2020-05-13, 07:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det håller jag med om, den siffran sjunker hela tiden så gör man det provet nu kommer det vara betydligt lägre. Vem har påstått att smittan skulle öka så 33% ska vara smittade?(annat än toktrollen i den här tråden i februari/mars)

Är väl det vanliga gänget. Giseke, Tegnell och Britton.
Jag tror de överskattar smittspridningen och de underskattar dödligheten. Flera som skriver här inne tror att den bara skulle uppgå till 0,1% trots att varenda studie snarare kommer fram till 1% på ett bredare representativt befolkningsunderlag.
Citera
2020-05-13, 07:58
Medlem
HelloWorld123s avatar
Fattar inte FHM att
Flockimmuniteten kan ALDRIG uppnås.
Senast redigerad av HelloWorld123 2020-05-13 kl. 08:11.
Citera
2020-05-13, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Den här kvinnan är nog en av de som söker uppmärksamhet och spelar med i Corona-krisen genom att uppge olika symptomer.
Har hon ens blivit testad för COVID-19?

Hon var inne på sjukhuset men hennes värden såg bra ut så hon fick åka hem . Inget test togs .
Citera
2020-05-13, 07:59
Medlem
Citat:
Jag tror att hänger ihop med D-vitamin och sjuk i COVID-19. Det verkar som att länder med mycket solljus inte får samma pandemi av COVID-19.
Om detta stämmer borde Europa se en stor nedgång av COVID-19 under sommaren.
Vi får se...

Kan ju också vara en inomhus/ utomhus faktor vid ökad värme eller kyla samt andra aktiviteter som tillkommer i vår livsstil när solen skiner, vilket i sig kan bidra till minskad spridning eller ökad spridning. Vi tenderar ju ofta leva olika under säsonger generellt. Mer utomhus servering, mindre inomhus jmf med vinter osv osv.

- likt varför vi kallar en förkylning? Inte för att den kommer nödvändigtvis av kylan utan för att vi tycks vara närmare varandra under kallare förhållande - och därav spridning, sedan om immunförsvaret påverkas av kyla är en annan del. Solljus hjälper absolut till mycket
Senast redigerad av rawjudge 2020-05-13 kl. 08:01.
Citera
2020-05-13, 07:59
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det håller jag med om, den siffran sjunker hela tiden så gör man det provet nu kommer det vara betydligt lägre. Vem har påstått att smittan skulle öka så 33% ska vara smittade?(annat än toktrollen i den här tråden i februari/mars)
FHM´s påstående var att 33% av stockholmarna skulle ha utvecklat antikroppar i mitten av Maj.
Med tanke på att sjukdomen förefaller vara långvarig för många så får jag inte det att gå ihop.
Du kanske skulle träna lite på din läsförståelse.
Citera
2020-05-13, 08:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Konstigt jämförelse. En sjukdom som finns vaccin för och en som saknar. En sjukdom där vissa är immuna sedan tidigare smitta och en där ingen är det. Om influensan härjade för första gången så skulle betydligt fler är 30' till 50' amerikaner stryka med.

En annan mindre rolig siffra i sammanhangen är att 480 000 amerikaner för en för tidig död varje år pga rökning. Det hade varit så enkelt att förbjuda tobak om någon brydde sig om enskilda liv.

Luftföroreningar överhuvudtaget borde åtgärdas.

Svårt hindra folk skada sig själva dock. Rökning o fetma är typiskt självskadebeteende.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Jag tror att hänger ihop med D-vitamin och sjuk i COVID-19. Det verkar som att länder med mycket solljus inte får samma pandemi av COVID-19.
Om detta stämmer borde Europa se en stor nedgång av COVID-19 under sommaren.
Vi får se...

Så att sitta på en uteservering i solen med en kall öl och bra distans till andra är medicin?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ytterligare en som förväxlat de som ligger insjuknade i covid-19 under några mätdagar, med de som hunnit bli immuniserade innan dess och därefter.

Ärligt talat saknar det egentligen betydelse, då virus finns kvar i blodet minst 1 månad efter smittotillfället. Ibland uppåt två månader. Dvs, det finns inte särskilt många som blivit smittade i Stockholm och som inte ingår i de 2,3%. Inte de som blivit smittade innan det mättillfället. Skillnaden är försumbar och flyttar inte siffran ett decimalkomma.
Citera
2020-05-13, 08:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Infektionsläkare som insåg faran med SARS-CoV-2 i tidigt skede anser att svenska myndigheter agerat kriminellt. Det är fruktansvärt enkla saker som hade behövts menar docent i infektionssjukdomar, Dr Erik Salaneck.

Men det fanns dock ingen skyddsutrustning för äldreboenden och jag tror inte ens att det finns idag.
Vore intressant att få veta vad vi egentligen tillverkar idag i Sverige avseende munskydd, ansiktsvisir, skyddsdräkter med mera.
Citera
2020-05-13, 08:02
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Låt honom få flyga till Island så får vi sedan se hur det hela gick med återrapportering här i tråden.

Jag förstår inte problemet? Jag har släkt på Island och dom öppnar upp för turister från EU/ESS. Man kommer behöva berätta vilken adress man ska bo på och testa negativt för covid-19. Visar man positivt sätts man i karantän, inga konstigheter alls.
Citera
2020-05-13, 08:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Får man fråga hur du tänkt att ta dig dit? Kommer det ens gå flyg dit från Sverige? Om så, lär det väl vara minst 2-3 veckors karantän innan de släpper in dig. Tror få länder vill ta emot personer från Sverige denna sommar. Restriktioner kan komma att ligga året ut.

Det går flyg och ingen karantän behövs från och med den 15 maj.(islänningarna erbjuder ett frivilligt test. De som testas positivt får dock sitta i karantän i 14 dagar)
Citera
2020-05-13, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag förstår inte problemet? Jag har släkt på Island och dom öppnar upp för turister från EU/ESS. Man kommer behöva berätta vilken adress man ska bo på och testa negativt för covid-19. Visar man positivt sätts man i karantän, inga konstigheter alls.

Men visst var tester enbart frivilligt? Inge tvång?

https://omni.se/a/rAar23

Tolkar de som eget ansvar och erbjudanden från landet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in