2020-05-12, 23:05
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Fast hans agenda är just att visa hur vården misshandlar patienter efter alla larm han har hört.

Finns ju även en intervju med Latifa Löfvenberg som vittnar hur de i äldrevården blir dödade genom att få morfin.
Visselblåsare har i decennier försökt få uppmärksamhet för Sveriges tradition av passiv dödshjälp. Det behöver inte alltid vara fel men vare sig passiv eller aktiv dödshjälp, men det görs i skymundan vilket borgar för missbruk. Det som görs öppet med insyn blir ofta ganska bra.
Citera
2020-05-12, 23:07
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Virus är mycket, mycket små. Ett munskydd har mycket svårt att stoppa virusinträde fr a efter viss tids användning. Virus tränger in i kroppen genom fuktig slemhinna - näsa, mun och ögon.

Munskydd är egentligen till för att skydda omgivningen fån en persons utandning. Inte för att skydda vederbörande själv.
Vid kirurgiska operationer används munskydd för att skydda patientens öppna operationssår från utandade partiklar - bakterier, svamp, virus - från kirurgen och övrig personal. Munskydden är inte främst till för att skydda personalen vid operationer.

Det som skyddar opererade personal är istället täckande visir som helst bör gå ner 4-5 cm nedom hakan. Munskydd kan också filtrera partiklar vid diatermi och försvåra överföring av svamp och bakterier, men i allmänhet inte från virus.

Ska man propagera för munskydd på alla i samhället är idén att man därigenom även tvingar de okända smittsamma att bära munskydd och på så sätt minskar deras utandade fuktiga droppsmitta. Men osmittade har egentligen mycket liten nytta av att bära ett eget munskydd.
Däremot vore visir av värde så alla små stänk och egna fingrar hindras att komma i kontakt med slemhinnan näsa, mun och ögon.

Det av mig fetade, tack vi är många i tråden som försökt få den informationen att nå fram.
Alltså inte bara de som de kallar rädda skall använda munskydd och alla som inte bryr sig om de blir smittade eller ej skall inte behöva använda munskydd.

Glömde nästan att säga Hej
Citera
2020-05-12, 23:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tillförlitliga corona tester på bulk "till rimlig kostnad" i Februari.. Jo tjena, oppurtinisten Bert Karlsson som ojar sig låter det som

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Just det gjorde även mig lite fundersam eftersom det sägs att testerna blivit bättre med tiden, eller stämmer inte det? Men vem vet. Solglittret brukar vara helt ok i sina inlägg så...

Det här kommer fram senare när utredningskommissionen är klara om hundra år. Får man hoppas.

Kina kunde ju testa sina covid-19 sjuka redan i januari...
De 100.000 tester kollegan ville förmedla till sjukvården kom från Pakistan och var CE-godkända. De används såvitt jag vet just nu i Frankrike.
Testerna jag har tillgång till är köpta från Tyskland, som de flesta tester och reagenser kommer de ingående delarna ursprungligen från Asien. Våra tester fick vi i april.
Citera
2020-05-12, 23:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
HAHA, ska vi köra Lockdown nu?? Lägg av...

Eftersom FHM redan varit ute och påpekat detta. De har såklart kollat preliminära resultat. Vi får veta facit nästa vecka.

Dessutom har ju 10 000 pers testats positivt i Sthlm totalt sett. Och då vet vi att det egentliga antalet förmodligen är 10ggr fler. Allmänheten har ju inte testats överhuvudtaget.

Så ja, det är fler än 5%

FHM har redan tappat det totalt. De vet inte ett skit mer än vilken random gissare som helst. 100 tusen positiva är något mindre än 5%. Det bor 2,2 miljoner i länet.

Jag utesluter inte att antal insjuknade eller antal döda per dygn kan komma att öka kraftigt. Om det leder till mer restriktioner eller inte vet jag inte. Vården lär inte ha en chans.
Citera
2020-05-12, 23:14
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vi ligger på ett av de högsta dödsantalet per capita i världen. En hel värld frågar hur lilla Sverige kan ligga i topp osv. Själv pratar vi om kurvan går ner men likväl är siffrorna så höga att omvärlden reagerar. Att Tegnell och co hänvisar till kurvor och IVA är deras redskap för trygga Sverige gör ju inte saken bättre.

Kallar du alla dårar som inte tycker som du och Tegnell eller? Sedan måste jag ifrågasätta om du tycker det är en acceptabel nivå även om din sk kurva säger att det går ner?

Nej inte acceptabelt men det förklaras av undermålig svensk sjukvård och beredskap i kombination med undermålig personal inom äldrevården och som lök på laxen en massa svenska ghetton. Finland hade haft samma låga dödssiffror som idag utan i princip några som helst restriktioner eftersom alla de punkterna är totalt överlägsna Sveriges. Jävla onödig panik som kostat oss finnar hundratals miljarder och en recession som kommer att ta minst ett årtionde att återhämta oss ifrån.
Citera
2020-05-12, 23:16
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det ska bli fruktansvärt intressant att se vad de senaste siffrorna kring immunitetsnivån i Stockholm är nästa vecka. Om dessa siffror skulle visa sig att runt omkring 30-40% av Stockholmarna kan uppvisa antikroppar så hade det varit en världssensation. Vid väldigt låg procentsats är det en mental käftsmäll på hela nationen. Speciellt inom vården.

