2020-05-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, när det gäller beslut som kanske rent av har direkt motsatt effekt så bör nån form av studie kunna presenteras kan man tycka.
"Kanske" hahaha. Upp till bevis nu, visa mig varför ansiktsmask kan "kanske" leda till direkt motsatt effekt.

I väntan på vetenskapen bör man utgå ifrån sitt förnuft och mitt säger mig att skydd mot ett virus som är luftburet är bättre än inget skydd
Citera
2020-05-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jaså, minsann. Så hur många dödsfall har Ryssland mörkat då, enligt Ulf-Utredarens utredning? Upp med siffrorna och beläggen på bordet så att vi kan diskutera det.

Det vet såklart bara kommunistregimen själv. Ungefär som att gissa vad Kim Jong Un åt till middag.

Man försökte ju också mörka in i det längsta och hade typ inget falla alls hur länge som helst trots gräns mot hela Asien och även Europa. Sen när Ambulanserna hade totalkaos i Moskva så gick det såklart inte längre...

Nu kör man den här strategin istället.
Citera
2020-05-13, 21:02
Bannlyst
Citat:
Så tar vi en liten titt i en av FHM:s broschyrer. Där står att man skall:

"hålla avstånd till varandra i kollektivtrafiken och i andra allmänna färdmedel"

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/a1350246356042fb9ff3c515129e8baf/hslf-fs-2020-12-allmanna-rad-om-allas-ansvar-covid-19-tf.pdf

Att FHM ger det rådet måste ju betyda att det finns kända fall av smitta som uppstått på allmänna färdmedel. Eftersom åtgärder alltså är "svåra att förstå" ifall det inte finns några kända fall. Rent logiskt måste det alltså finnas kända fall av covid-19 som uppstått på en buss eller ett tåg. Och Anders menar alltså att det inte finns någon risk att det som hände på bussen eller tåget skall hända på ett flygplan.

Man får också ha i åtanke att det är samma luft som cirkulerar i kabinen och att man sitter tätt på varandra. Även toaletterna på ett plan är extremt små och trånga.

Det är också lögn det han säger om smittspårning, för man lät till exempel alla som kom hem från Italien att bara vandra igenom gaten och ut.
Citera
2020-05-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
OK så nu låter det så.

Beror på hur man ser det antar jag. Hans linje verkar ju stämma överens med strategin våra grannländer tog och då förstår jag att du är emot honom eftersom du är hardcore för Sveriges linje. Har ju fungerat rätt bra för grannarna hittills, men vi får avvakta och se helt enkelt!

Ja, eller har det verkligen fungerat bra? Island kickar in på 15% arbetslöshet. Norge på 10,7%

När vi summerar helheten om 3-4-5 år är jag inte alls säker på att det gick så jävla bra. Men det får vi se. Jag önskar dem lycka till. Det lär behövas nu när gränserna ska öppna och Island ta emot besökare igen den 15:e Juni.
Citera
2020-05-13, 21:03
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Du sa hög procent. Jag sa inte hög procent. Data säger att jag har rätt.

Varför känner du dig alltid så hotad när någon ifrågasätter vad du säger?

Varför svarar du inte med fakta och visar att du har rätt? Varför försöker du säga att alla (och det är ju rätt många, eller hur?) som säger att du har fel bara är dumma, förolämpande och lågintelligenta?

För att du kan inte argumentera för fem öre
Senast redigerad av AnnaDea 2020-05-13 kl. 21:06.
Citera
2020-05-13, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det stämmer som du säger, Olsen et al, de var mkt närmare i beräkningarna om de egentliga talen, än vad FHM var. Åsnorna i pressen som utförde häxjakten på Olsen och de andra, fattade inte att det skulle komma att bli så, pga eftersläpning osv.

Olsen har haft rätt i det mesta som jag har sett honom prata om. Skribenten som av okänd anledning vill misskreditera Olsen här, brukar sällan ge källor, men vi får se... Kanske kan man hitta något litet "fel" att klistra på Olsen, det brukar ju finnas "nåt" gällande alla människor, som inte är perfekt.

Att Olsen skulle komma upp i FHMs nivåer av felaktigheter, finner jag dock extremt osannolikt....

Giesecke är ju en gammal dude som vill höras och synas... Han påminner mig väldigt mycket om Carl Bildt.

