Citat:
Ska det till en kommunistblaska för att avslöja missförhållanden?:
AVSLÖJAR: Tiotals dog av covid-19 på äldreboenden – fick aldrig träffa läkare
Moses läkare hade inte fått uppgifter om feber
AVSLÖJAR: Tiotals dog av covid-19 på äldreboenden – fick aldrig träffa läkare
Moses läkare hade inte fått uppgifter om feber
När Moses Ntanda blev sjuk i covid-19 hade han hög feber, mellan 38,7 och 39,5 grader, i flera dagar. Det framgår av de journalanteckningar som sjuksköterskorna på boendet gjort, och som Dagens ETC har fått tillstånd av anhöriga att läsa.https://www.etc.se/inrikes/avslojar-tiotals-dog-av-covid-19-pa-aldreboenden-fick-aldrig-traffa-lakare?sida=2
I det efterlevandesamtal som Moses anhöriga hade med hans läkare – och som Dagens ETC har lyssnat på en inspelning av – säger läkaren att Moses inte haft hög feber.
”Han har inte ens haft feber. Han var lite hostig, han var lite trött ... man utvecklade inte den här höga febern som vi har sett”, säger han.
”Hög feber, vad innebär det?”, frågar då Moses syster, Florence Ssempala.
”38 eller mer.”
”Men jag ringde flera gånger och de sa till mig att han hade 39,2.”
”Det har man inte sagt till mig”, svarar läkaren.
Läkaren säger till Dagens ETC att han inte har tillgång till sjuksköterskornas journal*anteckningar.
Intressant, det är det jag pratat om också här inne, oron att det är många äldre som inte fått hjälp
Tror det finns många fler såna där fall, varför det verkligen bör bli en oberoende granskning i efterhand av: i hur hög grad man har missat att ge livräddande/adekvat vård osv. Och varför. Blir ett digert jobb att gå igenom flera tusen fall..