Citat:
Ursprungligen postat av
Crowsi
Kan bli en spännande rättegång senare, kommer åklagaren lyckas få till en dom för mord eller bara brott mot griftefriden? Gissar på 2år fängelse eller 16års fängelse, efter hovrätt.
Han visar ju inte direkt på några psykiska störningar. Han verkar ju till och med vara i skick för att sitta tyst i förhör.
Först till det jag håller med dig om: Ja, han verkar rätt förslagen och kontrollerad. Han har i princip konsekvent tigit sig igenom alla centrala frågeställningar under förhören. Inte ens när polisen visar bilden på Wilmas avhuggna huvud blir han skakad. Mycket speciell personlighetstyp.
Sen till det jag inte håller med om:Han kommer åka för detta. Han beter sig i förhören som en ultraskyldig förslagen gm och det finns fett med teknisk bevisning mot honom. De blodspår som finns i stor mängd i flera rum i bostaden visar att det inte var fråga om "ett olyckligt slag" + "styckning i panik". Flickan har blött, mycket. I flera rum. Ett "olyckligt slag" med efterföljande styckning skulle ha inte gett denna brottsplats. Då skulle blodet varit koncentrerat endast till styckplatsen.
Ingen annan än Tishko har haft tillgång till bostaden. Han har själv inte noterat/ polisanmält att någon varit där och tokstädat mot hans vilja. När han grips i bostaden byts låset på dörren så efter det har bara polis tillgång till bostaden.
Vad hände i bostaden då flickan dog? Min gissning efter översiktlig genomgång av FUP: Tishko var svartsjuk och kontrollerande. Wilma ville ur relationen. Tishko hade ev. missbrukat något (finns uppgifter om missbruk). Det var uppjagad stämning mellan dem (grannar har hört skrik/ bråk vid det aktuella tillfället) Det slog slint och han slog henne. Mycket (se analyserna över blodspår + rättsmedicinsk undersökning av huvudet). Efter detta har han varit likgiltig för om hon levde eller dog för han har inte vidtagit någon åtgärd för att rädda henne (= likgiltighetsuppsåt till mord/dråp). Sedan har han styckat henne och forslat bort kroppen, förutom huvudet.
Efter att ha tagit del av FUP känns det uteslutet med en "Linda Chen-situation", d v s att detta bara skulle bli griftefrid. Tishko har orsakat hennes död. Olycksfall är uteslutet med den bild över brottsplatsen som finns. Det blir många års inlåsning för hans del.