2020-05-10, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det varierar mellan mellan 10-40 om dagen i Stockholm, men för att det ska uppnå hans magiska 9000 döda i Stockholmsregionen så måste det bokstavligen dö 1046,5 stockholmare om dagen de kommande 7 dagarna.

Så för att förtydliga, individen i fråga pratade inte om 6400 döda av Covid-19 i hela Sverige till den 1:a Maj utan enbart i Stockholmsregionen, vi är inte ens i närheten av halvvägs dit i dagsläget och han håller fortfarande fast vid 9000 döda stockholmare om 7 dagar.

Och nej det blir inte mörkat, länder som Ryssland, Kina och USA mörkar (ja USA har öppet börjat erkänna att de kommer att mörka genom att deras president bokstavligen säger att det är dåligt att utföra tester vilket i sin tur kommer att betyda att folk kommer "enbart" att dö av lunginflammation i framtiden, då det är viktigare för presidenten att ekonomin mår väl än att folk överlever en pandemi) men vi lär ha betydligt mer korrekta siffror när allt är över, men om det skulle saknas 6400 Stockholmare för 9 dagar sedan så hade vi vetat om det.

Sedan att 6400 individer på en region där 2,344 miljoner människor lever i skulle omöjligt kunna försvinna obemärkt, ännu mindre så om 9000 individer, SCB skulle skrika likt en stucken gris om det hände för det skulle märkas väldigt tydligt i deras statistik för att inte tala om att alla anhöriga till dessa skulle börja höras och ses för de skulle öppet ifrågasätta vart deras anhöriga eller vart deras grannar har tagit vägen.
Det stämmer kanske.
Vad jag menar med mörka är = politiker kommer dribbla bort den här frågan huruvida allt gått rätt till.

Och med tanke på hur man klarat av situationen i Sverige under covid19 så kan jag säga att ni alla förstår hur nästa kris kommer hanteras. 🤣
Citera
2020-05-10, 01:19
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Det stämmer kanske.
Vad jag menar med mörka är = politiker kommer dribbla bort den här frågan huruvida allt gått rätt till.

Och med tanke på hur man klarat av situationen i Sverige under covid19 så kan jag säga att ni alla förstår hur nästa kris kommer hanteras. 🤣

Nä det gör jag inte.Enlighten me?
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-05-10 kl. 01:21.
Citera
2020-05-10, 01:29
Bannlyst
Min största rädsla är vad som händer med dom som har haft Covid-19, om sex månader, ett år eller tre år? Stannar viruset i kroppen? Gör det skada under den här tiden? Kan sjukdomen blossa upp igen? Hur många gånger? Blir det lindrigare eller svårare sjukdomsförlopp? Dessa frågor borde skrämma alla människor som kan tänka.
Citera
2020-05-10, 01:31
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Min största rädsla är vad som händer med dom som har haft Covid-19, om sex månader, ett år eller tre år? Stannar viruset i kroppen? Gör det skada under den här tiden? Kan sjukdomen blossa upp igen? Hur många gånger? Blir det lindrigare eller svårare sjukdomsförlopp? Dessa frågor borde skrämma alla människor som kan tänka.

Man vet inte?
Citera
2020-05-10, 01:33
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Min största rädsla är vad som händer med dom som har haft Covid-19, om sex månader, ett år eller tre år? Stannar viruset i kroppen? Gör det skada under den här tiden. Kan sjukdomen blossa upp igen? Hur många gånger? Blir det lindrigare eller svårare sjukdomsförlopp? Dessa frågor borde skrämma alla människor som kan tänka.

Har inte sett några rapporter att folk insjuknat igen, inte heller att det ska ligga "latent" i kroppen. Ett tag trodde man att det låg kvar i kroppen för några koreaner eller kineser testade positivt efter friskförklaring. Men det har visat sig vara gamla virusfragment som inte var aktiva som var boven i att testerna visade falskt positivt.

Verkar lugnt på den fronten. Större skäl till oro över en andra våg till hösten som är allvarligare än denna första sväng.
Citera
2020-05-10, 01:37
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Man vet inte?

Jag följde alla rapporter som släpptes i början i Kina, vi har inte samma nivå av dödlighet som viruset hade i Kina, det som härjar just nu är lite snällare men smittar och delvis är det dödligt.
Citera
2020-05-10, 01:37
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:

Fler än du som oroar sig.

“The difficulty is sorting out long-term consequences,” says Joseph Brennan, a cardiologist at the Yale School of Medicine. While some patients may fully recover, he and other experts worry others will suffer long-term damage, including lung scarring, heart damage, and neurological and mental health effects.
Citera
2020-05-10, 01:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Verkar lugnt på den fronten. Större skäl till oro över en andra våg till hösten som är allvarligare än denna första sväng.

Stora frågor som ingen egentligen vet något om. Vi kan bara spekulera om framtiden.., sia och kalkylera. Viruset är fortfarande "boss", och mänskligheten reagerar.
Citera
2020-05-10, 02:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Samma här. Inte ens experterna vet ju. Man vet ju bara lite med att de med mer allvarligare sjukdom de riskerar att åka på lungfibros. Den här skiten äter ju upp lungorna på vissa. Så även om man klarar sig är det i regel kört. Sedan sitter viruset kvar? Fan ingen vet ju ett dugg.
Citera
2020-05-10, 02:18
Medlem
ZNUTENs avatar
Man tänker ibland i sitt stilla sinne hur osannolikt lätt naturen skulle kunna utplåna oss som art.
Ett virus kan få en hel värld på knä! Mot det hjälper inga soldater, tanks och raketer.

Klarar sig naturen och jorden utan människan eller är vi en helt nödvändig förutsättning för allt liv?
Klarar sig människan utan naturen med dess djur och växtliv?

Vad tror ni naturen på sikt kommer att satsa på för dess överlevnad och fortsatta utveckling?
Sug på den!
Citera
2020-05-10, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Max 1200 i en svår influensa. Googla!

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf

Flest döda var 2017-2018 då dog 1200st. I genomsnitt dör det 600pers per säsong. Kan ju bli flera om det är fler säsonger på 1 år såklart. Men Covid19 har plockat 3000pers på 1 säsong villet då blir dubbelt fler än vad influenxa gör på 1 säsong.

Förövrigt är det skitkonstigt att man försöker debattera detta. Det är väl redan fastställt att covid19 är dödligare än influensa. Så vad är det för efterblivenhet att jämföra med influensa? Men nu har ni ju det på papper att det är dödligare iomed att fler faktiskt har dött.
Senast redigerad av fr0g 2020-05-10 kl. 02:23.
Citera
2020-05-10, 02:25
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf

Flest döda var 2017-2018 då dog 1200st. I genomsnitt dör det 600pers per säsong. Kan ju bli flera om det är fler säsonger på 1 år såklart. Men Covid19 har plockat 3000pers på 1 säsong villet då blir dubbelt fler än vad influenxa gör på 1 säsong.

Och sen är ju dessa 1200st ett fiktivt nummer som är grovt uppskattat. Det kan lika gärna vara 400st.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in