Tror han vaknar upp och tänker att han vill ha minst 3 st headlines per dag.
Citera
2020-05-13, 21:04
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Så tar vi en liten titt i en av FHM:s broschyrer. Där står att man skall:

"hålla avstånd till varandra i kollektivtrafiken och i andra allmänna färdmedel"

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/a1350246356042fb9ff3c515129e8baf/hslf-fs-2020-12-allmanna-rad-om-allas-ansvar-covid-19-tf.pdf

Att FHM ger det rådet måste ju betyda att det finns kända fall av smitta som uppstått på allmänna färdmedel. Eftersom åtgärder alltså är "svåra att förstå" ifall det inte finns några kända fall. Rent logiskt måste det alltså finnas kända fall av covid-19 som uppstått på en buss eller ett tåg. Och Anders menar alltså att det inte finns någon risk att det som hände på bussen eller tåget skall hända på ett flygplan.
Klockren iakttagelse.
Väldigt svårt att förstå logiken i det Tegnell/FHM säger och gör.
Citera
2020-05-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miami82
"Kanske" hahaha. Upp till bevis nu, visa mig varför ansiktsmask kan "kanske" leda till direkt motsatt effekt.

I väntan på vetenskapen bör man utgå ifrån sitt förnuft och mitt säger mig att skydd mot ett virus som är luftburet är bättre än inget skydd

Mitt säger att det mycket väl kan bli 200 smitthärdar ombord på ett flygplan som folk pillar på precis HELA tiden och sen överför viruset på sina händer på precis alla tänkbara platser.

Aldrig sett så mycket folk pilla sig i ansiktet med dessa masker.

Och för effekt ska de ju bytas var 20:e minut som i sjukvården. Ska man hålla på med det i flygplanen också?
Eller ska du sitta där med den blöta disktrasan under en 4 timmars flight?
Citera
2020-05-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
För ett tag sen sa Tegnell att man inte blir smittad i en mataffär. Nu påstår han att man inte kan blir smittad på ett flygplan

Kan inte någon bara täppa till truten på honom?

Det finns inga kända fall av covid-19 som uppstått på flyg i Europa.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLqjMR/tegnell-om-flygbolagens-krav-pa-munskydd-forstar-det-inte
Och så tittar vi på vad FHM rekommenderar:

"Hosta och nys i armvecket

När du hostar och nyser sprids små, små droppar som innehåller smittämnen. Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer. Släng alltid pappersnäsduken i en papperskorg och tvätta händerna.
"

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/

Detta med att droppar med smittämnen sprids till omgivningen gäller alltså inte i affärer och inte på flygplan. Man undrar såklart varför? Är det något speciellt med luften i affärer och på flygplan som hindrar partiklarna att spridas just i de miljöerna? Eller brukar alla flygpassagerare alltid hosta i armvecket?
Citera
2020-05-13, 21:06
Medlem
Tittar på 60 minutes. Tydligen fick Wuhan labbet pengar från USA och hade amerikanska forskare där.

https://www.cbsnews.com/news/trump-administration-coronavirus-vaccine-researcher-covid-19-cure-60-minutes/
Citera
2020-05-13, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, eller har det verkligen fungerat bra? Island kickar in på 15% arbetslöshet. Norge på 10,7%

När vi summerar helheten om 3-4-5 år är jag inte alls säker på att det gick så jävla bra. Men det får vi se. Jag önskar dem lycka till. Det lär behövas nu när gränserna ska öppna och Island ta emot besökare igen den 15:e Juni.

Skulle vi verkligen börja mäta vår arbetslöshet bland våra blattar så skulle den var på plus 90 procent.

Ingen av hucklekärringarna jobbar whats so ever...sen bland de khatrökande herrarna så kanske 15 procent har ett hederligt arbete.

Topp
Senast redigerad av victortich 2020-05-13 kl. 21:09.
Citera
2020-05-13, 21:07
Medlem
different_trips avatar
Tegnells uttalande blir mer och mer psykotiska.

Aftonbladet skrev själv en artikel om läkaren som blev uthängd på Facebook efter att ha blivit smittad. Läkaren säger att någon nös honom ”i nacken” på flygplanet och läkaren tänkte ”hoppas han inte har corona” om passageraren bakom.

Vi vet också att man smittspårar samtliga platser runt en bekräftad smittad på buss, tåg och flygplan. Ändå så kommer detta uttalandet.

Tegnell är en riktig pajas som borde åtalas och låsas in. Det enda positiva är att ”mobben” börjar förstå vilken idiot vi har som ledare enligt Aftonbladets kommentarsfält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in