2020-05-13, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur många blev ordentligt sjuka och krävde lång IVA-vistelse och ännu längre rehabilitering?
Det får du räkna på själv. Vi diskuterade IFR om du missade det.
Citera
2020-05-13, 08:11
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skumt. Inkubationstiden är ju vanligen 5 dagar, men kan vara så lång tid som 14 dagar. Frågan är om dessa tester vid flygplatsen fångar upp smittade personer som ännu inte utvecklat sjukdomen. Om inte tar de en stor risk med denna policy nu när det lyckats utrota sjukdomen.
Om ett ställe så infekterat som Stockholm ligger 1-2% smittade(varav de utan symptom är ännu lägre) så tar man inte så stora risker, man lär ju smittspåra så fort nån råkar slinka in. Man ska dessutom vara tvungen att ladda ner deras smittspårningsapp. Håller man r-talet under 1 som man ganska enkelt kan göra i ett så glesbefolkat land så kommer de få som slinker in inte ens smitta 1 annan.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Skönt att det avtar i alla fall

Jag trodde verkligen att det skulle öka mer fram till Juni men det är verkligen underbart att det avtar i hela Europa så att vi kan börja öppna upp igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men det fanns dock ingen skyddsutrustning för äldreboenden och jag tror inte ens att det finns idag.
Vore intressant att få veta vad vi egentligen tillverkar idag i Sverige avseende munskydd, ansiktsvisir, skyddsdräkter med mera.

Jag vet att på äldreboenden i min kommun finns skyddsutrustning som ej används. De använder viss utrustning men inte exempelvis munskydd iaf inte hela tiden. Tycker det lät sjukt men fick förklarat att det beror på tillståndet hos brukarna som är dementa och skulle bli extremt stressade och även det är farligt.

I mina öron låter det som en tidsfråga innan de får in viruset på boendet men samtidigt känns det jävligt komplext för mig som inte vet nåt om demens. Om hela min omvärld plötsligt skulle behandla mig som kärnavfall utan att jag fattade varför undrar man ju hur man skulle reagera, rena Truman show
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloWorld123
Fattar inte FHM
Flockimmuniteten kan ALDRIG uppnås.

Om ett vaccin kommer fram så kan man nå flockimmunitet men et verkar inte FHM ha fattat.
Citera
2020-05-13, 08:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det får du räkna på själv. Vi diskuterade IFR om du missade det.
Tyckte ni jämförde influensa med COVID19.
Citera
2020-05-13, 08:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Men visst var tester enbart frivilligt? Inge tvång?

https://omni.se/a/rAar23

Tolkar de som eget ansvar och erbjudanden från landet
Något för alla våra 70+are att åka till. I alla fall om de ska leva som de gör nu i Sverige under en längre tid.
(fast jag tolkar det som om det är tvång om man vill in utan karantän och inte har ett friskhets intyg)
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Omöjlighetstänket igen. "Det går inte" sitter tydligen benhårt i ryggmärgen på det svenska folket, lett av den mest tafatta statsminister världen hittills har skådat.

Nyheter från världen utanför, där det GÅR:

https://grapevine.is/news/2020/05/12/breaking-iceland-to-open-to-tourists-again-on-june-15th-with-conditions/

Verkar vara en bra chans att förena nytta med nöje. Man åker på semester och får samtidigt tillgång till något för en svensk så oerhört exklusivt som en chans att få ett coronatest taget.

Skulle man ändå välja att sitta i karantän så menar de förmodligen själv-isolering i egen bostad. Jag tror inte man blir instängd i någon fängelsehåla i 14 dagar.

Många i tråden som skriker efter lockdown sitter nu och torrunkar till att vi Svenskar kommer bli helt uteslutna från omvärlden för att vi haft +3000 döda i corona.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
BRASILIEN

Antalet bekräftade coronavirusfall i Brasilien har stigit till nära 178 000 enligt myndigheterna och över 12 400 personer rapporteras ha avlidit.

Domingo Alves, medförfattare till en studie som publicerades förra veckan och som uppskattar att det verkliga antalet smittade i landet är 15 gånger högre än den officiella siffran.

– Brasilien testar bara människor som hamnar på sjukhus, säger Domingo Alves - TT

https://www.vk.se/2020-05-13/rekordhogt-antal-virusdoda-i-brasilien

BRASILIEN

2,5 miljoner personer i brasilien uppskattas vara smittade av SARS-CoV-2 enligt medförfattare till studie. Officiellt är fler än 12 400 personer döda av viruset i brasilien.

Citat:
the best estimates put COVID-19 infection fatality rate at around 0.5-1 percent. If 70 percent of an entire population gets sick, that means that between 0.35-0.7 percent of everyone in a country could die, which is a catastrophic outcome. - sciencealert.com

Brasiliens folkmängd är 209,5 miljoner (2018). Det kan betyda 733 250 - 1 466 500 döda av covid-19 i brasilien.

Källa:

dödlighet covid19:
sciencealert, Here's Why Herd Immunity Won't Save Us From The COVID-19 Pandemic, https://www.sciencealert.com/why-herd-immunity-will-not-save-us-from-the-covid-19-pandemic 13 maj 2020

berkeley news, Study challenges reports of low fatality rate for COVID-19, https://news.berkeley.edu/2020/04/24/study-challenges-reports-of-low-fatality-rate-for-covid-19/ 13 maj 2020
Citera
2020-05-13, 08:15
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Har lite problem med FHM:s resultat från undersökningen av förekomsten av covid-19 i sverige.
Enligt den så var 2,3% av stockholmarna smittade av coronaviruset mellan 21 och 24 april.
Ändå står FHM fast vid prognosen att 1/3 av stockholmarna tros ha antikroppar i mitten av Maj.
Då mitten av Maj är om två dagar ställer jag mig högst tvivlande till att det kommer att vara så.
Källa: text-tv

Jag har stora problem med FHM:s målsättning, information och sättet att räkna statistik på.
Varför detta eviga tjat om Stockholms flockimmunitet? Varför sträva efter den. Stockholm tillhör Sverige mig veterligen och det finns många regioner som inte är i närheten av Stockholms katastrofsiffror. Är målsättningen att alla regioner uppnår flockimmunitet? till vilken nytta? och hur många måste dö?
Strävan måste vara att motverka smittspridningen för människors liv inte enbart för att vården skall orka med utan även för att så få som möjligt skall behöva sjukhusvård.

Mitt arga svar är inte riktat mot dig utan Sveriges s.k strategi
Citera
2020-05-13, 08:18
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ja det är klart men man måste ju jämföra äpplen med äpplen. Du kan inte jämföra det faktiskta mortaliteten i influensa (som är nånstans kring 0,1%) med CFR för covid-19, där majoriteten också är sådana som sökt vård, i alla fall i Sverige.
Island som tagit extremt många prov har en cfr på 0,56%.
Varför gör du det då?
Och var har jag jämfört mortaliteter på det sätt du beskriver?
Citera
2020-05-13, 08:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Se där, men jag och familj kommer frivilligt att testas.
Det är bara att ringa din lokala VC och be att få PCR och antikroppstest genomförd då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in