2020-05-13, 15:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Enligt en undersökning från slutet av april var andelen smittade 2,3% i Stockholm. Det är ca 53000. Det skulle innebära ett dödstal på över 3%. Eller en kvarts miljon döda innan den eventuella flockimmuniteten kickar in...
Kom igen nu! Jag har ju svarat dig i den andra tråden.

2.3% hade en pågående infektion enligt den studien. Studien sa inget om hur många som varit smittade tidigare, vilket förstås är många fler.

https://www.flashback.org/sp71555861
Citera
2020-05-13, 15:06
Medlem
Sverige har nu gått om Belgien i antal döda per miljon invånare senaste veckan. Vi får invänta Storbritannien, men nu ser det ut som att Sverige för första gången är värst i hela världen (för den senaste rapportveckan).
Citera
2020-05-13, 15:07
Medlem
Testonios avatar
Börjar ta fart i götet.

Ser ut som 500 pers inte kommer få ut sin lön/pension i maj...
Citera
2020-05-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Pressträff med Stefan Röfven kl 16:00..

Nu öppnar vi Sverige igen!
Öppna? Nyss vaknat? Det vi har är ju "lockdown" light med flockimmunitet som bonus och för att inte dödstalen ska rusa kommer vi att få "njuta" av det här i månader, bon appétit. Tacka inte mig, tacka FHM.
Citera
2020-05-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaisyChained
+147 nya döda idag och mörketalet är stort. Vi har en ökning på över 500 nya döda per vecka och övriga dealr av Sverige börjar nu accelerera med sjuka och dödsfall på väg mot Stockholms nivån. Detta kommer sluta illa.

Tror siffrorna sakta går ner och kommer fortsätta så, varför? Jo för svenne låser in sig själv till slut när denne ser alla dödsfall dvs vi får en ofrivillig lockdown som alla andra länder redan haft. Hahaha jag visste att detta skulle ske. Ooohh va detta folk är efterblivet. Vår ekonomi kommer vara överlägset värst däran när detta är över MED flest döda i corona hahaahahaha menmen vad vet jag jag är ju inte expert
Citera
2020-05-13, 15:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Imorrn blir det 20 minuters ostrukturerat prat om hur smittspridningen ser ut hos höginkomsttagare på Lidingö och huruvida de kan klara sig utan städhjälp i dessa tider.

Detta var värre än Skolverkets GD som babblade i en kvart om hur skolorna skulle stängas.

Kan ingen trycka på brandlarmet...
Jag håller med! Väldigt provocerande, hade jag varit där och haft en purjolök i handen så hade jag stormat scenen.
Citera
2020-05-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Om du skall trashtalka Sydkorea som ligger i absolut världsklass i att bekämpa covid, så får du nog ta fram källor på det du påstår, om du vill anses trovärdig. De källor jag redan angett i tråden, visar nämligen på totala motsatsen.

Tester per 1 miljon invånare:
Island 150 417
Italien 43 185
Sverige 14 371
Sydkorea 12 852
Japan 1 773

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_testing
Citera
2020-05-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, fast det intressanta är ju själva mekanismen, att man kan bli "primad" av den första vågen, så att man drabbas hårdare av den andra. Vi får hoppas att det inte är så med coronan.

För övrigt är det ingen större skillnad mellan spanskepidemin och coronaepidemin, för det hjälper inte att det har gått hundra år, när vi ändå varken har vaccin eller medicin. Läkarna står lika handfallna nu som då. Det vi har är bättre respiratorer (för dom som får del av dem...) och antibiotika emot följdinfektioner.

Nja, vi i vår del av världen har en helt annan hygien nu än då. På den tiden var det utedass t ex som gällde. Man tvättade inte händerna, duschade 1 g/ månad. Dessutom bodde man väldigt trångt. O s v o s v.
Forskningen samverkar över nationer och med en snabbhet som tog flera veckor på den tiden.
Så vi har helt andra förutsättningar nu än då.
De fattiga delarna i vår värld ligger kanske på den nivå vi låg på under spanskan, vilket självklart är tragiskt
Citera
Medlem
Citat:
I slutet av april hade strax under 1 procent av befolkningen i Sverige en aktiv pågående infektion med covid-19, visar resultat från en av Folkhälsomyndighetens senaste undersökning. Motsvarande andel i Stockholm var samtidigt 2,3 procent.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/maj/nya-resultat-fran-undersokning-av-forekomsten-av-covid-19-i-sverige/

Altså, ni som säger att FHM rapporterat att 2,3% av Stockholmarna har haft Corona och att Britton och gänget därför är idioter är rätt efterblivna, är ni för korkade för att förstå att det var en överblicksbild, dvs 2,3% hade Corona just då? Säger inget om hur många som haft Corona fram till 24 april bara just då.

Mycket sköts dåligt i Sverige rörande Corona men att sprida osann dynga gör ju bara att övrig kritik ni framför som är korrekt inte tas emot då det blandas upp med en massa påhittat eller misstolkat strunt som ni också skriver.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Giesecke och Tegnells kurva. Man ser tydligt att våra grannländer kommer att gå om Sverige inom kort.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK+EST+FIN+DEU+LVA+LTU+ NOR+POL+RUS+SWE
Citera
2020-05-13, 15:11
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Pressträff med Stefan Röfven kl 16:00..

Nu öppnar vi Sverige igen!
Den obligatoriska påminnelsen om handtvätt alltså.
Citera
2020-05-13, 15:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Öppna? Nyss vaknat? Det vi har är ju "lockdown" light med flockimmunitet som bonus och för att inte dödstalen ska rusa kommer vi att få "njuta" av det här i månader, bon appétit. Tacka inte mig, tacka FHM.

Han kommer prata om semestern, att vi inte ska förvänta oss semester som vanligt 2020. Det är ju det enda folket verkar oroa sig för just nu. Förrförra veckan var det barerna och fotboll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in