2020-05-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Så du lägger ett bud för att tävla med Giesecke om vem som kan gissa bäst. Är det inte bättre att vänta lite tills säkrare fakta finns att tillgå?

Jag har absolut ingen gissningstävling med gisecke, men jag känner att mina gissningar gör något mindre skada om jag har fel..
Han sitter som rådgivare åt de som bestämmer den svenska strategin. Det är oroväckande..
Citera
2020-05-12, 17:59
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Japan testar inte, men får samma resultat. Svar nej.

Munskydd minskar spridning. Munskydd har för lågt skyddsvärde för utrotning.
Varje superspridare du hittar och isolerar kommer ha effekt.
Citera
2020-05-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Vågar man hoppas att den ännu mycket mer miljöförstörande migrations-industrin kommer att haverera? Eller kommer folkvandringen att öka när det blir bostäder lediga i Europa?

Har grekerna lärt sig bevaka sina gränser, till glädje för hela Europa?

- Jag tror inte att Sverige kommer att vara ensamt om att ha Covid-19 innanför gränserna. Men jag tror att Sverige kommer att ha Covid-19 i avsevärt större omfattning än många andra länder.

Länder som har Covid-19, men försöker hålla smittspridningen nere, kommer förmodligen inte att entusiastiskt välkomna smittbärare från Sverige. Svenskar kan få vänta länge innan vi kan resa obehindrat till andra länder. Jag tror att invånarna i smittfria länder kommer att kunna resa mycket mer obehindrat än svenskarna.
Vi får hoppas att vi har jättemycket smitta här, då vågar inte de invasiva folkslagen komma hit.
De skadedjuren som redan är här har ju drabbats hårt också så det blir nog bra det här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det gäller alltså friska människor i den gruppen.

Alla dom är ju uppenbart friska på de flesta sätt då de är blodgivare
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Danmark inför mer omfattande smittspårning
Danmark inför nu en mer offensiv strategi för tester av coronaviruset. Den nya strategin innebär bland annat att myndigheterna ska börja spåra smittade personers kontakter.
– Myndigheterna kommer redan denna vecka att börja spåra vem de smittade har varit i kontakt med så att de kan bli isolerade snabbt och vi kan bryta smittkedjorna, säger statsministern Mette Fredriksen på en presskonferens på tisdagsförmiddagen.
Hittills har 385.000 coronatester utförts i Danmark och det senaste dygnet har 78 personer testats positivt.
– Det innebär att vi kan stoppa 78 smittkedjor, säger hälsoministern Magnus Heunicke.
Søren Brostrøm, chef på den danska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten, säger att de nu fokuserar sitt arbete på smittspårning i samhället. Bland annat genom att söka upp personer som har haft täta kontakter med smittade så att de kan testas.
Som ett led i smittspårningen ska också en ny telefonlinje upprättas. Dit kan människor som varit i kontakt med bekräftat smittade personer ringa, bland annat för att veta hur de kan gå tillväga för att själva testas.
Statsministern Mette Fredriksen meddelade också att Danmark ska bygga upp större lager av skyddsutrustning.
– Vi betraktar nu skyddsutrustning som samhällskritisk infrastruktur. Vi ska vara bättre förberedda om det kommer en ny våg av corona eller en helt ny pandemi, säger Mette Fredriksen.
Ett nytt råd inom landets justitiedepartement får i uppdrag att säkra upp leveranserna av bland annat skyddsutrustning och tester.
– Det nya rådet ska ta sig an det praktiska, logistiken och samhällets beredskap, säger Mette Fredriksen.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live-/

Det låter lite konstigt, att bara för man hittat 78 smittade personer, så har man brutit 78 smittkjedjor. Möjligtvis kan det vara så, men det kan också finnas smittade personer lägre bak i smittkjedjorna.

Annars så verkar danskarna förbereda sig för fler smittvågor, klokt så. Danmark har vare sig samma typ av samhälle eller resurser som kineserna har. Jo, Danmark behöver förbereda sig för många nya smittvågor de närmaste åren.

