2020-05-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om KP i februari visste att hans misstänkte GM och sammansvurne båda var döda, ja då är det väl en uppenbar dimridå att nämna åtal? Låt vara motiverad.

Med tanke på de uttalanden som gjorts så är den tilltänkta gärningsmannen död, i annat fall hade han delgivits misstanke och fått försvarare osv. vid det här laget. Det hade läckt ut.

De har ju försökt förut att sätta en oskyldig på livstid, gör man så för att inte sanningen ska kunna komma fram? Är inte omöjligt att de försöker göra detsamma nu.
Citera
2020-05-13, 21:49
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om han ens drack middag.
Det är ju bara Anna-Lisa Gahns egna teorier.
Luktade han sprit hade han ju kunnat dricka från medhavd flaska uppe på kontoret.
Vem vet om han inte bara var nere hos Ljubisa N och tog en burgare?
Om han drack middag är ingen som vet.
Det har du rätt i.
Men om man kommit till den misstänksamhetsgraden i polisens ögons så kan man ju tycka att det hade fallit sig naturligt att polisen frågade var och när? Men jag är ju inte polis/utredare.
Citera
2020-05-13, 21:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
IM uppfattar något i den riktningen, men det är verkligen inte en klar tolkning. Han säger inget om det i det korta förhöret 860301, men två veckor senare 860314 säger han att han ”uppfattar det som att han tog tag i axeln eller någonting”. En alternativ tolkning är att det är mördaren utsträckta arm med vapnet han uppfattar från andra sidan gatan. Med tanke på att det gått två veckor utesluter jag inte att IM har börjat skapa egna inre bilder av vad som han antagligen inte riktigt fattade ”live”. Ju längre tiden går, ju mer detaljer kommer IM med.

Vad gäller AB så är det mycket som är oklart. Han säger sig dels se tre personer som går bredvid varandra där den till vänster (=GM) håller om vad AB uppfattar som en kvinna i mitten (förhör 860301), dels att personen i mitten segnar ner efter skotten (förhör 860303). Det här är som vi vet inte ett möjligt scenario eftersom vi vet från den tekniska undersökningen att OP skjuts närmast vinkelrätt genom ryggen på 10-30 cm avstånd. Det faller på sin egen orimlighet att GM skulle kunna genomföra det med höger arm om OPs axel.

Om vi sedan lägger till ABs uppgifter om LP ropat på ett främmande språk samt hans eget udda beteende vid kamraternas bankomatbesök (han bestämmer sig för att inte följa med dem, men bryr sig inte om att säga något) så drar i alla fall jag slutsatsen att AB var åtminstone salong+. Hans uppgifter bör tas med lämplig mängd salt.

Obs: IMs väntande Dekorima-man och ABs trio är ömsesidigt uteslutande. Det finns inte utrymme mellan Dekorima-hörnet och MP för att Dekorima-mannen skall kunna bli ABs tredje vandrare.

När jag läser förhören med AB och hans kollegor får jag snarare bilden att de går ifrån honom utan att säga nåt. Känns nästan som det är därför han bestämmer sig för att gå hem. Han ger uttryck för att det är dålig stil.

Det är därför jag tror han är längre norrut än han minns.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-13 kl. 21:58.
Citera
2020-05-13, 21:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
En mördare ser väl till att göra sig av med alla spår till ett sådant här mord?
Om han inte vill att eftervärlden, på något sätt ska få veta, men inte genom ett erkännande.
Att det kommer fram när "tiden är mogen".

Nä. Detta verkar riktigt banalt, detta med SE.
Det kan helt enkelt vara ett fyllemord. visst låter det groteskt.
Fan vet. Inte ens de SE-troende i tråden verkar köpa TPs osannolika scenario med en SE som sprintar från Grand, in via bakvägen, stämplar ut, och i sista sekund knäpper OP. Om vi sedan bortser från det i min mening helt skrattretande scenariot där SE är en utvald hitman som rings ner till MP i sista minuten (och ändå småpratar med HO på väg ut och sedan återvänder till MPs närhet) så återstår såvitt jag kan se scenariot där
  • SE lämnar sitt arbete en fredag kväll
  • har en 357:a i fickan (utan någon rimlig förklaring till varför så är fallet)
  • ser OP och bestämmer sig där och då för att mörda honom
  • kontaktar pressen nästa dag med följd att han hamnar med bild i TV och press.

Handen på hjärtat, finns det någon här i tråden som verkligen kan acceptera detta som en lösning på MOP?
Citera
2020-05-13, 22:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När jag läser förhören med AB och hans kollegor får jag snarare bilden att de går ifrån honom utan att säga nåt. Känns nästan som det är därför han bestämmer sig för att gå hem. Han ger uttryck för att det är dålig stil.

