Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Ja. Även Grekland lär ju hålla gränsen stängd mot Sverige:
Det där är så jobbigt, men förståeligt. Jag respekterar regeringar som försöker skydda sitt eget folk först och främst.
Tydligen debatteras detta med turism mellan EU-länderna redan i sommar, i EU-parlamentet precis just nu. Vissa anser att vi "behöver en paus" nu när smittan förhoppningsvis också tar paus under sommarmånaderna:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5056M1/riktlinjer-att-vanta-for-granser-och-resor
Men det kommer nog inte att gälla svenskar... Och även om det skulle gälla oss, så är jag tveksam till att boka och betala för en resa, som ska ske redan om två månader. Rätt som det är blossar smittan upp på resmålet, och då får man inga pengar tillbaka... Eller så blossar smittan upp när man ÄR på resmålet, och då hamnar man i tvångskarantän (som man får betala för själv), missar sin hemresa, sedan kommer man inte ut ur landet, pengarna tar slut, man kastas ut från hotellet o.s.v..
Det allra värsta skulle förstås vara att plötsligt bli akut och allvarligt sjuk i ett främmande land, där man kanske blir nerprioriterad i vården p.g.a. de ger respiratorerna till sina egna först...
Nä. Hur mycket jag än längtar efter en "paus", så får min familj och jag ta den pausen i närområdet i år. Hyra en stuga kanske...