2020-05-12, 23:26
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
HAHA, ska vi köra Lockdown nu?? Lägg av...

Eftersom FHM redan varit ute och påpekat detta. De har såklart kollat preliminära resultat. Vi får veta facit nästa vecka.

Dessutom har ju 10 000 pers testats positivt i Sthlm totalt sett. Och då vet vi att det egentliga antalet förmodligen är 10ggr fler. Allmänheten har ju inte testats överhuvudtaget.

Så ja, det är fler än 5%

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
FHM har redan tappat det totalt. De vet inte ett skit mer än vilken random gissare som helst. 100 tusen positiva är något mindre än 5%. Det bor 2,2 miljoner i länet.

Jag utesluter inte att antal insjuknade eller antal döda per dygn kan komma att öka kraftigt. Om det leder till mer restriktioner eller inte vet jag inte. Vården lär inte ha en chans.

FHM/Socialstyrelsen vet ju inte hur många som friskförklarats från Covid-19 från sjukhusen,

iochmed otillräcklig testning har vi i Sverige ingen koll på smittspridningen,

smittspårning görs inte,

det är inte vi som kontrollerar viruset,

viruset kontrollerar oss.

Vilken järnkoll de har i Danmark jämfört med oss.
Citera
2020-05-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Nej säger jag ju.

Och då kan vi aldrig bli helt självförsörjande heller
Citera
2020-05-12, 23:28
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här är ingen samarit. Hans agenda är att få uppmärksamhet, inget annat.
Hur vet du det?
Uppmärksamhet vill han förstås ha men han säger ju att det är ett verktyg att nå ut med sin information och varna för att människor dör i onödan. Så uppmärksamheten är nödvändig för att nå framgång i en upplysningskampanj?
Citera
2020-05-12, 23:28
Moderator
Tinuviels avatar
Håll diskussionen om den döende kvinnan här:
(FB) Här dör Anita Pettersson av corona utan vård – kippar efter luft men nekas syrgas

Lås på i tio minuter så ni uppmärksammar detta!

// mod
Citera
2020-05-12, 23:40
Moderator
Tinuviels avatar
Tråd öppnas igen.

Se ovan.

// mod
Citera
2020-05-12, 23:40
Medlem
Maria Branyas är Spaniens äldsta kvinna med sina 113 år. Nu har hon överlevt covid-19, skriver La Vanguardia, enligt BBC.

Maria Branyas ska bara haft milda symtom och efter flera veckors isolering har hon nu friskförklarats.

– Nu när hon mår bra är hon underbar, hon vill prata, förklara och göra sina reflektioner, twittrade hennes dotter.

Det innebär att Maria Branyas – som föddes i San Fransisco 1907 och flyttade till Spanien under första världskriget – levt genom spanska sjukan, det spanska inbördeskriget och coronaviruset.
Citera
2020-05-12, 23:45
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hej själv! 😊

Ja det är ju så - munskydd kan ha en viss effekt på smittspridningen om alla bär dem. För då bärs de även av de personer som är smittspridare men inte vet om det.
Men inte ska bara de som för egen del är rädda bära munskydd, det hjälper inte.

Däremot skulle jag rekommendera alla ”rädda” att införskaffa visir. Går utmärkt att ha på sig i kollektivtrafiken, till slut glömmer man att man har det. Dämpar dessutom ljudet när man talar i telefonsladden. Finns fina halv-kepsar med fällbart visir att beställa på nätet, kan användas många gånger, tål att spritas av och finns i snygga färger att matcha dagens klädsel med .

Vad jag har förstått så är dessa andningsmasker FFP3 otroligt jobbiga att använda längre stunder,
Visir låter ju bra och som jag tidigare skrivit så är det något för de Europeiska modehusen att ta tag i.
Citera
2020-05-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Minskningen vi ser på IVA i Sthlm är väldigt positivt.

Man blir påhoppad och en del folk försöker tysta ned/censurera positiva tecken här inne. Men för att ge en sanningsenlig bild måste man se positiva saker samtidigt som negativa. Att belastningen på IVA Sthlm minskat med typ 70% är jävligt positivt.

Samtidigt har smittan minskat inom äldrevården. Till exempel ett äldreboende var 26 dog (tragiskt) har inte en enda smittad av viruset idag. Positivt det också. Källa till det är Aktuellt för några dagar sedan.

Trots mitt provocerande nick försöker jag hålla mig neutral och se på både bra och dåliga tecken. Det skall inte behöva bli så illa i övriga Sverige som det blev i Stockholm. Det är väl Göteborg som oroar men helheten blir ändå att kurvorna pekar nedåt. Hoppas vi slipper en andra våg.
Citera
2020-05-12, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, DET reagerar jag också över. Som om allt vore bra, bara det finns tillräckligt många IVA-platser..? Är det vår ribba? Målet måste ju vara att folk ska SLIPPA drabbas av en sjukdom, som gör dem så sjuka att de måste in på IVA. Tänk om det skulle vara något annat, vilket himla liv det skulle bli: "ja c:a 70 personer dör av den här livsmedelstillsatsen varje dag, och fler kommer att bli sjuka och dö av den. Men vi förbjuder den inte, för det är ingen fara - vi har gott om plats på IVA för alla som kommer att behöva det".
Att Tegnell och hans polare på FHM är sinnesrubbade råder det tyvärr inga tvivel om. Önskar bara att regeringen också kunde förstå det och sätta stopp för det här galna experimentet som kostar oss så många liv helt i onödan just nu
Citera
2020-05-12, 23:53
Medlem
Browndawgs avatar
En tillverkare gör 40 miljoner doser av vaccinet ChAdOx1. 320 människor har fått vaccinet hittills.

Det har visat sig funka på en specifik apa som är det närmsta man kan komma människan.

"The New York Times reported earlier this week findings from the Rocky Mountain Laboratory in Montana showing that 6 rhesus macaques given the university’s chAdOx1 nCoV-19 vaccine were free of SARS-CoV-2 after 4 weeks of sustained virus exposure.

The Montana-based investigators emphasized the rhesus macaques are “pretty much the closest thing we have to humans,” and that previous test subjects exposed to the test levels of the virus were sick over time."

Källa
https://www.contagionlive.com/news/covid-19-vaccine-trial-england
Citera
2020-05-12, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
En tillverkare gör 40 miljoner doser av vaccinet ChAdOx1. 320 människor har fått vaccinet hittills.

Det har visat sig funka på en specifik apa som är det närmsta man kan komma människan.

"The New York Times reported earlier this week findings from the Rocky Mountain Laboratory in Montana showing that 6 rhesus macaques given the university’s chAdOx1 nCoV-19 vaccine were free of SARS-CoV-2 after 4 weeks of sustained virus exposure.

The Montana-based investigators emphasized the rhesus macaques are “pretty much the closest thing we have to humans,” and that previous test subjects exposed to the test levels of the virus were sick over time."

Källa
https://www.contagionlive.com/news/covid-19-vaccine-trial-england

Hur kan 320 personer fått det utan att det testats för långsiktiga biverkningar? Det är ju praxis.
Citera
2020-05-12, 23:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Kan inte ni alarmister sluta tjata om lockdown nu? Förutom alla rent rationella argument emot lockdown som inte har bitit på er kan vi väl vara ense om att övriga världen har passerat det stadiet och tidigare lockdown-länder öppnar upp.
Trodde du att de länder som har, och har haft, lock down skulle ha det för evigt?

Det är ju en del av strategin att man öppnar upp landet när smittan är under kontroll. Har du inte begripit det? Så korkad kan väl ingen vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in