2020-05-13, 21:15
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det stämmer som du säger, Olsen et al, de var mkt närmare i beräkningarna om de egentliga talen, än vad FHM var. Åsnorna i pressen som utförde häxjakten på Olsen och de andra, fattade inte att det skulle komma att bli så, pga eftersläpning osv.

Olsen har haft rätt i det mesta som jag har sett honom prata om. Skribenten som av okänd anledning vill misskreditera Olsen här, brukar sällan ge källor, men vi får se... Kanske kan man hitta något litet "fel" att klistra på Olsen, det brukar ju finnas "nåt" gällande alla människor, som inte är perfekt.

Att Olsen skulle komma upp i FHMs nivåer av felaktigheter, finner jag dock extremt osannolikt....

Exakt Jag tycker Olsen verkar kunnig och empatisk. Hade nog sett rätt mycket bättre ut med honom vid rodret än vad det gör nu. Snacket förnekarna kör att vår taktik blir bäst ekonomiskt i längden jämfört med grannländerna ställer jag mig extremt avvaktande till.
Citera
2020-05-13, 21:15
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, vi har en väldigt bra sjukvård internationellt sett. Så är det. Finns en massa olika mätningar internationellt sett och vi är där uppe i toppen.

I en pandemi så dör folk ja.

Du är uppenbarligen inte särskilt gammal och inte intresserad av ämnet.

Knappast sant, du lever i en önskedröm?

I de flesta rankingar som finns hamnar vi på typ 30e plats, inte speciellt imponerande enligt mig.

https://www.numbeo.com/health-care/rankings_by_country.jsp
Citera
2020-05-13, 21:16
Medlem
Citat:
Kan du ge världen det första beviset på att det smittar på ett flygplan
Man sitter tätt packade på ett flygplan. Om den som sitter bredvid mig i samma rad nyser eller hostar, varför skulle jag då INTE kunna bli smittad? Är det något magiskt med just flygplan som gör att hostningar och nysningar inte sprider smitta just där?

Skönt, då kan jag alltså strunta i FHMs råd om att hosta och nysa i armvecket nästa gång jag flyger och bara hosta rakt ut i luften. Enligt Ulf-Utredaren finns det ju ingen risk att jag smittar de passagerare som sitter ett par decimeter ifrån mig eftersom just flygplansluft har något slags magiska smittskyddande egenskaper.
Citera
2020-05-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men om det nu kan smitta om man är närmare varandra än 2 meter. Varför skulle det INTE kunna smitta på ett flygplan?

Finns det bevis på att det kan smitta på uteserveringar? Källa?

Aningen märkligt att FHM stänger restauranger och samtidigt påstår AT att det inte kan smitta på flygplan. Att hålla två meters distans på flygplan är knappast enklare än på en genomsnittlig restaurang.

Gissar på påtryckningar från flygindustrin, kanske via högre tjänstemän, eller pengar under bordet till de lägre...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Hur länge fick din anhöriga vara inneliggande eller ligger h*n inne fortfarande? Hur mår personen ifråga nu, om h*n är utskriven har h*n några sviter som behöver behandlas? Har partnern fått testa sig?

Ca en vecka och hen har fått komma hem. Personen mår bra men säger sig inte vara helt återhämtad i lungorna. Går promenader dagligen för att träna. På den nivån är det. Rehabiliteringen vet ingen hur lång tid det kommer ta - om man någonsin blir helt återställd eller ej.

Partnern och andra i familjen har ej fått några symtom och har därmed inte heller testats.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
reaktioner?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

5% (FEM!!) av spanjorerna är/har varit smittade, eller mer korrekt, har antikroppar.
Detta i ett av de värsta drabbade länderna.

Jag tror nog AT känner en gnagande oro över linjen vi valt, men nu är vi där och måste göra det bästa av läget.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Angrepp på blåljuspersonal skulle ju börja straffas hårdare. Blev väl inget med det som vanligt. Annars är det där ypperligt att statuera exempel med.

Jo skulle nog se åt andra hållet om just detta med att folk spottar på dom att man skötte detta "internt". Lite direkt rättvisa för att visa att detta är inte ok. Speciellt i tider som detta. Det är ju faktiskt en livsfara det med att säga du har smittan och hota andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Polisen rapporterar alltså om hundratals "incidenter" där misstänkta t.ex skrikit de har corona! För chans att komma ifrån polisen. Kom inte nära jag har corona! Ja snyggt försök tänker man. Men måste vara jävligt otrevligt ändå för polisen. Speciellt om man blir spottad på. Såklart är det ju bara skitsnack. Man försöker med detta för att undgå bli gripen. Otrevligt måste det ju vara.

Kan man true politiet på den måde uden at få straf?

https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/ung-mand-faengslet-hoste-paa-betjent-og-true-med-corona
Citera
Medlem
Madagascars avatar
På Aktuellt på Svt kom det nästan fram att länder som t ex Grekland inte vill att Svenskar ska komma på semester eftersom det är så stor andel smittade här. Däremot var Danskar välkomna.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Islänningarna har ju en långt, långt bättre folkhälsa än Ryssarna så där är jag inte särskilt förvånad.

Hur många de mörkat genom att rapportera på detta sättet vet såklart ingen. Väldigt, väldigt många av allt att döma.

Av egen erfarenhet kan jag säga att islänningar inte är så särskilt hälsosamma.
Super riktigt ordentligt, mycket värre än svenskar, gott om droger där, äter ofta inte så bra heller, åker bil även korta sträckor m.m.

Tror inte ryska siffror är mörkade heller. Inte mer än svenska.
Mätfel, eftersläpningar och andra felkällor förekommer överallt.
Citera
2020-05-13, 21:20
Medlem
Vindpinads avatar
Endast fem procent av spanjorerna har smittats av coronaviruset, det visar de första preliminära siffrorna från en studie i förekomst av viruset bland befolkningen med ett urval på 70 000 personer.

I Spanien bor det 47 miljoner invånare. En snabb räkning ger 47 miljoner / 20 = 2 350 000 smittade (5%). Av dessa har ca 27 000 avlidit. Det ger en dödlighet på 1,15%.

Så nu vet ni!
Citera
2020-05-13, 21:20
Medlem
arbetets avatar
I kväll avlivades flockimmuniteten på bästa sändningstid.

Aktuellt redovisades den spanska jättestudien över antikroppar hos befolkningen.

Denna:

https://elpais.com/sociedad/2020-05-13/solo-un-5-de-los-espanoles-se-han-contagiado-de-coronavirus-segun-los-primeros-datos-del-estudio-de- prevalencia.html

Google Translate:

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&u=https%3A%2F%2Felpais.com %2Fsociedad%2F2020-05-13%2Fsolo-un-5-de-los-espanoles-se-han-contagiado-de -coronavirus-segun-los-primeros-datos-del-estudio-de-prevalencia.html

Saknad av ingen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in