Med tanke på hur det sett ut i Stockholm, samt trycket på vården, så vore det ju väldigt underligt om det skulle visa sig vara en låg procentsats. Men man är ju orolig för det och undrar vad det skulle bero på, isåfall..

Hoppas innerligt på det bästa. Vore intressant att testa antikroppar på personal på de äldreboenden som varit hårt drabbade.
Citera
2020-05-12, 23:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det av mig fetade, tack vi är många i tråden som försökt få den informationen att nå fram.
Alltså inte bara de som de kallar rädda skall använda munskydd och alla som inte bryr sig om de blir smittade eller ej skall inte behöva använda munskydd.

Glömde nästan att säga Hej

Hej själv! 😊

Ja det är ju så - munskydd kan ha en viss effekt på smittspridningen om alla bär dem. För då bärs de även av de personer som är smittspridare men inte vet om det.
Men inte ska bara de som för egen del är rädda bära munskydd, det hjälper inte.

Däremot skulle jag rekommendera alla ”rädda” att införskaffa visir. Går utmärkt att ha på sig i kollektivtrafiken, till slut glömmer man att man har det. Dämpar dessutom ljudet när man talar i telefonsladden. Finns fina halv-kepsar med fällbart visir att beställa på nätet, kan användas många gånger, tål att spritas av och finns i snygga färger att matcha dagens klädsel med .
Senast redigerad av Solglittret 2020-05-12 kl. 23:20.
Citera
2020-05-12, 23:20
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej inte acceptabelt men det förklaras av undermålig svensk sjukvård och beredskap i kombination med undermålig personal inom äldrevården och som lök på laxen en massa svenska ghetton. Finland hade haft samma låga dödssiffror som idag utan i princip några som helst restriktioner eftersom alla de punkterna är totalt överlägsna Sveriges. Jävla onödig panik som kostat oss finnar hundratals miljarder och en recession som kommer att ta minst ett årtionde att återhämta oss ifrån.

Nu hänger jag inte riktigt med. Finland hård restriktioner som de haft är helt fel enligt dig och dödstalet hade varit de samma om man inte stängt ner som man gjorde?
Eller menar du att Finland inte haft några restriktioner??

Jag håller med dig att svensk sjukvård och beredskap är undermålig men det har ju fått stå åt sidan för invandringen och Sveriges misslyckade integration. Även äldreomsorgen har fått stå åt sidan.
Citera
2020-05-12, 23:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vi ligger på ett av de högsta dödsantalet per capita i världen. En hel värld frågar hur lilla Sverige kan ligga i topp osv. Själv pratar vi om kurvan går ner men likväl är siffrorna så höga att omvärlden reagerar. Att Tegnell och co hänvisar till kurvor och IVA är deras redskap för trygga Sverige gör ju inte saken bättre.

Kallar du alla dårar som inte tycker som du och Tegnell eller? Sedan måste jag ifrågasätta om du tycker det är en acceptabel nivå även om din sk kurva säger att det går ner?

Ja, DET reagerar jag också över. Som om allt vore bra, bara det finns tillräckligt många IVA-platser..? Är det vår ribba? Målet måste ju vara att folk ska SLIPPA drabbas av en sjukdom, som gör dem så sjuka att de måste in på IVA. Tänk om det skulle vara något annat, vilket himla liv det skulle bli: "ja c:a 70 personer dör av den här livsmedelstillsatsen varje dag, och fler kommer att bli sjuka och dö av den. Men vi förbjuder den inte, för det är ingen fara - vi har gott om plats på IVA för alla som kommer att behöva det".
Citera
2020-05-12, 23:24
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Kina kunde ju testa sina covid-19 sjuka redan i januari...
De 100.000 tester kollegan ville förmedla till sjukvården kom från Pakistan och var CE-godkända. De används såvitt jag vet just nu i Frankrike.
Testerna jag har tillgång till är köpta från Tyskland, som de flesta tester och reagenser kommer de ingående delarna ursprungligen från Asien. Våra tester fick vi i april.
Jag tror dig.
Det här är något som journalister borde vara intresserade av.
Citera
2020-05-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Inte populärt? Har min herre helt missat alla syraattacker i London?

Vart tog du vägen? Mina popcorn är slut och inget svar från dig om vilka virus som ”försvunnit”... eller nån info hur man eliminerar Sars cov-2 i hela världen. Fegade du ur eller insåg du att du hade fel?
Citera
2020-05-12, 23:25
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, DET reagerar jag också över. Som om allt vore bra, bara det finns tillräckligt många IVA-platser..? Är det vår ribba? Målet måste ju vara att folk ska SLIPPA drabbas av en sjukdom, som gör dem så sjuka att de måste in på IVA. Tänk om det skulle vara något annat, vilket himla liv det skulle bli: "ja c:a 70 personer dör av den här livsmedelstillsatsen varje dag, och fler kommer att bli sjuka och dö av den. Men vi förbjuder den inte, för det är ingen fara - vi har gott om plats på IVA för alla som kommer att behöva det".

Bra beskrivet. Kan ju tillägga att man i samma mening säger att en stor del av patienterna inte kan eller orkar IVA så sjukhusen väljer ju bort hur många som helst för de har för hög ålder och är för svaga. Så med andra ord kan du ju enkelt styra tillgången till platserna på IVA vilket gör att det aldrig kommer överstiga taket.

Bara i Sverige och många köper det med hull och hår. Det är skrämmande faktiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in