2020-05-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Giesecke och Tegnells kurva. Man ser tydligt att våra grannländer kommer att gå om Sverige inom kort.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+EST+FIN+DEU+LVA+LTU+ NOR+POL+RUS+SWE
Hmm, konstigt. Samma sida, en helt annan bild. Tänk va man kan göra med selektivt vald data.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=SWE+ESP+ITA+GBR+FRA+BEL

Återkom om ett-två år, då kommer siffrorna ligga jämnare alla länder emellan. Det är det som Giesecke och Tegnell säger, inte att det kommer ske "inom kort". Pajas.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Afrikaner, speciellt somalier med D-vitamin brist är min gissning.
Man får hoppas att det kommer en ordentligt utarbetad rapport vad som legat bakom alla dödsfall och svårt sjuka.
Wisconsin i USA släppte för några dagar sedan en väldigt detaljerad rapport där de hade undersökt alla svårt sjuka och döda under 50 år (som hade diagnostiserats med Corona) och vem som dolde sig bakom siffrorna. Sjukdomshistorik, fysik, kroppsvikt, etnicitet etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Hur förklarar du att Japan har nått lika långt som Sydkorea utan att varken testa eller smittspåra då? Du ser ju Japans låga tal på listan där. Att grannlandet lyckas lika bra utan att smittspåra tyder om något på att smittspårningen inte har varit den avgörande faktorn.

Som jag redan förklarat 73635 ggr så är det skillnad pga att Sydkorea var en hot spot, i början. De fick ett massivt utbrott inledningsvis och hanterade det därför som man ska.

Med massor av testning initialt, och smittspårning. Plus andra åtgärder. Så lyckades de slå ner det massiva utbrottet. Jag orkar inte svara mer nu, om samma sak tusen ggr. Du får nöja dig så eller läsa på mer själv, det blir väldigt trolligt när du tjatar om samma missuppfattningar hela tiden.
Citera
2020-05-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Nää så är det ju men att förmildra läget är ju inte en bra strategi enligt mig.. vet inte hur många som jag stött på som tycker att det är en liten förkylning som några 80+are stryker med i.. eller varför inte " det dör 90k personer i sverige varje år, det är långt dit"

Fast det är en utomordentlig strategi om den avser att "rättfärdiga den egna strategin".
Det finns i princip inget land i världen som har behövt kämpa som idioter för att kunna få säga: Ser ni, vi gör rätt ju!
Citera
Medlem
Jag tycker fortfarande att det är alldeles för mycket alarmism, det känns som att det vore bra att få ut Gieseckes artikel från Lancet till befolkningen. Gällande att alla förmodligen kommer bli smittade inom närmsta året och att många inte kommer att märka det ens.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Mexico sätter nytt rekord i antal döda rapporterade på en dag. 347 st. (Worldometers)

Men de ligger ganska lågt fortfarande 30 döda per miljon. (Sverige har ju 343)

Jag kanske är fördomsfull men jag antar att det är ett stort mörkertal i mexico på antal avlidna pga covid.
Citera
Medlem
13 maj
Tyskland +20 döda +375 fall
Sydkorea +1 död +26 fall
Kina 0 döda +7 fall
Citera
2020-05-13, 15:37
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Hmm, konstigt. Samma sida, en helt annan bild. Tänk va man kan göra med selektivt vald data.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=SWE+ESP+ITA+GBR+FRA+BEL

Återkom om ett-två år, då kommer siffrorna ligga jämnare alla länder emellan. Det är det som Giesecke och Tegnell säger, inte att det kommer ske "inom kort". Pajas.

Så när du gör val i livet så jämför du dig alltså med de sämsta och inte de bästa? Tittar mycket på lyxfällan också?
Citera
2020-05-13, 15:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Var väl 2 spädbarn men det var väl inte i sverige utan New York
Vi har ett barn 0-9 som avlidit enligt statistiken. Tegnell sa häromdagen att de försöker få det bekräftat från regionen men att de inte kommer att kommentera detta ytterligare.
Citera
2020-05-13, 15:38
Medlem
Jag är dessutom betydligt mer orolig för de ekonomiska konsekvenserna för hälsoläget är för COVID19 i sig. Mycket utredning och behandling som skjuts på framtiden. Hur skall vi betala för sjukvård mm om ekonomin går åt fanders?
Citera
2020-05-13, 15:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalixrom
Kollar på Platz. Varför har endast 11 personer i åldern 80-89 år intensivvårdats i Stockholms län, mot 10 i Skåne, 10 i Uppsala och 15 i Västra Götaland? Måste ha sorterats brutalt.
Rätt anmärkningsvärt faktiskt.
Undrar om det kan finnas någon förklaring som inte är "hård selektering"?
Vad skulle det kunna vara?
Vi har väl knappast färre gamlingar i Stockholm än i andra delar av landet?
Citera
2020-05-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo

Varför inte återkomma om 10år. Allt vad som passar förnekarna. Vi lever i dagsläget. Och ned den fart vi har så kommer vi att gå om Italien om nån månad om det inte avtar, vi har satt oss i skiten och de döda går inte ner utan håller sig stadigt runt 70st om dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in