2020-05-08, 23:41
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Vad sorterar du efter? Jag sorterar efter döda per 1000000 invånare.

Han/hon menar just nu. Dagliga dödsfall för tillfället. Vilket land som har det värst nu.

Men det är inte så givande för flera länder har gått förbi det värsta nu, samtidigt som andra inte kommit till peak ännu.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Du drar för långtgående slutsatser utifrån ett vaccin för ett virus inom samma familj - för hundar. Det fungerar inte så. Det är poängen.

Time will tell...
Citera
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Har väl inte förolämpat nån.
Du tycker ju att mina barn ska växa upp i depression, det tycker jag är ett svinaktigt beteende av dig.

Du är ju fan född igår, uppriktigt sagt!

Dina barn har inget gjort för samhället, så tycker du alla dom äldre ska dö? Dina barn kommer att överleva, få flera chanser till att bygga lander på nytt. Dom som redan är gamla, den möjligheten finnes ej utan dom bör äras din korkade fitta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Precis, du drar till med de hårdast drabbade regionerna i Europa för att få Sveriges huvudlösa strategi att framstå som vettig. Kan du inte försöka att jämföra med Helsingfors, Oslo eller Köpenhamn istället? Låt höra?
För att Helsingfors har typ lika många smittade som Gamla stan. Det är meningslöst att jämföra mot regioner som har långt kvar till sin topp.
Citera
2020-05-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Han/hon menar just nu. Dagliga dödsfall för tillfället. Vilket land som har det värst nu.

Men det är inte så givande för flera länder har gått förbi det värsta nu, samtidigt som andra inte kommit till peak ännu.

Jaha det kan man ju roa sig med om man vill.
Citera
2020-05-08, 23:43
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Ja det är det jag tittar på, var får du dina placeringar ifrån?

Worldometer har ju ingen kolumn för döda idag per capita. Så man får ta kolumnen för döda idag och dela med befolkningen i respektive land. Gör man det är det bara UK som är i närheten av Sverige.

Det låter som om du tittar på kolumnen över döda per capita totalt sett (där Sverige ligger nia, eller sexa om man räknar bort mikroländer). Det är förstås också intressant men säger ju mest om hur pandemin har varit. Om man vill veta vad som händer just nu, eller hände för några veckor sedan när folk blev smittade, så behöver man titta på döda idag per capita.

Citat:
Samtidigt har beläggningen av covid19 patienter gått ned på Karolinska från 700 av 1200 tillgängliga platser, till 300 av 1200.

Enorm minskning. Men vi måste vänta ut eftersläpningen ett tag, innan vi ser detta i dödssiffrorna.

Att det är på (svagt) nedåtgående även i Sverige är ingenting jag betvivlar. Men nu var ju frågan vilket land som hade den just nu värsta coronaepidemin. Och mycket talar för att det kan vara Sverige. Världsmästare igen, om än bara för en begränsad tid.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Time will tell...

Vaccinet som UK arbetar med verkar ha använts förr;

"– Jag tror att det finns en stor chans att det kommer att fungera, baserat på andra saker som vi har gjort med den här typen av vaccinet, säger hon och fortsätter:

– Det är inte bara en magkänsla och för varje vecka som går får vi mer data att analysera. Jag skulle säga att det finns en chans på 80 procent, det är min personliga gissning."

Så du kan möjligen ha rätt faktist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Vi har kanske högre dödstal än vad som redovisas många döda ensamma människor som hittas nu när liken börjar stinka i försommar värmen och hur ska man fastställa döds orsaken där?

(((

Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej de är inte högre än vad som redovisas för Sverige är så transparenta så de redovisar även överdödligheten. De rapporterade dödsfallen pga c19 ligger på ca 70% av överdödligheten. Redovisas tydligt av FHM i veckorapporterna.

Det skribenten pratar om är en rädsla för det horribla i att man kan komma att upptäcka äldre ensamma som bott hemma och är avlidna, utan att någon vetat om det, på ett tag. Det är även ytterligare en eller ett par skribenter som skrivit om detta i tråden. Med Sveriges många ensamma äldre, är det inte ett otänkbart scenario. Det är också en av mina värsta fasor, att det skulle bli så i corona-pandemin. Som jag så klart hoppas ej inträffar.

Nu vet vi inget om något sådant och vi kanske inte får veta om sådana förhållanden, mer än siffror i statistiken så småningom, men den rädslan i sig är inte helt obefogad, utifrån hur vårt samhälle är uppbyggt och hur många äldre lever ensamma.
Citera
Medlem
Citat:
Både jag och frugan har jobb som vi kan utföra till 100% hemifrån (och gör så sedan två månader).

Helt pointless om ungen kommer hemdragandes med virus...

Följaktligen håller vi barnen hemma sedan två månader.
Vilket fungerar utmärkt då vi har en förstående skola. Dom lär sig ledigt mer hemma än i skolan och är t.ex. snart två årskurser före i matte än sina klasskamrater.

I mina öron så låter det snarare som föräldrar som inte borde vara föräldrar vill kunna slippa sina barn.
Svagt. Och tyvärr väldigt svenskt beteende.
Så ni jobbar hemma med era barn, det fungerar utmärkt, varför vill ni stänga skolan då? Ni är ju inte ens där?
Citera
2020-05-08, 23:45
Medlem
Citat:
En sådan studie hade varit mer relevant.

Varför ens göra en studie utan en referensgrupp?
Ja det kan man undra över. För vår del är det märkligt att FHM kan vara så tvärsäkra samtidigt som dom kommer med en massa andra märkliga argument för att hålla skolor öppna. Nu spelar det väl ingen större roll för skolor ska ju stängas i ett tidigare större åtgärdspaket som i Norge så man kan klara av smittspårning senare.
Citera
2020-05-08, 23:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Varför skulle Storbritannien klara detta mycket sämre än andra världskriget då dom inte fick ekonomisk, social och psykologisk kollaps? Vem vet, det kanske kommer att ske goda förändringar där efter detta.

Tja, Storbritannien var allvarligt försvagat efter det andra världskriget. Imperiet började bryta samman osv.
Citera
2020-05-08, 23:46
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Vaccinet som UK arbetar med verkar ha använts förr;

"– Jag tror att det finns en stor chans att det kommer att fungera, baserat på andra saker som vi har gjort med den här typen av vaccinet, säger hon och fortsätter:

– Det är inte bara en magkänsla och för varje vecka som går får vi mer data att analysera. Jag skulle säga att det finns en chans på 80 procent, det är min personliga gissning."

Så du kan möjligen ha rätt faktist.

Tja, jag utger mig inte för att vara expert på området.

Men jag vet såpass att när så mycket pengar är inblandade så brukar "omöjliga" saker helt plötsligt gå.

Vi får se helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in