2020-05-12, 22:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
GPS som startar men pausas under natten då de "sover" på parkeringen utanför hotellet.
Koden skulle vara samma som SD's sista siffror i mobilen - svårt att glömma?
Att det eventuellt tänkbara skälet till att de sov i bilen skulle bero på att de misstänkte att rummet var buggat - är man oskyldig behöver man väl inte oroa sig för vad man säger? Jag skulle vilja gissa att anledningen till att GPS startar upp men pausas, är att de själva försätter den i paus och är ute och gömmer nånting i trakterna. Att de inte sover på rummet alls kan jag tänka bero på att de vill undvika att "tidloggas" på hotellet då de klev in och ut ur rummet för att slippa krångla sig ur varför de inte gick in på rummet förrän den å den tiden osv.
Jag tror att de ville slippa övervakningskameror på hotellet.
De hade kunna visa när de gick ut och in om de ville gömma något i omgivningarna.
Citat:
- Vad är det för summor som flyttas över hans konton? Ena dagen är han en fattiglapp och nästa dag så har han över 100 k (?) på kontot som sedan försvinner? Sysslar han med fonder och aktier? (Finns kontoutdrag i början av FUP)
Det har jag missat.
Har det överhuvudtaget diskuterats?
Har han fått några frågor om det?
Pengar från kontot för geo-turen som han har försnillat och som LW hade kommit på?
(Spekulation. Den frågan har diskuterats tidigare.)

Citat:
- Varför säger grannen och vännen K*arin i ett förhör att SD och JG har varit ute och "grejat med något" natten till den 15e? Att han var och kollade på trappen vet vi. Men det var ju inte under natten. Och med tanke på att de varit så noga med att informera henne om LW's blödande, så verkar det konstigt att hon inte kan vidareförmedla den mest uppbackande infon: Att SD var hos JG och kollade på hans trapp innan klockan 23. Varför så oprecis gällande både tidpunkt och aktivitet?
JG benämner dessutom sin sambo för att vara ett proffs i förhörssammanhang.
Att han själv är svettig av sig, men att hon, minsann, kan hålla huvudet kallt.
Varför håller hon huvudet kallt?
(Avlyssningen mellan honom och SD)
Ja, varför är det intressant?
Har hon coachat honom om hur han ska klara polisförhören utan att försäga sig om det han vill hålla hemligt?
Citera
2020-05-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, jag kan inte heller mycket om den digitala "mekaniken" bakom. Är inte datorer och telefoner "pingbara" till plats redan vid omkoppling till wifi/flygplansläge?
Vi får hoppas att nån it-kunnig ser dina rader - jag har inte en blek. Men helt klart har denna inloggning på datorn viss betydelse. Men ingen som är involverad i utredningen verkar ha försökt rekonstruera mordnatten - där har de också missat.
Citera
2020-05-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Larva dig inte. Han har lekt katt och råtta med professionella utredare och manipulerat rätten att släppa honom.

SD har i nästan två års tid utsatts för avancerad övervakning över sitt liv såväl fysiskt som digitalt av sin och anhörigas bostäder, bilar etc. Nästan 800 förhör har utförts. 2 avvisade häktingar på sannolika skäl. En häktning på sannolika skäl och nu till sist TR,s avvisande av vad Åkl vill lägga honom till last.

.
Hoppsan. Det var en tvärvändning. Du har ju sagt tråden igenom att han är totalt utan skuld, oskyldig som ett lamm?
Jag är övertygad att han kommer sys in så småningom. Det är inte en fråga om OM, utan om NÄR. Tro mig.
Senast redigerad av Picasso2 2020-05-12 kl. 22:20.
Citera
2020-05-12, 22:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Har jag missat att SD lyfte fram datoraktiviteten som ett alibi!? Nej jag tror att åklagaren falerade
att göra gällande att dessa aktiviteter vid tiden för gärningen INTE bevisar att SD nödvändigtvis befann sig i sitt hem då. Tingsrätten gör då tolkningen att aktiviteterna på datorn innebär rimligt tvivel om att SD var på mordplatsen, det är enligt dem mer rimligt att anta att han satt hemma.
Han gjorde det i brevet till tingsrätten efter rättegången. Men TR har inte tagit hänsyn till det och det framgår också av domen så där har försvaret ett starkt kort om det blir HR.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-12 kl. 22:24.
Citera
2020-05-12, 22:24
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi får hoppas att nån it-kunnig ser dina rader - jag har inte en blek. Men helt klart har denna inloggning på datorn viss betydelse. Men ingen som är involverad i utredningen verkar ha försökt rekonstruera mordnatten - där har de också missat.

Det är precis det som åligger åkl, att rekonstruera händelseförloppet och att då förklara hur mgm hade möjlighet att göra det, medel och gärna motiv. Hon måste besvara alla tveksamheter så att det är ställt utom rimlig tvivel att mgm är skyldig. Åkl måste förutse vad rätten kommer att invända emot och besvara sådana tvivel med en övertygande förklaring till hur det var möjligt.
Vill gärna höra slutpläderingen.
Citera
2020-05-12, 22:26
Medlem
Citat:
Det är precis det som åligger åkl, att rekonstruera händelseförloppet och att då förklara hur mgm hade möjlighet att göra det, medel och gärna motiv. Hon måste besvara alla tveksamheter så att det är ställt utom rimlig tvivel att mgm är skyldig. Åkl måste förutse vad rätten kommer att invända emot och besvara sådana tvivel med en övertygande förklaring till hur det var möjligt.
Vill gärna höra slutpläderingen.
Det kanske du får göra nån gång, men just nu är det arbetsmaterial enligt tingsrätten. Jag försökte få ut den, men icke sa nicke. Och jag brydde mig inte om att överklaga. Kändes meningslöst.
Citera
2020-05-12, 22:40
Medlem
Han slog ihjäl henne med en ficklampa.
Citera
2020-05-12, 22:58
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrkaramell
Ja hur var det med det där ja.. Jag vill minnas att någon, någonstans i FUP hittade typ ett mail som skickats till Stefan, där personen/siten(kanske Wish eller liknande) ber honom betygsätta ett köp av en ficklampa. En sån ficklampa fanns sen inte i beslagen.

