2020-05-13, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Som ex. 50 döda per dag i ett år eller två... Usch.

Men jag tror inte det kommer ligga konstant.
Vi har legat klart över 50 och är väl ännu kvar där.
Men det går sakta nedåt som framöver gissar jag att vi kommer ha mer låga tal per dag.
Citera
2020-05-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Sveriges dödstal i covid-19 torde vara högre än redovisat av FHM. På många äldreboenden testas aldrig de äldre avlidna. På Forsgläntan i Gällivare dog halva avdelningen på två veckor. Så här säger en sjuksköterska:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/pa-tva-veckor-dog-halva-avdelningen-pa-boendet/

Fattar inte att oftast är expressen som skriver såna saker som går emot regimen. Är dem de enda som inte fick betalt när det delades ut pengar sist?
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Ursäkta, jag kan precisera att vi leder dödsligan i norden med råge. Länder vi faktiskt ska jämföras mot och inte befolkningstäta länder som Spanien, Frankrike eller Belgien.

Förväntat och vadå? Sjukt är svaret.

Har du tänkt på att FHM aldrig någonsin sagt att prio är att rädda liv?

Vilket får en att undra över vad prio varit. En genomgång av deras världsledande fiasko talar sitt tydliga språk:

-misslyckats med att isolera och skydda äldre.
-högst dödlighet i Norden.
-misslyckats med identifiera viruset och teorin om flockimmuniteten är det senaste misslyckandet.

Detta i världens mest glesbebyggda land och med världens mest socialt distanserade folk. Det är fan i mig världsrekord i dålighet.

Tyvärr är det inte som med Dan Eliasson som förstör myndigheter på löpande band (även om naturligtvis hans förstörelseverk inom polisen fått liknande konsekvenser) utan folk som dör i onödan pga deras uselhet.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Fan vad jag är less på den här typen av idéer. No offence.

Varför skulle man inte kunna erkänna att man haft fel? Det är ju en helt sjuk tanke.

Helt ärligt tror jag att de styrande politikerna och FHM rätt länge har vetat att de hade fel.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
reaktioner?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

5% (FEM!!) av spanjorerna är/har varit smittade, eller mer korrekt, har antikroppar.
Detta i ett av de värsta drabbade länderna.

Jag tror nog AT känner en gnagande oro över linjen vi valt, men nu är vi där och måste göra det bästa av läget.

Fria Tider publicerade redan nyheten 09:15.

https://www.friatider.se/hart-drabbade-spanien-avfardar-helt-flockimmunitet

SVT publicerade 21:06

Just sayin'
Citera
2020-05-13, 22:06
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Prio 1 för MIG är att Sverige på lång sikt ska klara sig så bra som möjligt.
Och jag anser att en lockdown skulle motverka det.
Att det dör många människor är åt helvete och givetvis extremt tragiskt i varje enskilt fall.
Det säger sig självt.

Vad är lång sikt? Den dagen vi får ett vaccin som fungerar så kommer det bli en slangbellseffekt utan dess like.

Det finns ju många åtgärder som inte är lockdown, frågan är varför Tegnells/FHM konsekvent inte vill hålla ner antalet nyinfekterade genom att hävda att munskydd inte är en bra lösning osv

Det är uppenbart att de jagar flockimmuniteten och att det ska gå fort, därför släpper dem önskedrömmande siffror om ”25% har haft smittan” och liknande trams så att folk inte ska ifrågasätta.

Jag hoppas att jag lever när detta är över och jag får se ansvariga lynschas. Då hade jag faktiskt kunnat säga att strategin var värt det. Svenska folket har blivit förda bakom ljuset och omyndighetsförklarats i så många frågor de senaste 30 åren, en revolt skulle göra det värt det.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag skulle, definitivt, inte känna mig komfortabel i ett flygplan där mittstolen inte
inte är tom. Munskydden åker t.ex av när folk skall äta och dricka. Det är nog trångt ändå i ett flygplan.
Servering av mat och dryck ska tas bort på flygningar från eller till Europa. Masken måste vara på hela tiden.
Citera
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Mina siffror och dina siffror får vi jämföra i efterhand.
Nu blir det endast gissningar.

Det är inte mina siffror. De kommer från WHO och jag gör bara en enkel multiplikation. Om du tror att du kan överlista matematiska faktum så är ju det kul, men det kommer inte att ge dig bättre förståelse för vad som händer eller utökade verktyg att hantera utvecklingen.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men hur menar du nu?
Om det är så att man de facto har gallrat hårt (för att ha reservkapacitet) samtidigt som man officiellt nekar till detta då är det väl just en typ av konspiration? Eller i alla fall en rejäl mörkläggning (om det låter bättre).

Ser ju misstänkt ut att Stockholm bara har 11 IVA-patienter över 80 år när det är 71 st totalt i landet?

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
För mig är det så självklart att en prioritering måste ske i händelse av epidemi att jag inte kan föreställa mig att någon förnekar en sådan sak. Det måste helt enkelt handla om att folk inte förstår varandra någonstans i den långa kedjan från tjänstgörande ST-/underläkare till tidningsläsaren och tv-tittaren.

Och en sådan prioritering är självklart mera målinriktad i drabbade landsting, som Sörmland, Örebro och Stockholm.

Men det är alltså min uppfattning, även om jag förstått att det finns snöflingor med en annan uppfattning.
De som är snabba på att kritisera kommer med all säkert att kritisera också ifall för många inläggningar sker på sjukhusen, så att en plötslig oväntad våg av unga intensivvårdsbehövande patienter inte kan beredas plats utan ännu olyckligare konsekvenser för patienter som måste prioriteras bort. Det är just sådant som utarbetad personal blir demoraliserad av, tänker jag mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men du inser väl ändå att något gått fel när det dör mer än 3 gånger fler människor i Sverige, snart 4 gånger fler, än i Danmark, Norge och Finland tillsammans. Vi når inte flockimmunitet som det nu verkar och hur troligt är det att "det jämnar ut sig om ett år". Hur skulle det plötsligt börja dö tusentals människor i våra tre grannländer. Istället är det så att Sverige tyvärr utmärker sig negativt, det blir värre för varje vecka, andra länder har fått ned dödligheten mycket mer.

Det sjunker sakta hos oss också men vi hinner tyvärr upp till topp 3 i sämsta ligan. Detta är för sorgligt.

Ni hävdar att det kommer dö 20-30000 tusen svenskar till i vårt öppna samhälle närmsta åren.
Samtidigt så verkar ni räkna med att öppna samhällen i våra grannländer av någon mystisk anledning inte ska öka dramatiskt.
Jag begriper faktiskt inte det.
Citera
Medlem
Citat:
Det kan bli så.
Får väl se hur länge detta virus kommer skörda dödsoffer i samma utsträckning i sådana fall.

De flesta påstådda Corona dödsfall beror till största delen troligen på annat än Corona.
Citera
2020-05-13, 22:07
Bannlyst
Citat:
Mina siffror och dina siffror får vi jämföra i efterhand.
Nu blir det endast gissningar.

Är väl inga gissningar. FHM redovisar ju cold blooded varje dag 14:00.

Men kan anta att en libejal som dig ej vill ha denna transparans.

Vore väl bättre för dig att vi ej redovisade någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in