2020-05-12, 22:38
Medlem
"Tom Hagen grillet om ektepakten med Anne-Elisabeth Hagen i politiavhør"

"Hagen er blitt spurt om ektepakten både med status som fornærmet i saken og etter at han ble pågrepet og fikk status som siktet. Politiet bekrefter altså for første gang åpent at ektepakten er en del av etterforskningen.

- Det har vært viktig for politiet å se nærmere på hvilket forhold de har hatt på det konkrete du spør om. Det er helt naturlig å gjøre. De har en relasjon, og det er viktig for politiet å gå nærmere i de detaljene der, sier Hrenovica."

"I avhør har Tom Hagen forklart seg om at ekteskapet har vært turbulent. Parets barn har også forklart seg om dette i politiavhør."

https://www.nettavisen.no/nyheter/tom-hagen-grillet-om-ektepakten-med-anne-elisabeth-hagen-i-politiavhor/3423966878.html

Personer som kjenner AE har opplyst om at hun var medlem i en nevnt FB-gruppe fordi hun var på boligjakt.
Senast redigerad av POlROT 2020-05-12 kl. 22:45.
Citera
2020-05-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Tror ikke RU har sagt nei takk, basert på de noe desperate meldingene om investeringer vi har sett, til en investering på 10(!) millioner, mot den enkle tjeneste å svare på én(?) e-post, anonymt... Han visste nok ikke hva han potensielt kunne bli siktet for da avtalen ble inngått, og etter at han først hadde mottatt pengene satt han i en svært vanskelig posisjon. Kanskje han hadde fått beskjed om at bortføringen skulle vær fingert, til og med, for å unngå skattebetaling av pengene som ble investert. Mye rart som kan ha blitt sagt og avtalt.

RU virker i alle tilfelle som en naiv, og noe enkelt hjernevasket person, med store planer for fremtiden...

Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ja, glad i penger, naiv og godtroende er en dårlig kombinasjon. Man har jo hørt at det som er for godt til å være sant er som oftest det. Men han kunne vel aldri tenke seg at hans kone skulle bli drept osv.
Mye rart som kan ha blitt sagt. Jeg tror TH er en menneskekjenner. Han ser fort hvem som er lettlurt og naiv, og kan brukes til slikt. Han har drevet med business i mange år og har lært seg mye.

Citat:
Synes denne teorien stemmer godt overens med den informasjonen vi har om saken, med mindre jeg har gått glipp av noe. Stemmer også med RU sitt utsagn om at siktelsen er "absurd" - han ante jo ikke hva han faktisk var med på, så klart han synes det er absurd å bli anklaget for noe så alvorlig som drap.

Mulholland: Kom gjerne med konstruktive innspill som gjør teorien usannsynlig. Kun faktaopplysninger

Alternativet er at RU har blitt lurt inn i samme idéen av noen andre, som var sikker på at TH ville utbetale de 88 millionene i stedet for å gå til politiet, men som feilet.
Citera
2020-05-12, 22:43
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Godt spørsmål. Jeg regner med at de har gjort det, i hvert fall i noen grad.

Den første saken jeg tenkte på da denne saken dukket opp var saken om JonBernet Ramsey i 1996. Der også med et kidnappingsbrev, som ikke virket reellt. Liket av 6-åringen ble funnet i kjelleren kort tid etterpå. Aldri oppklart. Min teori både i den saken, og i Hagen-saken, er at det var noen nærstående som har gjort det.
Precis. I Ramsey-fallet var det också ett alldeles för långt trusselbrev från en ”foreign faction” . Fallet är olöst men det kan inte vara annat än en familjemedlem som gjort det.

Norge är ett rikt land, dags att plocka in en ”profiler” från FBI!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/FBI_method_of_profiling
Citera
2020-05-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har också tänkt mycket på valpen som var inlåst, som en central komponent i denna sak, särskilt beträffande den omständigheten att valpen var i tryggt förvar när den så kallade kidnappningen ägde rum. En främling hade inte brytt sig om ifall valpen hade stuckit iväg, stökat eller smutsat ner hemmet.

Ditt resonemang är mycket intressant. Jag har haft många hundar, och som du skriver, lämnar man inte en valp ensam en längre tid. Jag har alltid sett till att någon i familjen kan ta hand om valpen om jag ska vara borta mer än en timme. Valptiden är viktig, och jag är övertygad om att EH var noga med att hunden skulle bli en trygg hund. Hon skaffade ju hunden som pensionär när hon visste att hon hade den tid som krävs.

De åkte Taxi hem. Det betyder att det borde vara någon person som antingen passade valpen i deras hem, eller hämtade och lämnade hunden. En person som EH hade tillit till, och kände väl. En person som polisen borde ha intresse för.
Vet vi vem som skaffade hunden? Vet du det? Jag vet inte. Kan ju ha varit TH. Jag tror nog att riktiga kidnappare också kan ha stängt in hunden. Kan vara ganska irriterande med en valp som hoppar och vill leka när man ska göra så "viktiga" saker.
Citera
2020-05-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
+ artikkel dessverre

"Hagen-familien med hard kritikk av politiet: Kaos på flere nivåer."

https://www.rb.no/hagen-familien-med-hard-kritikk-av-politiet-kaos-pa-flere-nivaer/s/5-43-1308335

Ja. Dette må man regne med. Hele dekkhistorien er konstruert slik at den setter politiet i vanskelig dilemmaer, allerede fra første øyeblikk, da TH ringte og varslet politiet.

