2020-05-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Några 100000 kommer inte dö i Sverige tror jag. Däremot femsiffrigt kommer det bli frågan är bara hur mycket det kommer bli. Det beror ju lite på hur Sverige kommer agera under sommaren. Fortsätter man som man gör så kommer det bli mycket tyvärr..

Jag uppskattar ditt svar.
Men du TROR inte det blir 100k.
Jag är säker på det.
Att inte kunna mer än tro i detta fall imponerar ännu mindre än Tegnells gissningar.

Femsiffrigt är möjligt ja.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Åter igen så är vi inte först i dödsligsn som du ljuger om.
Men oavsett så är det för mig givet att vi som inte haft lockdown initialt skulle ha högre dödssiffror än länder som haft det.
Det är rätt förväntat.

Ursäkta, jag kan precisera att vi leder dödsligan i norden med råge. Länder vi faktiskt ska jämföras mot och inte befolkningstäta länder som Spanien, Frankrike eller Belgien.

Förväntat och vadå? Sjukt är svaret.

Har du tänkt på att FHM aldrig någonsin sagt att prio är att rädda liv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det är väl bara dödssiffror som släpar efter?
Tre veckor, om jag minns rätt, har systemet på sig. De flesta vårdcentraler i landet är slimmade, och man prioriterar givetvis alltid vård av levande framför statistikinsändning. Så för dödsfall som sker utanför sjukhusen får man helt enkelt räkna med att det tar tid. Jag har sällan lyssnat på de där presskonferenserna. Så jag vet inte hur myndighetsrepresentanterna uttrycker sig. Men för mig som arbetar i en glesbygdskommun är det inte alls förvånande att rapporteringen av dödsfall släpar efter.

OK det kan vara som du säger men jag anser att det är viktigt även för FHM att dödstalen snabbt läggs fram för att kunna beräkna dödligheten. Det verkar som man lägger största vikt nu på hur många som läggs in på IVA och för sjukhusvård.
Citera
2020-05-13, 21:52
Medlem
stilichos avatar
Citat:
100 000, vore intressant att höra vad övriga alarmister säger om den siffran?
Kom igen, stödjer ni det påståendet eller inser ni det absurda i just den siffran.
Tystnad betyder att ni är för fega att svara.

Med en dödlighet på 0,5-1% så kan dödstalen knappast komma upp i 100k hur mycket man än anstränger sig. Det mesta beror på om och när det kommer ett vaccin. Kommer det redan till hösten kommer Sverige klara sig med ytterligare 5-10k döda. Kommer det långt senare eller inte alls och vi får gå hela vägen till naturlig flockimmunitet på 50+% så kommer vi, helt logiskt att få någonting i stil med 25-75k döda (beroende på faktisk mortalitet och faktiska andelen smittade).
Citera
2020-05-13, 21:52
Medlem
madchances avatar
Citat:
Tror snarare det är vaccin som får lösa detta.

Vaccin är långt bort, om det skall vara säkert. Det kan också visa sig att det i verkligheten är omöjligt att åstadkomma helt oavsett hur många vaccinprojekt man startar.

Men det verkar ju börja ebba ut i Sverige nu så vi kanske i många år kommer befinna oss i ett läge utan immunitet och vågor som kommer och går beroende på hur mycket folk orkar sköta sig.
Citera
2020-05-13, 21:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Bra! Äntligen får vår psykos och vanstyre konsekvenser. Nu hoppas man på embargo, inreseförbud, karantäner och exportförbud.

Kan utlandet bidra till att vältra regimen är det önskvärt.
Jag tycker att antalet dödsfall i Sverige borde vara tillräcklig anledning för att ifrågasätta vår "strategi".

Men visst, nu blir det ytterligare en anledning som folk kan ta till sig.
Citera
2020-05-13, 21:53
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Dock ska man väl tänka så att i utbrottsfasen har i princip samtliga länder blivit mer eller mindre tagna på sängen, samt den viktigaste parametern är väl att de svaga, sköra dör först.
Man har heller inte riktigt vetat hur man bör skydda sig.
I Italien har det väl gått åt ca 100 läkare, varav merparten varit äldre (+65 år) husläkare som åkte hem till folk i början med de dåligt skydd.

Så just nu är siffran 1%, men om några månader kanske nere på 0,3-0,5%?

I Madrid visar undersökningen att bara 11.3% har antikroppar trots att 0.32% avlidit
Senast redigerad av DickeFix 2020-05-13 kl. 21:56.
Citera
2020-05-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Ursäkta, jag kan precisera att vi leder dödsligan i norden med råge. Länder vi faktiskt ska jämföras mot och inte befolkningstäta länder som Spanien, Frankrike eller Belgien.

Förväntat och vadå? Sjukt är svaret.

Har du tänkt på att FHM aldrig någonsin sagt att prio är att rädda liv?

Prio 1 för MIG är att Sverige på lång sikt ska klara sig så bra som möjligt.
Och jag anser att en lockdown skulle motverka det.
Att det dör många människor är åt helvete och givetvis extremt tragiskt i varje enskilt fall.
Det säger sig självt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovandehalsar
Jag tycker att det är en väldigt låg lägstanivå just nu i den här tråden. Kan ni inte förflytta allehanda förolämpningar och svordomar till PM istället?

Tror du att din kommentar kommer att leda till förändring? Du är dum i huvudet om du tror det och bör sluta skriva trams som folk tvingas läsa och Flashbacks servrar måste slösa disk på.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja, Spanien har drabbats betydligt hårdare.
Men utegångsförbudet har också varit tämligen strikt. Och ändå infann sig effekten av utegångsförbudet mycket långsamt. De lär inte våga något annat än att vara mycket lätta på handen när de släpper efter på restriktionerna.

(Kuriöst nog är det traditionellt stora högerpartiet, Pp, motståndare.)

Men med tanke på utegångsförbudet från den 18 mars är det väl väntade siffror.

Vad som däremot förvånade mig var att 13% diagnosticerade med PCR-test inte var seropositiva. Kommer de att få (mätbara halter) antikroppar senare, eller???

Kan ta två veckor efter att blivit frisk innan man utvecklat tillräckligt med antikroppar så att en test kan ge ett ordentligt utslag.

Eller också utvecklar em minoritet inte tillräckligt med antikroppar trots att de varit sjuka i covid-19 vare de märkt av symtom eller ej.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ditt språk avslöjar dig tyvärr.

Ok...jag får helt enkelt jobba på det då..

Har varken adidasoverall eller dödskalle på halsen. Samt ej intresserad av MDMA och A-traktorer, och jag bor ej i Bollnäs.
Citera
2020-05-13, 21:55
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Folk springer runt som galningar på bauhaus och Ikea. Vi saknar en stor ledare som hade sagt åt svenne banan att detta är allvar.

Håller med till 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in