2020-05-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ursäkta. Vad exakt menar du med att färre och färre visar antikroppar?
Läser du överhuvudtaget undersökningarna som presenteras, eller gissar du bara vad som står?

rätt raljerande men ok du tappades ju vid födseln och det är ursäktat.

WHO har nu tillgång till en rätt bred studie som inte visar på speciellt mycket antikroppar hos bekräftade coronafall.

Betänk att husclownens strategi byggde på att man efter att ha blivit smittad fick antikroppar så man inte blev smittad igen. Flockimmunitet.

Nu verkar det inte kunna bli det inom rimligt antal döda dels för att det dör rätt många och få har smittats och dels för att de som smittats inte får immnunitet alla gånger.

men jag vet att detta inte passar ditt narrativ
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Frågan är: vad vägde purjon?

Kan matvaran klassas som vapen?

Det är kaos. Troligen får vi se flera purjoincidenter. Tyska undersökningar visar att kvinnor från Estland toppar statistiken.
Och hur mycket virus fanns det på purjon som hon attackerade offret med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Om det skulle vara upp emo 150 så tror jag dom sprider ut dom och redovisar inte alla. Med tanke på att man flaggar för eftersläpningar så väljer det säkert hur många de ska stå. Du vet kurvorna är ju viktiga

Där håller jag inte med.
Jag har såpass bra insyn i hur regionerna rapporterar att jag vet att de gör detta korrekt.
FHM har bara dessa siffror att förhålla sig till..
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Förstår heller inte, jag skiter i om dom öppnar upp för turistresor till grekland i sommar, inte en chans att jag åker så långt hemifrån, komplikationerna om en karantän införs, om jag måste söka vård i de landet vid eventuellt insjuknande är absolut inte värt risken. Semestra i Sverige, eller kanske Skandinavien iaf känns mer troligt.
Det handlar ju inte om att åka till Grekland, du är ju fullständigt korkad om du tror det.

Tyskland kommer att öppna gränsen för Österrike, Schweiz, Danmark och Frankrike i mitten av maj och efterfrågar fritt resande inom EU från 15 juni.

Däremot anser man att det är för tidigt att öppna gränsen mot Italien.

Landets inrikesminister säger också att delstaterna bör lyfta karantänsreglerna för EU-medborgare.
Citera
2020-05-13, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tack för den info. Jag fick mycket svar i mina trådar i går att Tyskland går åt helvete men uppenbart går de relativt bra dom alltså.

Om det går bra eller mindre bra för länder som öppnat upp nu senaste dagarna, ser vi ju inte i ev nya fall förrän om någon vecka med tanke på inkubationstid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, det kan vara lättare att hålla koll på viruset på en liten ö med 300.000(?) invånare.
Island har som sagt 15 aktiva fall kvar. Montenegro har 17. Det är inte en ö och de har dubbelt så stor befolkning som Island.

"Det går inte" håller inte. Det går.

Sverige är i stort sett en ö. Enda förbindelsen med Kontinenten är en bro och broar kan kontrolleras lika effektivt som flygplatser. Visserligen har vi landgräns mot Norge och Finland, men ingen hävdar väl att coronasmittan kom till Sverige från grannländerna? Smittan kom till Sverige på exakt samma sätt som den kom till Island, dvs med flyg via Arlanda. Det ser du även på fördelningen av smittan över landet. Det är Stockholm som drabbas värst, inte Skåne med sin bro till Danmark och inte länen som har gräns mot Norge/Finland. Eller jo, Jämtland är hårt drabbat, men vi vet ju alla varifrån smittan kom dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
I varje plan kommer säkert några stycken med Covid få åka hem med vändande plan, sittandes längst bak i ngt tält...
Enligt de regler som gäller från 15 juni måste du vid ankomsten till Island antingen: 1) visa upp intyg på att du redan är testad och smittfri, 2) göra ett coronatest och vänta på svaret, 3) sätta dig i 14 dagars karantän.

Svårare än så var det inte att "tänka ut" hur man skall kunna ta emot turister. Det är bara i Sverige som sådant här "inte går".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast om det fortsätter att dö folk i samma takt som nu måste det hålla på i tre-fyra år för att 50.000 pers ska dö. Allt är väl möjligt men hur troligt är det om man jämför med andra virus som härjat?

Jag tror själv inte på 50 000 döda men runt 15 0000 är säkert inte helt oralistiskt tyvärr.

Betänk här att under spanska sjukan så fanns det ju ingen IVA, man ordingerade frisk luft, så dödligheten är nog jämförbar.
Citera
2020-05-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
rätt raljerande men ok du tappades ju vid födseln och det är ursäktat.

WHO har nu tillgång till en rätt bred studie som inte visar på speciellt mycket antikroppar hos bekräftade coronafall.

