Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Men hur menar du nu?
Om det är så att man de facto har gallrat hårt (för att ha reservkapacitet) samtidigt som man officiellt nekar till detta då är det väl just en typ av konspiration? Eller i alla fall en rejäl mörkläggning (om det låter bättre).
Ser ju misstänkt ut att Stockholm bara har 11 IVA-patienter över 80 år när det är 71 st totalt i landet?
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
För mig är det så självklart att en prioritering måste ske i händelse av epidemi att jag inte kan föreställa mig att någon förnekar en sådan sak. Det måste helt enkelt handla om att folk inte förstår varandra någonstans i den långa kedjan från tjänstgörande ST-/underläkare till tidningsläsaren och tv-tittaren.
Och en sådan prioritering är självklart mera målinriktad i drabbade landsting, som Sörmland, Örebro och Stockholm.
Men det är alltså min uppfattning, även om jag förstått att det finns snöflingor med en annan uppfattning.
De som är snabba på att kritisera kommer med all säkert att kritisera också ifall för många inläggningar sker på sjukhusen, så att en plötslig oväntad våg av unga intensivvårdsbehövande patienter inte kan beredas plats utan ännu olyckligare konsekvenser för patienter som måste prioriteras bort. Det är just
sådant som utarbetad personal blir demoraliserad av, tänker jag mig.