Det är därför jag tror han är längre norrut än han minns.
Sant. Jag reagerade också på det i ett av förhören. Min poäng är att hela skeendet runt bankomaten luktar fylle-förvirring på alla håll. Varför går AB inte in till bankomaten med de andra t.ex. Det var ju -7 ute. Jag tror de samtliga var på lyset.
Citera
2020-05-13, 22:08
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Fan vet. Inte ens de SE-troende i tråden verkar köpa TPs osannolika scenario med en SE som sprintar från Grand, in via bakvägen, stämplar ut, och i sista sekund knäpper OP. Om vi sedan bortser från det i min mening helt skrattretande scenariot där SE är en utvald hitman som rings ner till MP i sista minuten (och ändå småpratar med HO på väg ut och sedan återvänder till MPs närhet) så återstår såvitt jag kan se scenariot där
  • SE lämnar sitt arbete en fredag kväll
  • har en 357:a i fickan (utan någon rimlig förklaring till varför så är fallet)
  • ser OP och bestämmer sig där och då för att mörda honom
  • kontaktar pressen nästa dag med följd att han hamnar med bild i TV och press.

Handen på hjärtat, finns det någon här i tråden som verkligen kan acceptera detta som en lösning på MOP?
nä det är alldeles för långsökt i min värld. Om det ska vara SE så tänker jag att SE hade en revolver på sig o ser paret av en slump när han gick norrut på väg mot Roslagsbanan. Möter paret Palme, vänder om o knäpper OP. Drar sedan en vals om att han att han såg mordet på väg till tunnelbanan. Men även detta är långsökt. Tycker även det är ruggigt underligt att han hör skott nr 2 20 m ifrån och när han väl är framme vid mordplatsen så är redan OP livräddare på plats. Det stämmer inte med avstånd kontra den tid det rimligen tar att ta sig 20 m framåt när man samtidigt påstås ha bråttom till tunnelbanan.
Citera
2020-05-13, 22:11
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorjer
Dimridå skulle jag absolut inte kalla det, han har sagt att han ska komma med beslut i åtalsfrågan. En åklagares jobb är ju att leda fall till åtal eller så lägger man ner förundersökningen.
Tror inte detta är en dimridå.

Om gm är fortfarande i livet så hade hela upplägget sett helt annorlunda ut. Alltså, mer som i ett "vanligt" mordfall.

Du utreder och håller sedan en presskonferens (typ som idag i ärendet Wilma), där du berättar om vad utredningen har lett till. Varför du väcker åtal osv. Där du vet att den misstänkte är levande. Jag är rätt så säker att en levande gm (och hans ev. medkumpaner) följer med i media.

Med det sagt, så om vi skall tolka det KP sagt så här långt, så kommer den gm som presenteras ej fortfarande vara i livet. Därav att KP meddelade världen redan i februari att han ämnar sätta punkt för denna 34-åriga utredning senast vid halvårsskiftet. Det finns små/inga chanser att eventuell bevisning m.m. skulle kunna förstöras eller varför inte: att gm flyr sin väg.

Sen må jag ha en annan uppfattning gällandes vem som är gm.
Citera
2020-05-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Det har du rätt i.
Men om man kommit till den misstänksamhetsgraden i polisens ögons så kan man ju tycka att det hade fallit sig naturligt att polisen frågade var och när? Men jag är ju inte polis/utredare.
Idén med det hela skulle då vara att han sett Palme vid Grand, tagit reda på när filmen slutade och sedan haft turen att Palme kommit just den vägen utanför entrén?
Eller hade SE stämt träff med Lisbeth och Olof?
På något sätt måste ju denna potentiella drinkmiddag som vi inte vet något ringaste om knytas till dådet.
Hur gör man då?
Blir inte det hela ganska meningslöst utan flygfärden från Grand 23.17 inkl bakdörrar och annat tok?
Senast redigerad av MacMackay 2020-05-13 kl. 22:23.
Citera
2020-05-13, 22:17
Medlem
FurirRevaers avatar
Som jag ser det är det bara två skäl som är gångbara över tid, med tillräcklig tyngd. Det ena är omsorg om rikets säkerhet. Det andra är misstanke om att mordet har koppling till bordellaffären och dess efterdyningar. Kanske t o m så att de hänger ihop.

