2020-05-13, 12:34
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Var mycket snack om hur det gick helt åt helvete för Tyskland som uppskattat R till lite drygt 1 en kort period.

Senaste uppskattningen är 0.94, men det passar kanske inte narrativet lika väl?

Nej, som alltid framstår fördröjningstaktiken baserat på smittans ostoppbarhet som pseudovetenskapligt skräp.

FHM/Regimen har underskattat virusets dödlighet men överskattat dess spridning/ostoppbarhet. Dessa faktorer tar i hög grad ut varandra, men understryker likväl inkompetensen.

Tack för den info. Jag fick mycket svar i mina trådar i går att Tyskland går åt helvete men uppenbart går de relativt bra dom alltså.
Citera
2020-05-13, 12:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte alls! Influensa har annat förlopp, inga mystiska okända symptom, drabbar inte bara äldre män värst. och dödsorsaken är nästan alltid sekundär lunginflammation. Mycket sällan cytokinstorm som iofs även kan hända med influensa som vid Spanska sjukan.

Varje sketen allmänläkare skulle nog inte ha något problem att diagnosticera rätt.
Diagnos sker i allmänhet genom testning av virusgenom, så det klarar väl vem som helst av som har tillgång till testkit och lab att skicka det till.
Citera
2020-05-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Dagens gissningstävling får väl handla om hur många döda det rapporteras idag med eftersläpning på dagens pressträff.

Jag tror vi kommer få 107 st ny döda. Hoppas egentligen på mycket mindre men jag tror fortfarande inte Sverige har koll.

Någon annan som har en gissning?

Vågar mig inte på närmare än 100-150st
Dom skulle väl göra en körning igår mot dödsregistret. Brukar inte bli några kul siffror då..
Citera
2020-05-13, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och det är nog ändå lågt räknat, med tanke på hur många länder som har lockdown och som är helt fixerade vid covid-19.

Lägg där till alla de namnlösa offer för den ressision/depression kom kommer av lockdownerna. Detta inkluderar många barn vars föräldrar, nu, förlorat/kommer att förlora sin försörjning.

Ni ska vara väldigt försiktiga med att tillskriva den ekonomiska nedgången till c19.

Antingen har vi en stabil och fungerande ekonomisk modell och då tar den inte skada av att sättas på paus tills detta dragit över, snarae att den bygger energi att verkligen explodera så snart tillfälle ges och världen öppnar på nytt.

Alternativet är att c19 endast är den utlösande faktorn till den ression som oundvikligen hade kommit ändå.

Oavsett, argumentet att rädda liv som skadas av den ekonomiska nedgången, om den nu inträffar, i spåren av c19 faller platt.
Citera
2020-05-13, 12:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Corona är en droppsmitta, aerosol och luftburen smitta! du om någon borde veta detta.
Jovisst, men jag skrev främst droppsmitta eftersom det verkar anses vara den viktigaste smittvägen.
Citera
2020-05-13, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och det är nog ändå lågt räknat, med tanke på hur många länder som har lockdown och som är helt fixerade vid covid-19.

Lägg där till alla de namnlösa offer för den ressision/depression kom kommer av lockdownerna. Detta inkluderar många barn vars föräldrar, nu, förlorat/kommer att förlora sin försörjning.
Mmm den sidan av myntet ska du helst inte prata om. Den här tråden handlar främst om hur värdelösa Sverige är när det kommer till att offra allt för rädda några pensionärer (majoritet på ålderdomshem) från att dö coronadöden. Att Tegnell är en massmördare som ska skickas tribunalen i Haag och åtalas för folkmord. Man ska helst tänka ungefär så långt näsan räcker, thats it. Om detta sker på bekostnad av några miljoner barns liv är inte relevant. Inga konstigheter som färjan-Håkan skulle sagt.
Citera
2020-05-13, 12:39
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha, om du ogillar killgissningar kan jag meddela att du valt helt fel ställe att spenderat dina senaste veckorna/månaderna på med att skriva 1000-tals inlägg (du har på riktigt över 1000 inlägg i denna tråd, helt sjukt, jag som trodde jag slösat för mycket tid i denna skräptråd ).

Vad ska man göra med all sin tid isolerad och sparkad från FHM när jag inte vill ansluta mig till flocken.
Citera
2020-05-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Sverige är väl öppet för turism men oavsett om vi har några turistkorridorer eller ej så är folk inte så jävla dumma att de skulle åka ut och resa utomlands i sommar.

Och detta är givetvis strålande nyheter. Sverige är fantastiskt.
Förstår heller inte, jag skiter i om dom öppnar upp för turistresor till grekland i sommar, inte en chans att jag åker så långt hemifrån, komplikationerna om en karantän införs, om jag måste söka vård i de landet vid eventuellt insjuknande är absolut inte värt risken. Semestra i Sverige, eller kanske Skandinavien iaf känns mer troligt.
Citera
2020-05-13, 12:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det blir allt tydligare att Sverige ligger mycket dåligt till. När flera länder inom EU kommer att kunna öppna upp för turism inom kort kommer Sverige snällt att få avstå.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-lander-i-europa-kan-oppna-for-turism
Man kan inte öppna vad som inte var stängt.
Citera
2020-05-13, 12:44
Medlem
Citat:
Mmm den sidan av myntet ska du helst inte prata om. Den här tråden handlar främst om hur värdelösa Sverige är när det kommer till att offra allt för rädda några pensionärer (majoritet på ålderdomshem) från att dö coronadöden. Att Tegnell är en massmördare som ska skickas tribunalen i Haag och åtalas för folkmord. Man ska helst tänka ungefär så långt näsan räcker, thats it. Om detta sker på bekostnad av några miljoner barns liv är inte relevant. Inga konstigheter som färjan-Håkan skulle sagt.

Är den ekonomiska modellen så stark att den utan c19 rullat på i oövrskådlig framtid?

Om så, varför kommer den då pga. c19 inte explodera när världen återigen öppnar igen?
Citera
2020-05-13, 12:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Oj! Låt mig gissa att vindarna i denna tråd ändå kommer dra åt att det trots allt är bättre att lamslå världen för att rädda 80+ på ålderdomshem från att dö i corona.

Så du tycker vi ska låta alla äldre dö för att rädda barnen i Bangladesh, Brasilien, Kongo-Kinshasa, Etiopien, Indien, Indonesien, Nigeria, Pakistan, Uganda och Tanzania?

På vilket sätt räddas dom om min mormor dör 10 år i förtid? Vad gör du ni för att dessa barn ska överleva?
Citera
2020-05-13, 12:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Samhället knakar i fogarna och snart har vi allmänt upplopp p.g.a. coronan:

Coronabråk om avstånd i matbutiker: ”Slog annan kund med purjolök”
Det kanske inte hör till vanligheten att just bråk uppstår. Men två lokala matbutiker i centrala Helsingborg har just fått hantera den typen av situation den senaste tiden.

– Vi hade en situation där en kvinna slog till en annan kund med en purjolök, säger Tobias Nordén, butikschef.

Vad hände då?

– De backade ju i alla fall, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/coronabrak-om-avstand-uppstar-i-matbutiker-en-kvinna-slog-till-med-en-purjolok?cmpid=del:tw:20200513 :coronabrak-om-avstand-uppstar-i-matbutiker-en-kvinna-slog-till-med-en-purjolok:nyh:lp

Nya ord att lära sig hela tiden, coronabråk, coronaupplopp.
Det är olagligt att slå folk men inte olagligt att bryta avståndsrekommendationer, så jag hoppas purjodamen blir polisanmäld och portad från butiken. Vilket sätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in