Betänk att husclownens strategi byggde på att man efter att ha blivit smittad fick antikroppar så man inte blev smittad igen. Flockimmunitet.

Nu verkar det inte kunna bli det inom rimligt antal döda dels för att det dör rätt många och få har smittats och dels för att de som smittats inte får immnunitet alla gånger.

men jag vet att detta inte passar ditt narrativ

Dina förortsförolämpningar rör mig inte i ryggen.
Men du får gärna svara på frågan kring att färre och färre uppvisar antikroppar?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Ser ut som att vi kommer kunna resa till fler ställen i Juni. Underbart! Bra jobbar Europa! Nu startar vi ekonomin på riktigt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Har sett en utmärkt liknelse i denna tråd som passar in här:

Att ledaren i ett marathonlopp är tröttast betyder inte att hen ligger sist.

Jag antar att du ser Sverige som den trötta ledaren i maratonloppet.

Hmmm. Sverige hade de bästa förutsättningarna. En huvudpopulation som litar på sina myndigheter och håller avstånd redan i normala fall. Allt skrattande åt svennebaner som sprider sig i bussen och ingen sätter sig bredvid en främling om det finns en ledig bänkrad. Byter till andra sidan gatan om de ser att de möter en främling. Nu har det varit toppenkultur ur smittspridningssynvinkel.

Vad säger då myndigheten som ska slå vakt om vår hälsa? Åk till alperna. Det är ingen fara. Vad gör myndigheten då det blir klart att det är stor fara? INGENTING.

Då hade det varit dags att ta tag i alla de 40 000 alpresenärer som de ändå hade koll på och bett dem att vara hemma 2 veckor. Varenda en. Det gäller även andra som reste in i landet borde haft sitta i självkarantän, eventuellt med hot om tvångsmedel om de inte lydde.

Nu ligger vi i toppskiktet vad gäller döda per miljon invånare. Vi kan naturligtvis klyva hår om andra länders mörkertal men vi bör titta på våra närmaste grannländer med likartade kulturer. Och nej, Gieseckes profetior om att hela Norden hinner fatt är helt fel. Han räknar som om våra grannländer inte kommer att vidta några åtgärder, inga mediciner hinner fram etc. Och en sådan har vi haft som chef för epidemiologi. Bra att det kom fram nu.

Vi har nu offrat över 3000 människor för att rädda ekonomin. Hmmm. Har vi gjort det? Vår BNP består till uppemot 50% av export. Alltså kommer vi inte bli räddade oavsett hur många pensionärer vi slänger under bussen. Vår BNP rasar pga att andra länder stänger ner sig.

Den inhemska konsumtionen har rasat också trots att vi haft ihjäl över 3000. Restauranger, frisörer m fl stänger. Bara mataffärer och pizzaleverantörer blomstrar. Byggen har inte drabbats så illa heller. Om vi klarar oss utan total ruin så är det Magda Andersson och Ingves vi får tacka för, inte Tegnelll.

Min spådom om framtiden är att svenskarna inte kommer att känna sig trygga att åldras i Sverige. Medelålders kommer börja fundera över hur de vill leva och de som har råd kommer att vidta åtgärder. Om jämställdheten var kantstött redan innan så kommer den att inte existera på andra sidan av pandemin. Folk kommer inte att känna sig solidariska.

Våra grannländer kommer att betrakta oss som spetälska. Sverige kommer att ses som ett land där farsoter får härja fritt. De kommer inte att se på oss med beundran, ”titta där går en flockimmun svensk”, utan de kommer att se på oss som vildar som är beredda att klubba ihjäl mormor för att få åka skidor i alperna.
Citera
2020-05-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Men visst var tester enbart frivilligt? Inge tvång?

https://omni.se/a/rAar23

Tolkar de som eget ansvar och erbjudanden från landet
De ger tre alternativ: 1) testa dig innan du åker och ta med dig intyg på att du är smittfri, 2) testa dig vid ankomsten, 3) sätt dig i 14 dagars karantän.
Citera
2020-05-13, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ni ska vara väldigt försiktiga med att tillskriva den ekonomiska nedgången till c19.

Antingen har vi en stabil och fungerande ekonomisk modell och då tar den inte skada av att sättas på paus tills detta dragit över, snarae att den bygger energi att verkligen explodera så snart tillfälle ges och världen öppnar på nytt.

Alternativet är att c19 endast är den utlösande faktorn till den ression som oundvikligen hade kommit ändå.

Oavsett, argumentet att rädda liv som skadas av den ekonomiska nedgången, om den nu inträffar, i spåren av c19 faller platt.
Den ekonomiska nedgången beror på politiska beslut tagna pga c19. Hade man på skoj, bara för att se vad händer, vidtagit samma åtgärder hade de ekonomiska konsekvenserna blivit detsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in