2020-05-13, 17:55
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Jag frågar igen då du ej lyckades besvara min fråga. Har du sett SCB statistik över maj och kan konstatera att överdödligheten sjunkit?

Talar vi inte om antal fall här?

Situationen ligger på en jämn nivå vilket kan ses utifrån IVA-inläggningar. Jag förstår inte din ihärdighet. Någon påstod att kurvorna går uppåt. Jag kan inte se det.
Citera
2020-05-13, 17:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det verkar som att det är Göteborg som är näst man för rakning.

Västra Götaland:

+47 döda
Ja, enligt Coronakartan.se är det det mesta som VG på en dag rapporterat i nya dödsfall.
Citera
2020-05-13, 17:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Cirka 250 i veckan, inte 300.
Ja det har du rätt i.
Nej, runt 250 per dag. Eller 240. I normala fall dör en person var 6e minut i Sverige.
Citera
2020-05-13, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Talar vi inte om antal fall här?

Situationen ligger på en jämn nivå vilket kan ses utifrån IVA-inläggningar. Jag förstår inte din ihärdighet. Någon påstod att kurvorna går uppåt. Jag kan inte se det.
Jasså? Du prata om dödstalen.

Kallas Triage att iva kurvorna går neråt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Går de neråt?

Extremt sakta ja- inget tyder ju på att det ska fortsätta minska dock utan säkert hamna på en sisådär 50 döda om dagen till 25 000 har dött.
(Jag vill se Tegnell lynchad)
Citera
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nej de har inte hängt med i utvecklingen så att läkarna kan direktrapportera från en bärbar dator när de är hos den döde. Kan ju vara säkerhetsrutiner kanske. Har själv loggat in i känsliga system hemifrån tills ledningen fick spader och bestämde att vi endast skulle kunna nå systemet från datornätverket på jobbet.
Hackare kanske annars kan rapportera våra toppolitiker som döda. En eller annan skulle nog tycka det vore en välsignelse att bli av med dom.

Det vore ju intressant att se var eftersläpningen kommer ifrån, ifall det är äldreboenden eller andra sammanhang. Antar att sjukhusen är de som kan rapportera snabbast t.ex. när någon på Kinapest-IVA inte orkar med längre.

Eller så kunde FHM ha presskonferans varje vecka och då redovisa dag för dag. Syftet med att alla ska kunna följa dödstalen i realtid har inte klargjorts. Ingen annan typ av dödsfall rapporteras på detta vis.
Citera
2020-05-13, 17:58
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Att UK har större smitta än vi, tycker jag inte är konstigt. Hade de inte stängt ner hade situationen varit än mer värre.

Fast de har haft värre dödlighet på äldreboenden än Sverige under lång tid, trots lockdown, tyvärr. Jävla skitvirus det här.
Citera
2020-05-13, 18:00
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hur länge är det kvar?

Kan någon ge mig en bra uppskattning på när den första dagen inträffar, då vi hör "Noll döda" i Sverige? Skulle uppskatta det!

(Obs inte en random nolldag, utan den första nolldagen i en lång serie av såna dagar, dvs. första dagen av "Slutet").

Du efterlyste fler uppskattningar så här kommer en dyster en:

Första hela veckan utan CoVID19 dödsfall i Sverige kommer att vara första eller andra veckan i juni 2021.

Vaccin kommer, och börjar ges nångång i april-mars. Lokalt blir det naturligtvis diverse förseningar.

Det att dödsfallen helt slutar (nå, nästan) först i juni beror på att det kan ta mycket lång tid att dö.

I fallet Diamond Princess så är sista möjliga smittillfälle om jag minns rätt kring 25 februari (men det mer troliga är ca två veckor före det), och från det "experimentet" finns fortfarande fyra personer som klassas som "kritiska".

De allra sista dödsfallen (med undantag för kanske ngn enstaka som inte kunde bli vaccinerad eller ngt annat ordentligt ovanligt) från den naturliga epidemin i Sverige kommer att vara i augusti 2021.
Citera
2020-05-13, 18:01
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det är fullt förståeligt. Vad som obegripligt är att FHM har gjort analyser av data som rapporterats in senaste veckan, och då dragit felaktiga slutsatser om att toppen är nådd, etc. Vi vet ju att eftersläpning kan vara mer än två veckor tillbaka. SCB justerar inte heller sina data över överdödlighet för eftersläpning. Vad man borde göra är att presentera en modell över eftersläpning, och göra en prognos över döda, överdödlighet, IVA, etc den senaste tiden, justera för helgeffekter, etc, ungefär som https://adamaltmejd.se/covid/ gör. Detta är standardförfarande inom exempelvis nationalekonomi. Det krävs inte avancerad matematik för det, kan göras med enkla metoder. Obegripligt också att man använder antal positivt testade som grundval för beräkning av R-tal. Det beror ju på hur många tester som görs, även här kan man justera och göra en modell (tex att om antalet tester fördubblas så får man typ x gångers ökning av positiva fall, där x ligger mellan 1 och 2 och skattas utifrån ett annat empiriskt underlag). Finns alltid osäkerhet i detta, och standardförfarandet är då konfidensintervall, och då ska man utgå från många olika antaganden (inte sina favoritantaganden som bekräftar ens hypotes, som är FHMs metod).

Givetvis hade FHM kunnat göra bättre modeller, men de kanske tyckte att osäkerheten i dem skulle vara så stor att det inte skulle vara någon större poäng att lägga tid på det.

Så vitt jag kan minnas har toppen av just döda legat på samma ställe hela tiden, men lyfts något högre pga eftersläpningen?
Citera
2020-05-13, 18:04
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast de har haft värre dödlighet på äldreboenden än Sverige under lång tid, trots lockdown, tyvärr. Jävla skitvirus det här.
Smittan hade hunnit sprida sig mer där.
Vi ligger ju avsides, har väl bättre grundhälsa, renare luft etc, men ändå räckte det typ med några alpresenärer för att vi skulle få in eländet.

Viruset är knepigt. Eller annars väldigt simpelt - men vi har alla prövat med fel nyckel. Ingen som har hört efter med nån shaman..?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
-EN TYST MINUT-
Det var första dödsoffret i Corona för 2 månader sedan, nu är det dags att hedra de andra 3459 ”kända” dödsoffren,,, för flocken.
Ursäkta om den här ceremonin tar en massa jävla plats på eran skärm nu, MEN kom då ihåg att dessa ”kors” inte kommer att ta så mycket mer plats efter detta…

-Och några ord på vägen till de anhöriga-
,,, tänk på Anders Tegnell och den SVENSKA-FLOCKEN som ni offrade er för…
https://www.youtube.com/watch?v=2pyQJxeIL8Y

Uppriktigt sagt: det är sällan man ser något lika smaklöst och vämjeligt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man kan inte åtala ett virus.

Man kan åtala de som inte gjort något öht för att hejda epidemin.

Fast vi talar om Sverige. Alltså kommer ingen att ställas till svars för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in