2020-05-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Inte för att jag är speciellt sugen på att försvara den där modellen, men jag killgissar att de räknar bort IVA-platser som behövs för annat än COVID-19.

Killgissningar är alltid bra!
Det är väl just precis vad alla jävlar i hela världen gör just nu.
Alla från Trump och Gisecke till gemene gråtrunkande FB-expert.

Litar lika mycket på dig som jag gör på de herrarna
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ska det till en kommunistblaska för att avslöja missförhållanden?:

AVSLÖJAR: Tiotals dog av covid-19 på äldreboenden – fick aldrig träffa läkare

Moses läkare hade inte fått uppgifter om feber
När Moses Ntanda blev sjuk i covid-19 hade han hög feber, mellan 38,7 och 39,5 grader, i flera dagar. Det framgår av de journalanteckningar som sjuksköterskorna på boendet gjort, och som Dagens ETC har fått tillstånd av anhöriga att läsa.

I det efterlevandesamtal som Moses anhöriga hade med hans läkare – och som Dagens ETC har lyssnat på en inspelning av – säger läkaren att Moses inte haft hög feber.

”Han har inte ens haft feber. Han var lite hostig, han var lite trött ... man utvecklade inte den här höga febern som vi har sett”, säger han.

”Hög feber, vad innebär det?”, frågar då Moses syster, Florence Ssempala.

”38 eller mer.”

”Men jag ringde flera gånger och de sa till mig att han hade 39,2.”

”Det har man inte sagt till mig”, svarar läkaren.

Läkaren säger till Dagens ETC att han inte har tillgång till sjuksköterskornas journal*anteckningar.
https://www.etc.se/inrikes/avslojar-tiotals-dog-av-covid-19-pa-aldreboenden-fick-aldrig-traffa-lakare?sida=2

Det här kan inte vara sant då sjukvården, myndigheter och regering aldrig ljuger i Sverige....eller?

Folkmordet fortsätter.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Den fjärde augusti räknar de med 5760 döda covid-19 i Sverige, en realistisk siffra Så de har, iof sent om sido, skärpt till sig. Men de underskattar fortfarande antal tillgängliga iva platser i förhållande till det nuvarande behovet.

De räknar inte, inte ens beräknar utan gissar. Vi får helt enkelt se och per 31/12 eller kanske 1 år från det första offret dog. Det är mer intressant.
Citera
2020-05-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Det är jag också.... Är ju många som vurmar för att vi ska "stoppa viruset" nu genom att genomföra lite karantän och lock-down i några veckor. Man verkar glömma att viruset finna i hela världen. Ska man eliminera det så måste alla vidta samma åtgärder samtidigt. Vore en spännande övning att göra med alla olika länder.

Men, vi behöver ingen mer lockdown än vi har då smittan redan minskar, allt vi behöver lägga till är att testa, spåra och isolera de smittade så är vi hemma.

Efteråt får vi vara med de smittfria ländernas utbyte istället för de smittade när det kommer till turism, bör vi klara oss på tills de övriga kommer ifatt, varor karantänas den tid som behövs för att virus utan värd ska bli inaktivt alternativt saneras om det är bråttom.

Inte så komplicerat!

Allt finns här för att genomföra detta, massor av permitterad och arbetslös personal för att göra grovjobbet, indutri som står delvis still att tillverka det som behövs och kompetens.
Det vi inte kan skapa/tillverka själva kan vi köpa in som produkt eller licens.
Citera
2020-05-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, man får verkligen hoppas det. Tyvärr finns det ju även en skräckteori, om att man får det värre andra gången... Det är detta som påstås ha hänt under spanskan: att de unga och friska bara fick en lindrig infektion under första vågen (vilket såklart är väntat), men att de på något sätt blev predisponerade för att få det mycket svårt vid nästa infektionstillfälle i stället. Det är jobbigt att inte veta någonting egentligen, om en ny sjukdom...

