2020-05-13, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I Sydkorea övervakar de ju redan mha mobiltelefoner. Är det så vi vill att staten ska kunna övervaka oss?

Inte ens mobiltelefoner kan tydligen vara lösningen, eftersom man fortfarande inte ha kunna spåra över 1800 nattklubbsbesökare.

Vill man inte bli spårad - då lämnar man bara mobilen hemma.

Bättre övervakning: kameror med ansiktets igenkänning, drönare osv. Kan utvecklas!
Citera
2020-05-13, 07:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
FHM gör i sin slutrapport, som brukar komma hösten efter, alltid en analys av överdödligheten, dvs man försöker få en total bild av hur många som dött inklusive mörkertalet.

De kanske gör sina egna rapporter utifrån annan information men SCB:s statistik grundar sig på dödsorsaksregistret så jag begriper inte hur socialstyrelsen kan ha 2000 fler fall än FHM och SCB.
Citera
2020-05-13, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
CFR för inluensan i Sverige var säsongen 2018/19 3,7% och för säsongen 2017/18 5,6%

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c741691b127c4edabb6eccee31d84281/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf

Jag trodde vi kommit ifrån influensadiskussionen när tusentals börjat dö?
Citera
2020-05-13, 07:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Ungdomar och unga vuxna har oprovocerat gått fram i grupp mot mig och hostat mig så nära i ansiktet de kan när jag bär mask. Har också bekanta som råkat ut för detta. Och kan jävlarna inte gå fram till mig står de och flinar och hånhostar mot mitt håll.

Jag har fått reda på att dessa host-trakasserier började som en Internet trend. Så det är inga smarta individer vi pratar om här.

Skönt att man inte är ensam om dethär!
Vad ska man göra åt det?

Jag har råkat ut för samma sak och man får bara försöka gå därifrån eftersom ungdomarna försöker skapa en konflikt.
Citera
2020-05-13, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vet inte exakt vad de syftar på men att Kina går för långt för att behålla sin position som världsförsörjare är inget mysterium.

Det är ju väldigt passande att WHO går ut med sina uttalanden just när länder börjar öppna upp. Kina ska naturligtvis öppna för fullt först så de kan få ett försprång.

Om världen inte knäcker ryggen på kina blir dom snart den dominerande makten i världen.
Citera
2020-05-13, 07:27
Medlem
WHO:s stenhårda attack mot Sverige: "Människor är inte flockar" och äldre ska inte offras

Citat:
I hårt vinklade artiklar påstod svenska medier nyligen att WHO-chefen Michael Ryan "hyllade" Sveriges coronastrategi. Nya uttalanden visar dock att Ryan tvärtom är mycket starkt kritisk till hur Sverige agerar. Han uppger också att "flockimmunitets-strategin" saknar forskningsstöd.

Citat:
- Den här idén att om att länder med slappa slappa åtgärder som inte gör någonting plötsligt magiskt kommer att nå någon sorts flockimmunitet, även om vi förlorar lite gamla människor på kuppen. Detta är en väldigt farlig kalkyl, sade Ryan i ett samtal med journalister på måndagen.

https://www.friatider.se/whos-stenharda-attack-mot-sverige-manniskor-ar-inte-flockar-och-aldre-ska-inte-offras

Citat:
"Humans are not herds," Ryan said. "I think we need to be really careful when we use terms in this way around natural infections in humans, because it can lead to a very brutal arithmetic which does not put people, and life, and suffering at the center of that equation."

Citat:
"A very low proportion of the people that have been tested have evidence of antibodies," Maria Van Kerkhove, the WHO's technical lead for COVID-19, said. "The range is between 1 and 10%."

https://www.businessinsider.com/herd-immunity-few-people-have-had-the-coronavirus-who-2020-5
Senast redigerad av Pazzamo 2020-05-13 kl. 07:37.
Citera
2020-05-13, 07:27
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag trodde vi kommit ifrån influensadiskussionen när tusentals börjat dö?

I denna tråd så finns det ett gäng av influensa-troende som är övertygade om att COVID-19 bara är ett influensa virus och inget mer.
Citera
2020-05-13, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
I denna tråd så finns det ett gäng av influensa-troende som är övertygade om att COVID-19 bara är ett influensa virus och inget mer.

Vet hut! Det är väl ett coronavirus och inget mer.
Citera
2020-05-13, 07:33
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
https://www.dn.se/nyheter/varlden/indiens-laga-dodstal-i-coronapandemin-forbryllar-forskare/

Då blir denna tråd först i världen med svaret.

I indien behandlar man tidigt i infektionen med HIV mediciner och det knäcker ryggen på den

Som det ser ut nu så drabbas länder såsom Indien eller Afrika av COVID-19 inte alls på samma sätt som Europa.
Detta innebär att bara Europa och Nordamerika behöver vaccineras och inte andra länder.
Citera
2020-05-13, 07:37
Medlem
TemaSwegs avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50d9oO/frida-33-har-okontrollerade-darrningar-av-covid-19

Hajjade till lite på den här artikeln. Känns som om människor förutsätter att allt konstigt de får just nu bara måste vara Covid-19. Det här skulle lika gärna kunna vara något annat. Jag säger inte att det inte är Covid-19, men hon har inte blivit testat så rimligtvis borde man utesluta andra orsaker.
Citera
2020-05-13, 07:37
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Tråkigt att hon hon har fått covid-19 men bra att resan inte blev av. Många som slapp bli smittade.
Att ens tänka på en skidsemester vid den tidpunkten...

Den 15 mars skulle Frida, maken Niklas och dottern Emilia, som bor i Järfälla nordväst om Stockholm, åka till Sälen. På natten fick Frida hjärtklappning och feberfrossa. Resan ställdes in, och sedan dess har hon varit sjuk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50d9oO/frida-33-har-okontrollerade-darrningar-av-covid-19

Den här kvinnan är nog en av de som söker uppmärksamhet och spelar med i Corona-krisen genom att uppge olika symptomer.
Har hon ens blivit testad för COVID-19?
Citera
2020-05-13, 07:38
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Som det ser ut nu så drabbas länder såsom Indien eller Afrika av COVID-19 inte alls på samma sätt som Europa.
Detta innebär att bara Europa och Nordamerika behöver vaccineras och inte andra länder.

Gubbagissning:

De länder som drabbats hårdast (vare sig lockdown eller ej) fick den farligare + den mildare varianten av covid-19

De länder som klarat sig bra fick bara den mildare varianten.

Då tänker jag att nästa våg kanske kommer med den farliga varianten av covid-19 och dom drabbas hårdare av nästa våg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in