Kan även vara så att mordet begicks av en slumpmässig mördare men att oron för att diverse skelett skulle hoppa ut ur garderoben gjorde att utredningen blev som den blev.
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
GW lägger ut texten bra. Man undrar vad mordkommandot hade/har på Olof Palme som är så allvarligt att familjen Palme, SAP och statsapparaten väljer att offra en knarkare och sedan tiga.

https://youtu.be/M4Ga_Fhk0Ac
Citera
2020-05-13, 22:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
nä det är alldeles för långsökt i min värld. Om det ska vara SE så tänker jag att SE hade en revolver på sig o ser paret av en slump när han gick norrut på väg mot Roslagsbanan. Möter paret Palme, vänder om o knäpper OP. Drar sedan en vals om att han att han såg mordet på väg till tunnelbanan. Men även detta är långsökt. Tycker även det är ruggigt underligt att han hör skott nr 2 20 m ifrån och när han väl är framme vid mordplatsen så är redan OP livräddare på plats. Det stämmer inte med avstånd kontra den tid det rimligen tar att ta sig 20 m framåt när man samtidigt påstås ha bråttom till tunnelbanan.
Men är det så underligt? Låt säga att han hör skotten när han just kommit ut. Han har då ~40m till MP. Hans första instinkt är då förmodligen inte att springa fram till brottsplatsen utan man kan tänka att han tar det ganska lugnt.

Om du läser förhöret 860301 så är detta ungefär vad som står. Vid nästa förhör 860310 har SE haft gott om tid på sig att berätta om denna spännande kväll för alla och envar, och det är inte så konstigt om hans egen roll tagit en mer framträdande roll vid det laget. Nu ”halv-springer” SE redan innan skotten, samtalar med LP och polisen, m.m. Nästa dag 860311 har det hela vuxit lite till och SE blandar in titt på klockan för att kanske placera sig lite närmare, deltar i första hjälpen och dirigerar polisen mot Tunnelgatan. Komiskt? Ja. Mänskligt? Ja. Tecken på att han är mördaren? Knappast.
Citera
2020-05-13, 22:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Om KP tänker presentera SE som lösningen, så är rimligen hans tal om ev. åtal en dimridå. SE och vapensamlaren är döda och vem skulle då åtalas?

Sedan vet jag inte vilka bevis mot SE som ens hypotetiskt skulle kunna finnas och som skulle kunna leda till ett bildligt åtal. Att t.ex.leta i ett hus som SE sålde för 20 (!) år sedan... vad i hela friden skulle det bevisa? Om jag sitter på mordvapnet så kan jag ju planterat det eller ammunition på husets vind vid lämplig tidpunkt efter Filters reportage 2018. Eller ännu tidigare, kombinerat med anonyma tips till TP. Han hugger direkt. och dödman får skulden, perfekt.

Det enda jag kan komma på är ett klädesplagg med SEs DNA och spår från brottsplatsen, krutrester eller ännu hellre blod. Men vem spar en >34 år gammal rock från någon som dog för 20 år sedan?

Vad tänker ni andra om ev. bevisning?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/journalisten-som-pekade-ut-skandiamannen-utredarna-knyter-ihop-sacken

Ja, TP menar att PU nu "knyter ihop säcken" och att han "har svårt att se att det skulle vara något annat än Skandiamannen som presenteras i juni".

Det ska bli mycket intressant att se hur den bindande bevisningen mot SE i så fall ser ut.

Om nu detta med SE inte bara är ett villospår för att säkra att den verkliga utredningen inte störs av en massa frågor. Ser att många tänker så.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro längre. Jag är beredd att acceptera en lösning som stöds av bindande bevisning mot den person som åklagaren anser vara Palmes mördare.

Men några "förklaringar" och "indicier" och "antaganden" köper jag inte. No way.

Fråga. Jag har från en källa hört att PU ska ha ett erkännande att luta sig mot. Är den uppgiften offentligt känd? Har haft lite dålig koll på medierna sista tiden.
Citera
2020-05-13, 22:38
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Idén med det hela skulle då vara att han sett Palme vid Grand, tagit reda på när filmen slutade och sedan haft turen att Palme kommit just den vägen utanför entrén?
Eller hade SE stämt träff med Lisbeth och Olof?
På något sätt måste ju denna potentiella drinkmiddag som vi inte vet något ringaste om knytas till dådet.
Hur gör man då?
Blir inte det hela ganska meningslöst utan flygfärden från Grand 23.17 inkl bakdörrar och annat tok?
Ja, i den mån vad gäller sanningshalten om vad han säger och gör den där kvällen. Vilket inte är helt oviktigt.
Om SE i det här fallet påstår sig göra en viss sak som har en bäring, låt säga, att han på tillbakavägen får syn på paret Palme och ser att det är vid Grand. Så kan det vara här som tanken väcks att knäppa OP. Ja, då är det en händelse som hör till tidslinjen fram till 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in