(Den kinesiska sverige-ambassadören har hållit tyst ett tag nu, intressant!)
Citera
2020-05-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Du feltolkade mig (eller jag skrev slarvigt) de som driver sveriges linje (myndigheter och i viss mån media) vill nog se att siffrorna mellan lockdown och sveriges linje jämnas ut!

Själv är ingen gladare än jag att se ex. Italiens dödssiffror gå ner!

Varför skulle dem vilja det? Nissarna på de olika hälsovårdsmyndigheterna har säkerligen rigorös kontakt med varandra och delar tips och strategier. Framförallt i vårt närområde. Att svenska myndigheter skulle vilja att fler norrmän dör är absurt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, hoppas det inte är samma som denna:

https://bergamo.corriere.it/notizie/cronaca/20_aprile_30/coronavirus-bergamo-primi-risultati-test-61percento-positivi-85e8e36c-8a6b-11ea-94d3-9879860c12b6.sh tml

Där pratar de om 61% positiva för antikroppar, dock är det ett urval av testade som är: de som varit i karantän för att de varit sjuka och/eller i kontakt med smittade. Och endast från ett par av de värsta områdena/byarna. Så representativt för norra Italien eller representativt för befolkningen i stort där, vete tusan om det är...

Det pratas även i den artikeln om att man testat sjukvårdspersonal där ca 20% var positiva, vilket också pekar på att befolkningen i stort borde ligga lägre. Såg en Reddit-tråd där många var besvikna när de såg urvalet och att det inte är representativt för befolkningen. Försöker inte bjäbba men bara säger att jag tvivlar något på att siffran stämmer för befolkningen i stort, där.

Originalfrågan var mest vart man ska åka på semester och att områden med hög immunitet skulle vara att föredra. Svaret som kom var "ingenstans" och jag svarade då att semester i sommar skulle kunna var norra Italien. Andelen som har antikroppar där lär inte minska till juli-augusti.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej, bli inte sjuk nu, på upploppet, när du klarat dig så här länge. Varför skulle du bli det. Håller tummarna för dig.

Men håller med om att om man nu skulle råka bli sjuk, så är det lite betryggande att man kanske får bättre/lättare tillgång till vård i Stockholm nu, än för bara några veckor sen. Hoppas det i alla fall.

Ja, vi får hoppas att vården fortsätter att fungera men under sommaren är det ju alltid ett problem om man blir allvarligt sjuk. Vårdpersonal kommer att kräva semester även denna sommar, ändå om jag idag fick veta av en läkare att det blir högre beredskap på IVA:enheter under sommaren.
Citera
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Jo.

Nej säger jag ju.
Citera
2020-05-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Tack! Det lät måttligt mysigt och dessutom över 100 fall? Fy fan.

Jag har själv barn, men blir inte extremt orolig över detta faktum. Finns mycket annat som jag är mycket mer orolig för.
Man måste komma ihåg att det nu finns över 4 miljoner bekräftade fall i världen med ett stort mörkertal.
100st på hela den massan är väldigt få.
Men vi måste såklart se om det fortsätter strömma in fall
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Alla dom är ju uppenbart friska på de flesta sätt då de är blodgivare

Ja precis. Så dödligheten gäller för de som liknar den gruppen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Du har väl precis samma inställning. Du vill att det ska gå dåligt för Sverige.

Jeg bruger min tid på dette forum på at forklare debatører hvordan Sveriges dødstal kan mindskes.

Jeg bruger ikke min tid på at opmuntre til fortsættelse af en strategi som aldrig kan skaffe Sverige mindre antal døde end den som Sverige har nu og som ligger blandt de højeste i verden.

Hvis det at ønske at Sverige skal have mindre antal døde er at ønske at det skal gå Sverige dårligt, så må jeg konstatere at dumstædighed kommer før redning af menneskeliv i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in