Det er kanskje en mager trøst men det ville ha blitt ett ramaskrik dersom politiet gikk ut med saken for tidlig, og politiet fikk skylden for at AEH var drept av kidnapperne.

Det ville blitt et perfekt plott, et fiktiv bortføring endte i et fiktivt drap av fiktive kidnappere. Eneste realitet i historien ville være at offeret, AEH, var ekte og var død på ekte. Mest sannsynlig drept og skjult allerede før ektemannen kontaktet politiet om den fiktive bortføringen for første gang.

Uansett hvordan politiet håndterte saken, måtte det komme mye og sterk kritikk, fra flere hold. Jeg tror politiet tidlig forsto at kidnapperne mest sannsynlig var fiktive, og har kjempet seg gjennom et røykteppe av villedning og falske spor, og at politiet nå følger ledetråder som til slutt vil gi en full oppklaring av saken.
Citera
2020-05-12, 22:49
Medlem
Har dere noen gang tenkt at det kan være noen andre enn TH og RU?
Jeg har begynt å lure litt på det nå som det ikke skjer noe + det er jo litt som advokaten sier hvorfor skulle han skrive med fullt navn i et forum om bitcoins og kidnapping, hmm.. Hvis politiet ikke har noe mer nå, så begynner jeg å lure på om de er på feil spor.
Citera
2020-05-12, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Jeg har begynt å lure litt på det nå som det ikke skjer noe + det er jo litt som advokaten sier hvorfor skulle han skrive med fullt navn i et forum om bitcoins og kidnapping, hmm.. Hvis politiet ikke har noe mer nå, så begynner jeg å lure på om de er på feil spor.

Ja jeg tror at det kan hende at både TH og 32-åringen er uskyldige. Noen kan ha fått greie på at de to hadde de møtene, og disse ev andre kan ha planlagt og utført forbrytelsen mot AE og disse kan ev ha hatt ønske om at TH og 32-åringen skulle bli mistenkt. Se artikkel m.m. i sitatet under.
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
(12. mai - 20) "Bortføringssiktet: Jeg har godt bekjentskap til en «hval»
I private samtaler med andre kryptointeresserte, snakket den nå bortføringssiktede mannen i 30-årene om hvordan han ville samarbeide med eieren av et norsk strømselskap."

"Den siktede mannen i 30-årene kom i kontakt med kryptoekspertene via debattforum og grupper på internett.
I korrespondansen nevnes ikke Tom Hagen eller selskapene hans med navn, men mannen i 30-årene beskriver samarbeidspartneren som «eieren av en av Norges største strømselskap».

"16. juli 2018
[...] For hvis det skulle blir en kontrakt med han, så blir dette veldig stort. Han er tross alt eier av en av Norges største strømselskap"

"Til en annen person skriver han følgende i august det samme året:
[...] Det er en av Norges største strømleverandør jeg samarbeider med, så dette blir veldig spennende. [...]"

"31. mars 2018
[...] Jeg stiller nok ikke som den aller sterkeste på teknisk datakunnskap, men jeg kan mye annet, samt mine flotte kontakter. [...]"

"Da NRK først var i kontakt med de to kryptoekspertene i forrige uke, hadde ingen av dem blitt kontaktet eller vært i avhør hos politiet om saken."

https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836

Andre (dvs personer som ev leste dette (hvis det var postet på åpent forum der mange kunne lese det) og/eller ble fortalt det) visste altså om hans kontakt med TH, og kan ev ha utnyttet dette og kan ev lagt en plan om en forbrytelse som 32-åringen og TH ev kunne bli mistenkt for.
Citera
2020-05-12, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Mulig han har skjønt at informasjonen hans har blitt brukt til kidnapping/drap, men han har vel ikke sett seg selv som medskyldig eller verdt å mistenke av den grunn.
Jeg tror de har mer, men jeg tror også de mangler de bitene de trenger for å ha en sak der de faktisk kan felle noen, enda.
Citera
2020-05-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Mulig han har skjønt at informasjonen hans har blitt brukt til kidnapping/drap, men han har vel ikke sett seg selv som medskyldig eller verdt å mistenke av den grunn.
Jeg tror de har mer, men jeg tror også de mangler de bitene de trenger for å ha en sak der de faktisk kan felle noen, enda.

Tiltalen krever forsett.
Citera
2020-05-12, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Tiltalen krever forsett.
Jeg lurer på hvilke bevis politiet har på at 32-åringen har gjort det som han ble tiltalt for.
Citera
2020-05-12, 23:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Og det ble ikke begått saksbehandlingsfeil. Men de vurdert/tolket bevisene i en retning som var fordelaktig for TH kan det virke som.
Det kan det verka som, ja. Samtidigt är det ju inte var dag ett häktningsöverklagande går igenom - eller ens att någon lagdomare är skiljaktig vid ett häktningsöverklagandeärende - så även om det skulle vara så att TH fortsatt skulle ha suttit häktad om han hade haft sämre tur med domarlottningen i Eidsivating lagmannsrett, så visar det i vart fall likafullt att polisens bevisning mot TH var klenare än den brukar vara vid en häktning.

Citat:
Politiet anket bare for å vinne tid.
Ja, precis. Det kan man ju också ha vissa etiska synpunkter på, om man känner för det.
Citera
2020-05-12, 23:06
Medlem
När tror polisen att planeringen började?

"23. mars 2018
Bortføringssiktet
Som du sikkert fikk med deg har jeg godt bekjentskap til en hval... jeg med andre ord, ønsker virkelig å ta nytte av det.", NRK.NO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in