2020-05-13, 07:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Har lite problem med FHM:s resultat från undersökningen av förekomsten av covid-19 i sverige.
Enligt den så var 2,3% av stockholmarna smittade av coronaviruset mellan 21 och 24 april.
Ändå står FHM fast vid prognosen att 1/3 av stockholmarna tros ha antikroppar i mitten av Maj.
Då mitten av Maj är om två dagar ställer jag mig högst tvivlande till att det kommer att vara så.
Källa: text-tv

Finns inte en chans att 2,3% skulle växa till 33% på 3 veckor. Samtidigt säger väl FHM att kulmen nåddes 17 april och att R-talet nu är mindre än 1...?
FHM verkar verkligen vara en myndighet som vet vad de pratar om, eller inte....
Citera
2020-05-13, 07:50
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Får man fråga hur du tänkt att ta dig dit? Kommer det ens gå flyg dit från Sverige? Om så, lär det väl vara minst 2-3 veckors karantän innan de släpper in dig. Tror få länder vill ta emot personer från Sverige denna sommar. Restriktioner kan komma att ligga året ut.
https://omniekonomi.se/island-slopar-karantanskrav-och-erbjuder-virustester-for-gaster-oppnar-dorrarna/a/GG7659

Det kommer gå alldeles utmärkt1
Citera
2020-05-13, 07:50
Medlem
Citat:
Har lite problem med FHM:s resultat från undersökningen av förekomsten av covid-19 i sverige.
Enligt den så var 2,3% av stockholmarna smittade av coronaviruset mellan 21 och 24 april.
Ändå står FHM fast vid prognosen att 1/3 av stockholmarna tros ha antikroppar i mitten av Maj.
Då mitten av Maj är om två dagar ställer jag mig högst tvivlande till att det kommer att vara så.

Tror absolut inte på 1/3 nu, men siffran 2,3% säger väldigt lite om det.
Det är bara en siffra på hur många som hade infektionen just då. Epidemin har ju pågått mer än just den veckan
Citera
2020-05-13, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, dumt att hålla på att jämföra med influensa då det saknas bra jämförbar data men folk vill göra det hela tiden ändå.

Dör ca 30000 i USA av influensa varje år o hitintills så har 3 gånger fler rapporterats döda där av covid19. Denna siffra lär öka med mörkertal o fortsatt smittspridning. Fauci säger att covid19 är ca 10 gånger dödligare o tror han har så bra koll man kan ha.

https://www.businessinsider.com/coronavirus-compared-seasonal-flu-in-the-us-death-rates-2020-3

Konstigt jämförelse. En sjukdom som finns vaccin för och en som saknar. En sjukdom där vissa är immuna sedan tidigare smitta och en där ingen är det. Om influensan härjade för första gången så skulle betydligt fler är 30' till 50' amerikaner stryka med.

En annan mindre rolig siffra i sammanhangen är att 480 000 amerikaner för en för tidig död varje år pga rökning. Det hade varit så enkelt att förbjuda tobak om någon brydde sig om enskilda liv.
Citera
2020-05-13, 07:53
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Finns inte en chans att 2,3% skulle växa till 33% på 3 veckor. Samtidigt säger väl FHM att kulmen nåddes 17 april och att R-talet nu är mindre än 1...?
Det håller jag med om, den siffran sjunker hela tiden så gör man det provet nu kommer det vara betydligt lägre. Vem har påstått att smittan skulle öka så 33% ska vara smittade?(annat än toktrollen i den här tråden i februari/mars)
Citera
2020-05-13, 07:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Gubbagissning:

De länder som drabbats hårdast (vare sig lockdown eller ej) fick den farligare + den mildare varianten av covid-19

De länder som klarat sig bra fick bara den mildare varianten.

Då tänker jag att nästa våg kanske kommer med den farliga varianten av covid-19 och dom drabbas hårdare av nästa våg?

Jag tror att hänger ihop med D-vitamin och sjuk i COVID-19. Det verkar som att länder med mycket solljus inte får samma pandemi av COVID-19.
Om detta stämmer borde Europa se en stor nedgång av COVID-19 under sommaren.
Vi får se...
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Du får tänka på alla de som, innan, dagarna mellan 21 och 24 april som också legat sjuka i covid-19, allt sedan pandemin kom till Sverige, samt de som låg/ligger sjuka i covid-19 därefter. Att mellan 25 och 30 procent av invånarna i Stockholmsregionen, nu, hunnit bli immuniserade ser jag som mycket troligt. Men vi får avvakta besked ifrån FHM.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
https://omniekonomi.se/island-slopar-karantanskrav-och-erbjuder-virustester-for-gaster-oppnar-dorrarna/a/GG7659

Det kommer gå alldeles utmärkt1

Skumt. Inkubationstiden är ju vanligen 5 dagar, men kan vara så lång tid som 14 dagar. Frågan är om dessa tester vid flygplatsen fångar upp smittade personer som ännu inte utvecklat sjukdomen. Om inte tar de en stor risk med denna policy nu när det lyckats utrota sjukdomen.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:

Det data vi har:
31 mars, 2,5% smittade i Stockholm
11 april, 10% antikroppar i Stockholm
23 april, 2,3% smittade i Stockholm
23 april, 7.5% antikroppar i Stockholm
Prognos:
16 maj, 33% antikroppar i Stockholm
Källor:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/april/resultat-fran-undersokning-av-forekomsten-av-covid-19-i-region-stockholm/
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/10-procent-av-stockholmarna-smittade-1.980727
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/maj/nya-resultat-fran-undersokning-av-forekomsten-av-covid-19-i-sverige/
https://tln.se/nyheter/farre-an-vantat-har-antikroppar-mot-viruset-4824/
Citera
2020-05-13, 07:55
Medlem
HGs avatar
Citat:
Får man fråga hur du tänkt att ta dig dit? Kommer det ens gå flyg dit från Sverige? Om så, lär det väl vara minst 2-3 veckors karantän innan de släpper in dig. Tror få länder vill ta emot personer från Sverige denna sommar. Restriktioner kan komma att ligga året ut.

Låt honom få flyga till Island så får vi sedan se hur det hela gick med återrapportering här i tråden.
Senast redigerad av HG 2020-05-13 kl. 07:57.
Citera
2020-05-13, 07:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Ytterligare en som förväxlat de som ligger insjuknade i covid-19 under några mätdagar, med de som hunnit bli immuniserade innan dess och därefter.
Citera
2020-05-13, 07:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ok, ser nu. Kan dock inte läsa referensen från Wikipedia. Men misstänker att även dem blandat ihop CFR med IFR. IFR kring promillen för flunsan brukar man prata om. Det är IFR som är intressant iaf, eller hur?
https://www.healthline.com/health-news/why-covid-19-isnt-the-flu#Higher-fatality-rate

USA påstår att 5-20 procent av befolkningen får influensa varje år men kanske hälften får symptom. Säg 30 miljoner blir smittade o 30000 dör. Blir en IFR på 0.1 procent.

I New York state har 0.14 procent av befolkningen dött hittills så att covid19 är värre än influensan kan vi med säkerhet säga.

Sen eftersom immunitet saknas så kan alla bli smittade jämfört med influensa så säg att 60 procent utan åtgärder med Covid19 o ca 10 procent för influensa.

Dvs 6 gånger fler smittade med Covid19 om man inte gör åtgärder.

Tycker detta ska tas med när man jämför influensa o covid19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in