning av LP, och vad hon sagt, och mycket mer...
Språngmarschen på åsen och återkomsten till
mordplatsen...
KP kommer att bli till allmänt åtlöje, och det tror jag inte att han vill bli.
Citera
2020-05-13, 23:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
KP har gått ut i aktuellt och sagt att de inte har ett erkännande.

Nu vet du att "källan" hade jävligt mycket fel. Precis som Filters och Borgnäs "källor" med "insyn" i utredningen.

Vad menar du med "jävligt mycket fel"? Det har väl hänt tusen gånger att en åklagare sagt något i medierna och något annat vid en rättegång?

Nu spelar inte det här någon roll för mig, men jag undrar över varför du uttrycker dig som du gör.
Citera
2020-05-13, 23:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

OK, en liten detalj:

ALG lämnar mycket tydliga uppgifter om att hon möter SE på väg in i receptionen när hon anländer till sitt pass 20:10. SE uppger då att han varit ute och ätit middag. Vi kan anta att ALG är säker på tiden eftersom detta är början på hennes nattpass. Således har SE återvänt till Skandia innan LOP lämnar bostaden.

Skall vi nu tro att SE smyger ut bakvägen igen, och i så fall varför då? Vi har ingen som helst uppgift som pekar på att SE visste att LOP skulle på bio. Det är en sak att SE kan tänkas göra allt möjligt smygande och fixande när han väl vet att OP är lovligt byte runt Sveavägen, men hur vet han det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in