Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-11, 14:28
Medlem
JustZlatans avatar
Slemmiga morötter

Jag köpte en påse ekologiska morötter som jag brukar göra. I vanliga fall är de normalt torra, men i denna påse var morötterna slemmiga och har en liten annan smak också.

Är det farligt att äta dessa slemmiga morötter?
Citera
2020-05-11, 14:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag köpte en påse ekologiska morötter som jag brukar göra. I vanliga fall är de normalt torra, men i denna påse var morötterna slemmiga och har en liten annan smak också.

Dom är väl röttna. Släng elendet!
Citera
2020-05-11, 14:35
Medlem
15minFames avatar
Jag brukar skölja och äta men om de smakar konstigt skulle jag nog slänga direkt.
Citera
2020-05-11, 16:22
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Det är framförallt dumt att äta dem, Tag med påsen till din grönsakshandlare och reklamera skiten!
Citera
2020-05-12, 09:33
Medlem
Lövbiff som frystes ned direkt när den köptes. Tog fram och la i kylen igår morse 06:00.
Ca 36 timmar efter den togs ut ur frysen alltså.

Går den att tillaga ikväll?
Citera
2020-05-12, 09:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Lövbiff som frystes ned direkt när den köptes. Tog fram och la i kylen igår morse 06:00.
Ca 36 timmar efter den togs ut ur frysen alltså.

Går den att tillaga ikväll?
Absolut. Nötkött är för övrigt ganska okänsligt och du kan ha den i kylen betydligt längre än så. Se till att den får rumstemperatur innan du tillagar, och het panna om du helt enkelt ska steka den som lövbiff. Och inte för mycket i pannan samtidigt.
Citera
2020-05-12, 20:06
Medlem
jbswebecks avatar
Hur länge kan en fryspizza hålla sig i kylen? Vi ska ha ett litet privat lan-party i tre dagar och jag brukar va jätte seg efter dessa. Kan jag ha en typ Gradiosa i kylen 3 dagar så jag bara kan slänga in den i ugnen när jag kommer hem så jag slipper tina?
Citera
2020-05-12, 20:14
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Hur länge kan en fryspizza hålla sig i kylen? Vi ska ha ett litet privat lan-party i tre dagar och jag brukar va jätte seg efter dessa. Kan jag ha en typ Gradiosa i kylen 3 dagar så jag bara kan slänga in den i ugnen när jag kommer hem så jag slipper tina?

Inga problem.
Citera
2020-05-13, 20:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Fryspizza ska väl tillagas från fryst, så varför ska du tina den i tre dagar?
Citera
2020-05-13, 20:24
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Var har du läst det? Jag brukar alltid tina fryspizzor innan jag kör de i ugnen. Kör du utan att tina lär den väl bara bli hård och varm?
Citera
2020-05-13, 20:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Man kanske inte har tillgång till frys? Och billigare än färsk pizza.
Citat:
Tre dygn är inga problem, har ganska ofta med pizza till arbetet där de får stå tre-fyra dygn, och de smakar fortfarande bra.
Citera
2020-05-13, 20:28
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Var har du läst det? Jag brukar alltid tina fryspizzor innan jag kör de i ugnen. Kör du utan att tina lär den väl bara bli hård och varm?
Typ på förpackningen. Eller t.ex. här https://www.grandiosa.se/products/x-tra-allt-vesuvio/ under förberedelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in