Jag tror inte jag drömt detta iaf..

Här är inlägget!
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
Ur MGM:s logg (FUP) från hans telefon kan man hitta följande:

Undersökningsprotokoll 2018-5000-BG50883-1 SamsungGalaxyS6 - Stefan red., 2020-02-10, sid 309
...
http://d.aliexpress.com/http://www.aliexpress.com/buyerprotection/index.html?tr
acelog=rowan&rowan _id 1 =sellerLeaveFeedbackToBuyer _ en_ US_ 2018-05-
15&rowan _ msg_id= 192c6e95b297 44fe82c5ebb3d2d 16bda&ck=in _ edm_ other]
The seller has left feedback for your order no. 505326647856552.Dear S*efan
D*vidsson,The transaction for your order no.505326647856552, product: USB
Rechargeable Cree XML-T6 LED Flashlight Waterproof LED Flash Light Hand
Torell Lamp Lantern With Power Reminder was completed on 14 May 2018.
The seller left feedback for this order on 14 May 2018.
...

Den här mailet uppkommer därför att den som sålt varan på Aliexpress (en LED ficklampa) vill att
köparen (MGM) skall ge ett omdöme om säljaren som ett sätt för Aliexpress att hålla koll
på att alla säljare sköter sig. Om man söker på Aliexpress med namnet på ficklampan
"USB Rechargeable Cree XML-T6 LED Flashlight" så kommer ett antal annonser upp på olika
typer av LED ficklampor. Bland annat så finns denna att köpa: "1100 Lumens CREE XML
T6 LED Baseball Bat Flashlight Rechargeable", 1100 lumen, längd 51 cm, diameter 45mm, vikt c:a 1kg.
(se bifogad fig.)

Kandidat till mordvapen? (1100 lumen räcker långt för att lysa upp). Är det den här MGM vid
ett tillfälle kallat för "hämtar en större ficklampa" under "testmordkvällen den 11/5".

Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2019-08-27 09:23 diarienr: 5000-K574218-18, sid 560
...
FL1: Mm .. för att S*efan du är ju .. det är ju så att du är ju en driftig person, i vanliga fall har
jag förstått av grannar och så .. för att jag menar när det var den här kvällen den 11 du mötte
dom här grabbarna som du har berättat om .. då vill, du går ju och ringer polisen du gör ju
nånting du tar ju hand om det här du åker hem och hämtar en större ficklampa och vill hjälpa
till och lysa på dom här grabbarna ..
MGM: Mm.
...

https://minfil.com/J9O962jdoa/baton_torch_pdf
Senast redigerad av StefanDavidsson 2020-05-12 kl. 23:09.
Citera
2020-05-12, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrkaramell

Ja du, det var en riktig smäll-karamell som du framfört angående just en ficklampa.

Det kan mycket troligen ha varit en hård ficklampa som Gärningspersonen brukade som tillhygge bakom bullerplanket när vederbörande dödsmisshandlade L*na Wesstr*m.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-12, 23:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ok jag är ändå inte på det klara med vad det egentligen innebär? Är det inte bara ett sätt att sätta HD på plats? Som jag fattar hade HD räknat till sig 17 loggar som hon inte borde haft rätt till, hon var inte själv på plats utan Stefan loggade åt henne. Mot reglerna antar jag. Att LW kan ”radera” andras loggar, fattar jag inte. Jag fattar inte spelreglerna, helt enkelt. Och om LW hade rätt att radera ”fusk loggarna”, varför skulle det göra SD ursinnig?
Jag vet inte heller något om geocaching men tror att det är så att eftersom LW hade skapat cacherna så var det hon som kunde radera de loggningar som inte hade gjorts på rätt sätt.

Därför att SD valde HD framför LW (men valde ändå inte bort LW) så ville han försvara HD:s loggningar.
Det kanske var ett krav från HD för att SD skulle visa på vems sida han stod.
Senast redigerad av hoppsann 2020-05-12 kl. 23:24.
Citera
2020-05-12, 23:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det var inget bra alibi i så fall, TR har bortsett ifrån det, framgår av domen.

Av det som sas vid rättegången var det omöjligt för TR att göra något annat än att bortse ifrån det. Man är minst tvungen att läsa fup och det får väl inte TR göra? Sedan krävs det lite mer än elementära IT-kunskaper för att inse att där döljer sig något som är nära ett alibi.
Uppenbarligen har SD de kunskaperna och det är knappast något han har tillägnat sig i häktet.
Han visste nog vad loggarna skulle visa och hade manipulerat dem för att visa det han ville visa.
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han gjorde det i brevet till tingsrätten efter rättegången. Men TR har inte tagit hänsyn till det och det framgår också av domen så där har försvaret ett starkt kort om det blir HR.
Exakt så.
Han visste att han kunde dra fram det kortet.
För att det skulle bli mer trovärdigt väntade han med det.
Citera
2020-05-12, 23:22
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kanske du får göra nån gång, men just nu är det arbetsmaterial enligt tingsrätten. Jag försökte få ut den, men icke sa nicke. Och jag brydde mig inte om att överklaga. Kändes meningslöst.
Arbetsmaterial?
Det låter intressant!
Alltså inte sekretessat för all framtid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in