Mytbildningen om spanskan bara fortsätter.. Denguefeber däremot är ett riktigt exempel på en infektion som blir värre för varje gång. Även vaccinförsöket som gjordes mot dengue gjorde en mer mottaglig för värre sjukdom. Med coronavirus finns inga sådana indikationer alls så du kan förmodligen vara lugn..
Citera
2020-05-13, 11:55
Medlem
arbetets avatar
Att "Tegnella". Nytt ord att ta in i ens vokabulär. Gissa vad det betyder:

Ola Wong
@olawong
Färgstarkt yttrande av Tegnell i Wapo, vet inte om alla håller med: ”Anders Tegnell, Sweden’s state epidemiologist, said the country has been “very much alert and saw cases very early on,” enabling a degree of control over transmissions. ”

https://twitter.com/olawong/status/1260109600365383681?s=20
Citera
2020-05-13, 11:55
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Båda (influensa och corona) är smittsamma luftvägsinfektioner som sprids främst genom droppsmitta. Dessutom är symptomen tillräckligt lika för att kräva labtest för att säkerställa vilket virus man drabbats av.

Kalla det äpplen och päron om du vill, men tänk på att äpplena ser ut som päron och päronen som äpplen.
Corona är en droppsmitta, aerosol och luftburen smitta! du om någon borde veta detta.
Citera
2020-05-13, 11:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Även Grekland lär ju hålla gränsen stängd mot Sverige:

Det där är så jobbigt, men förståeligt. Jag respekterar regeringar som försöker skydda sitt eget folk först och främst.

Tydligen debatteras detta med turism mellan EU-länderna redan i sommar, i EU-parlamentet precis just nu. Vissa anser att vi "behöver en paus" nu när smittan förhoppningsvis också tar paus under sommarmånaderna:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5056M1/riktlinjer-att-vanta-for-granser-och-resor

Men det kommer nog inte att gälla svenskar... Och även om det skulle gälla oss, så är jag tveksam till att boka och betala för en resa, som ska ske redan om två månader. Rätt som det är blossar smittan upp på resmålet, och då får man inga pengar tillbaka... Eller så blossar smittan upp när man ÄR på resmålet, och då hamnar man i tvångskarantän (som man får betala för själv), missar sin hemresa, sedan kommer man inte ut ur landet, pengarna tar slut, man kastas ut från hotellet o.s.v..

Det allra värsta skulle förstås vara att plötsligt bli akut och allvarligt sjuk i ett främmande land, där man kanske blir nerprioriterad i vården p.g.a. de ger respiratorerna till sina egna först...

Nä. Hur mycket jag än längtar efter en "paus", så får min familj och jag ta den pausen i närområdet i år. Hyra en stuga kanske...
Citera
2020-05-13, 11:57
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
På ett nationellt plan har vi kört fast. Att ge sig ut och demonstrera och agera direkt mot regeringen och FHM det går inte. Vi arbetar fortfarande med social distansering.

Ett konventionellt uppror har samma problem som alla andra aktioner, pga smittläget.

Och det råder splittring på statlig och kommunal nivå och även inom landstingen.

Svår situation.

Det jag tror händer, är att misstron växer och att vi blir mer och mer egoistiska. Dödstalen gör oss troligen defensiva och det man gör konkret, gör man på privatplanet. Rädda sig den som kan, helt enkelt.

Exakt hur den folkliga reaktionen kommer att se ut, det är svårt att säga.

I nuläget skjuts iaf resurser till, man utrustar äldrevården osv men allt kommer för sent.

Resurser ?
De tjejer jag känner som jobbar inom äldrevården fick ett st visir vardera i slutet på förra veckan, Toppen
Citera
2020-05-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Jo självklart har han fel.

Vet, men kan inte låta bli att störa mig lite på honom...
Borde egentligen veta bättre men retar mig på att vederbörande bara lägger fram häften av relevant fakta hela tiden.
Gör ju bara människor än mer oroliga, läget är illa redan från början - onödigt att spä på det!!
Citera
2020-05-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vet du varför det kallas killgissning? För att det är taget mellan tummen och pekfingret och är riktigt riktigt dåligt som man bör avstå från att yppa.
Haha, om du ogillar killgissningar kan jag meddela att du valt helt fel ställe att spenderat dina senaste veckorna/månaderna på med att skriva 1000-tals inlägg (du har på riktigt över 1000 inlägg i denna tråd, helt sjukt, jag som trodde jag slösat för mycket tid i denna skräptråd ).
Citera
2020-05-13, 11:59
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Resurser ?
De tjejer jag känner som jobbar inom äldrevården fick ett st visir vardera i slutet på förra veckan, Toppen

Frugan som också är inom äldrevården fick ett halvtaskigt visir som immar igen efter någon minut. Så hon har beställt ett eget som är bättre.

De ska nu använda munskydd också.

Bättre sent än aldrig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in