2020-05-12, 23:57
Medlem
Konstigt att inte detta diskuteras flitigare i tråden1

0,9 procent av Sveriges befolkning och 2,3 procent av stockholmarna hade covid-19 under vecka 17, enligt Folkhälsomyndighetens undersökning.

Dessa siffror är ju en mardröm, det betyder ju att corona är extremt mycket farligare än vad man tidigare har trott!

Håll avståndet och tvätta händerna!
Citera
2020-05-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, DET reagerar jag också över. Som om allt vore bra, bara det finns tillräckligt många IVA-platser..? Är det vår ribba? Målet måste ju vara att folk ska SLIPPA drabbas av en sjukdom, som gör dem så sjuka att de måste in på IVA. Tänk om det skulle vara något annat, vilket himla liv det skulle bli: "ja c:a 70 personer dör av den här livsmedelstillsatsen varje dag, och fler kommer att bli sjuka och dö av den. Men vi förbjuder den inte, för det är ingen fara - vi har gott om plats på IVA för alla som kommer att behöva det".

Jag vet inte om du missat det men de har förlikat sig med att alla kommer få det förr eller senare.
Citera
2020-05-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej inte acceptabelt men det förklaras av undermålig svensk sjukvård och beredskap i kombination med undermålig personal inom äldrevården och som lök på laxen en massa svenska ghetton. Finland hade haft samma låga dödssiffror som idag utan i princip några som helst restriktioner eftersom alla de punkterna är totalt överlägsna Sveriges. Jävla onödig panik som kostat oss finnar hundratals miljarder och en recession som kommer att ta minst ett årtionde att återhämta oss ifrån.

Hahahaha årtionde för att ta sig tillbaks från en nationell liten semester. Lägg av nu
Citera
2020-05-12, 23:59
Medlem
crisscrosss avatar
Rand Paul dissar skolstängningar, hyllar Sverige, dissar alla tokiga prognoser som startade med Ferguson, dissar Fauci och WHO om immunitetsuttalanden. Han verkar ha tillfrisknat från C19 och är nu på offensiven. Han berättar också att i USA är det ingen pandemi i"rural states" (bra parallell till Sveriges ojämna smitta) och att de ej drabbats så hårt och att samma åtgärder i hela landet helt enkelt inte är vetenskapligt:
https://dailycaller.com/2020/05/12/rand-paul-lockdowns-stay-at-home-orders-wrong-prediction-dr-anthony-fauci-testimony-video/
Citera
2020-05-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

0,9 procent av Sveriges befolkning och 2,3 procent av stockholmarna hade covid-19 under vecka 17, enligt Folkhälsomyndighetens undersökning.

Dessa siffror är ju en mardröm, det betyder ju att corona är extremt mycket farligare än vad man tidigare har trott!

FKH vet inte hur man modellerar. Det sitter ett gäng dyslektiker där. De har redan tagit tillbaka en tidigare modell. Och gjort felaktiga uttalanden.
Citera
2020-05-13, 00:01
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Hur kan 320 personer fått det utan att det testats för långsiktiga biverkningar? Det är ju praxis.

Jag antar att det är precis det man testar på dessa 320. Likt Jennifer Haller som fick testa ett vaccin i USA redan för två månader sedan.
Citera
2020-05-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag antar att det är precis det man testar på dessa 320. Likt Jennifer Haller som fick testa ett vaccin i USA redan för två månader sedan.

Men det är väl inte praxis att använda människor som försöksdjur? Då kan de lika gärna släppa det nu med upplysningen: ta på egen risk...
Citera
2020-05-13, 00:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vad jag har förstått så är dessa andningsmasker FFP3 otroligt jobbiga att använda längre stunder,
Visir låter ju bra och som jag tidigare skrivit så är det något för de Europeiska modehusen att ta tag i.

Kul idé med mode-visir, kanske märkes-visir också... 😊.

Jag har visir med en kepsskärm som sitter som på ett 1 1/2 cm brett diadem i blått, grönt, rött, rosa, svart eller turkos....😊. Diademet och kepsen av något tygmaterial med matchande färgad kant runt själva visiret som går ner en bit under hakan. Går att fälla upp utan att ta av om man vill.
Man märker inte att man har det på sig efter en stund. Fantastiskt effektivt för att förhindra att man pillar sig i ansiktet omedvetet.. Skulle bara ha solskydd i form av polaroidfunktion också...
Fullt i klass med alla plexiglasskydd som sitter framför varje kassa idag för att skydda personalen.
Kostar runt 60 kr + porto styck

På jobbet har vi visir helt i plast som doppas i decinfektionssprit.

Visir är enormt mycket lättare att fördra än munskydd, fr a de av klass tre som är de mest effektiva.
Jag använder dessa munskydd vid covid-19 misstanke i jobbet, de är förfärligt dyra och väldigt jobbiga att bära.
Senast redigerad av Solglittret 2020-05-13 kl. 00:20.
Citera
2020-05-13, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Kan inte ni alarmister sluta tjata om lockdown nu? Förutom alla rent rationella argument emot lockdown som inte har bitit på er kan vi väl vara ense om att övriga världen har passerat det stadiet och tidigare lockdown-länder öppnar upp.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Trodde du att de länder som har, och har haft, lock down skulle ha det för evigt?

Det är ju en del av strategin att man öppnar upp landet när smittan är under kontroll. Har du inte begripit det? Så korkad kan väl ingen vara?

Haha ja ofattbart.
Du skriver ju själv "passerat det stadiet". Ja mycket riktigt är de nu förbi första lockdown-stadiet nu och skall sakta öppna upp medelst ansiktsmasker, smittspårning, livsstilsförändringar etc.
Du trodde de skulle ha lockdown tills alla svalt ihjäl i sina hem?
Hahaha hoppas du skojar. Men du är långt från den första. Skrämmande okunnighet.
Citera
2020-05-13, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
FKH vet inte hur man modellerar. Det sitter ett gäng dyslektiker där. De har redan tagit tillbaka en tidigare modell. Och gjort felaktiga uttalanden.
FKH?
Nu går jag på vad som sägs för stunden, jag förmodar att du köpte 30% , när den siffran kom och som var mer eller mindre tagen ur luften.
Citera
2020-05-13, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

Ändå går dödstalen ner. Alltså går smittspridningen snart lika sakta som i våra grannländer. Vilket misslyckande enligt svensken!
Citera
2020-05-13, 00:09
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är den nog och de har dynamiska uppdateringar av den också. Fast de ligger lite i underkant som det ser ut. Idag projekterades 106 döda.

Så totalt räknar de med 10,196 till aug 4 i ett spann 3474-37830.

Jag skulle tro att de ligger i underkant som sagt.

Men jag måste erkänna att jag inte gillar matematiska modeller i sammanhanget oavset vilka som håller på med det. Må de vara FHM eller som här IHME.

Vi har att göra med ett coronavirusutbrott och för första gången i känd medicinsk historia ett pandemiskt sådant. Då ska man vara försiktig med statistik. Alltför många okända och osäkra variabler.
..och idag har de skrivit ner det till 5760 (i spannet 4426-9080). Det ligger en bra bit från 76000 som det var för några veckor sen.
Jag tror tom det är i överkant då vi ligger på ca 60 per dag i dagsläget medans deras prognos ligger på 81.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in