2020-05-10, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det finns i stor mängd i mäns testiklar, hur länge är i dagsläget okänt. Tur att man inte är man!
Vad finns i testiklarna?
Citera
2020-05-10, 06:58
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det skulle definitivt inte funka i USA och det funkar bara halvhjärtat idag i Sverige, hade vi fortfarande haft samma mentalitet som för 30 år sedan så hade det troligen fungerat betydligt bättre, men det svenska folket har blivit för egocentriskt för sitt egna bästa.

Betyder det att vi borde bli råkommunister och förstöra all form av individualitet?

Absolut inte, men det betyder att vi kanske behöver återintroducera känslan av solidaritet in i samhället, vi behöver tänka på gruppens och inte enbart individens behov.

Det kallas Utilatarism. Vissa kunde kalla det för social darwinism men naturligtvis måste gruppen gå före enstaka äldre sjuka individer. Hade däremot corona slagit mot yngre och därmed hotat hela vår existens så hade även jag förespråkat total lockdown. Men nu är inte så fallet, och genom ett utilitarismiskt synsätt måste vi gå vidare
Citera
2020-05-10, 06:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det beror ju på vilka som smittas. Om 60 procent av Stockholms befolkning smittas och 99 procent av dessa är friska personer i åldern 0 till 50 år, så kanske dödligheten blir 0,1 procent eller något. Men om 60 procent i Stockholm smittas och av dessa utgör personer som är 70+ en oproportionerlig stor andel, så kan vi antagligen räkna i procent.

Förstår inte riktigt hur man kan tala om en dödlighet på X procent, utan att samtidigt ha någon form av hypotes om vilka som smittas. Det hänger mycket tror jag på om riskgrupper accepteras att isoleras, och att framgent lyckas hålla smittan borta från äldreboenden.

Korrekt, skulle smittan, Gud förbjude, börja härja ohejdad ibland de som är 70 år och äldre så får vi få ca en kvarts miljon döda. Skulle samma sak hända ibland de som är yngre än så, skulle ytterligare 10 000 dö.
Citera
2020-05-10, 07:06
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Korrekt, skulle smittan, Gud förbjude, börja härja ohejdad ibland de som är 70 år och äldre så får vi få ca en kvarts miljon döda. Skulle samma sak hända ibland de som är yngre än så, skulle ytterligare 10 000 dö.

Tänker du att hela sveriges befolkning antingen har underliggande sjukdom eller är smällfet? Friska 100 åringar tillfrisknar från corona så du får tänka om
Citera
2020-05-10, 07:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
En mycket intressant och lärorik artikel. Författaren hävdar att det, förmodligen, skulle räcka med en 40 procentig flockimmunitet i tätbefolkade områden och kanske bara en hälften så stor flockimmunitet i glest befolkade områden för att bromsa smittspridningen kraftigt. Jag håller dock inte med hans optimism angående dödstalen. Jag tror fortfarande dödstal på mellan 8000 och 10 000 i slutändan, men jag hoppas att han har rätt.
.
https://www.svd.se/flockimmunitet-pa-lagre-niva-kan-hejda-smittan
Citera
2020-05-10, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Skolan är jätteviktig för samhället. Men utbildning är en långsiktig investering. Kortsiktigt så kollapsar inte samhället ifall skolan stänger under en begränsad period för att hantera en akut kris.

Det finns barn som behandlas illa i hemmet, och där skolan blir en sorts fristad. Men dessa barn behöver få hjälp oavsett huruvida skolan är stängd eller öppen. Att skolan stängs behöver inte innebära att samhället stänger dörren för att hjälpa barn som mår dåligt.
Fast i den här tråden är folk fullständigt besatta av att stänga skolan. Samtidigt som de inte har några problem med att ungarna spelar fotboll eller träffar kompisar istället, och utsätts för precis samma risk att få COVID-19 den vägen istället. Så det är bara larv.
Citera
2020-05-10, 07:14
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
En mycket intressant och lärorik artikel. Författaren hävdar att det, förmodligen, skulle räcka med en 40 procentig flockimmunitet i tätbefolkade områden och kanske bara en hälften så stor flockimmunitet i glest befolkade områden för att bromsa smittspridningen kraftigt. Jag håller dock inte med hans optimism angående dödstalen. Jag tror fortfarande dödstal på mellan 8000 och 10 000 i slutändan, men jag hoppas att han har rätt.
.
https://www.svd.se/flockimmunitet-pa-lagre-niva-kan-hejda-smittan

Klart han har rätt, beviset ser vi redan i stockholmsregionen
Citera
2020-05-10, 07:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tänker du att hela sveriges befolkning antingen har underliggande sjukdom eller är smällfet? Friska 100 åringar tillfrisknar från corona så du får tänka om

Jag har räknade med en dödlighet på ca 12 procent ibland de 1,6 miljoner som är 70 år och äldre och med en dödlighet på någon promille för de som är under 70 år. För de som är under 50 år är dödligheten ännu lägre.

Det är alltså ingen tillfällighet att man vill skydda de äldre äldre.
Citera
2020-05-10, 07:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Blev galet med Hiv- infektion och avlidna. Antalet med influensa dom gått bort kan diskuteras eftersom det inte registreras som dödsorsak på samma sätt. Jmf socialstyrelsen siffror med FHM.

Då jämför vi med Socialstyrelsens siffror. Redan nästan 6 gånger fler döda än influensa normalår. O Coronavirus kommer hinna med fler döda innan året e slut.

Socialstyrelsen 7 maj

Antal avlidna i covid-19 2 810
Citera
2020-05-10, 07:20
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jag har räknade med en dödlighet på ca 12 procent ibland de 1,6 miljoner som är 70 år och äldre och med en dödlighet på någon promille för de som är under 70 år. För de som är under 50 år är dödligheten ännu lägre.

Det är alltså ingen tillfällighet att man vill skydda de äldre äldre.

Du räknar helt fel. Inte ens med multipla underliggande sjukdomar och +70 så kommer du upp i den dödligheten. Sluta panika för fan
Citera
2020-05-10, 07:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Klart han har rätt, beviset ser vi redan i stockholmsregionen

Japp, men jag väntar fortfarande på korrekta och bekräftade uppgifter om immunitet hos befolkningen

Fan ta FHM om de inte redovisar dem under kommande vecka. Jag har väntat några veckor på det nu. Då får jag, äntligen, lite kött på bena att utgå ifrån när jag analyserar och diskuterar.
Citera
2020-05-10, 07:23
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Japp, men jag väntar fortfarande på korrekta och bekräftade uppgifter om immunitet hos befolkningen

Fan ta FHM om de inte redovisar dem under kommande vecka. Jag har väntat några veckor på det nu. Då får jag, äntligen, lite kött på bena att utgå ifrån när jag analyserar och diskuterar.

Ja det behöver du verkligen. Du kan ju börja med att dela dina 12% med 75 så kommer du närmare dödligheten för 70+ are.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in