2020-05-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Enig når det gjelder TEH. Men utelukker ikke en med familierelasjon.
Som jeg har terpet på før, hvem var mannen som løy om sitt alibi...det må vel være en ansatt i alle fall?

Når jeg sier familie så mener jeg søsken/far.

Jeg legger til grunn at TH har alibi, og de to telefonsamtalene om morgenen, og spesielt den kl914 som politiet har sagt er sikker, og som også retten må ha lagt til grunn.
Citera
2020-05-12, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Det at han ble løslatt, betyr nok at det neppe finnes noen skummel mellommann. Hadde det vært det, hadde guttungen levd farlig nå, og politiet hadde beskyttet ham. Jeg tror disse 10 møtene med TH er reelle og at det kun har vært kun direkte kontakt mellom de to.

Ja, det er mulig. Hvis denne Barfot var etter han for eksempel så blir det vel skummelt.
Citera
2020-05-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ser ikke på det som noe problem, nei.

Hele greia mi er att jeg har vanskelig for å svelge det at TH ville ha planlagt for å havne i det her. Han kan ha gjort hva som helst etterpå, men det blir noe annet.
Forstår.
Men at han skal ha kommunisert med seg selv mens hele Norge og Politiet fulgte med på ham virker usannsynlig.
Citera
2020-05-12, 21:36
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Ja. Jeg har aldri hatt noen tro på at han er en kryptoekspert. Spørsmålet er da om man behøver å være noen kryptoekspert for å kunne lage instruksjonene som ble gitt. Vil tro at det er noe man kan lese seg til ganske enkelt, for noen som er interessert. Særlig siden en krypto"ekspert" sannsynligvis ville lagt opp til en overføring og plan som gikk mer på skinner enn det som ble gjort.
Alltså, jag undrar om polisen har jämfört olika kidnappningar, tillvägagångssätt, och hotbrevets anatomi s.a.s. De har haft kontakt med Interpol (?) - undrar huruvida det kan finnas andra fall med liknande upplägg?

Har det gjorts en s.k. gärningsmannaprofil?
Senast redigerad av allegrageller 2020-05-12 kl. 21:40.
Citera
2020-05-12, 21:37
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Forstår.
Men at han skal ha kommunisert med seg selv mens hele Norge og Politiet fulgte med på ham virker usannsynlig.

Han har vel isåfall skaffet seg en medhjelper da, ikke verre enn det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Ja, tuggpinne, hundgodis. Sonen har kanske hand om valpen efter det som skett eller bara ett kort på den. Kanske en av döttrarna har valpen. TH har för mycket jobb, möten för att det skulle fungera.
Jag har läst att TH har en dotter och två söner. Stämmer inte det?
Citera
Medlem
https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836

Ser ut som NRK har mer info enn VG om dagen.
Citera
2020-05-12, 21:39
Medlem
Citat:
Da kan vi jo fastslå at personen ihvertfall ikke er noen kryproekspert...
Det kan stemme. Men 32-åringen skrøt av sine flotte kontakter.

"31. mars 2018
[...] Jeg stiller nok ikke som den aller sterkeste på teknisk datakunnskap, men jeg kan mye annet, samt mine flotte kontakter. [...]"

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
(12. mai - 20) "Bortføringssiktet: Jeg har godt bekjentskap til en «hval»
I private samtaler med andre kryptointeresserte, snakket den nå bortføringssiktede mannen i 30-årene om hvordan han ville samarbeide med eieren av et norsk strømselskap."

"Den siktede mannen i 30-årene kom i kontakt med kryptoekspertene via debattforum og grupper på internett.
I korrespondansen nevnes ikke Tom Hagen eller selskapene hans med navn, men mannen i 30-årene beskriver samarbeidspartneren som «eieren av en av Norges største strømselskap».

"16. juli 2018
[...] For hvis det skulle blir en kontrakt med han, så blir dette veldig stort. Han er tross alt eier av en av Norges største strømselskap"

"Til en annen person skriver han følgende i august det samme året:
[...] Det er en av Norges største strømleverandør jeg samarbeider med, så dette blir veldig spennende. [...]"

"31. mars 2018
[...] Jeg stiller nok ikke som den aller sterkeste på teknisk datakunnskap, men jeg kan mye annet, samt mine flotte kontakter. [...]"

"Da NRK først var i kontakt med de to kryptoekspertene i forrige uke, hadde ingen av dem blitt kontaktet eller vært i avhør hos politiet om saken."

https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836

Andre (dvs personer som ev leste dette (hvis det var postet på åpent forum der mange kunne lese det) og/eller ble fortalt det) visste altså om hans kontakt med TH, og kan ev ha utnyttet dette og kan ev lagt en plan om en forbrytelse som 32-åringen og TH ev kunne bli mistenkt for.
Citera
2020-05-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Han har vel isåfall skaffet seg en medhjelper da, ikke verre enn det.
Etter affektdrapet? Ok.Alt er i teorien mulig.
Citera
2020-05-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Alltså, jag undrar om polisen har jämfört olika kidnappningar, tillvägagångssätt, och hotbrevets anatomi s.a.s. De har haft kontakt med Interpol (?) - undrar huruvida det kan finnas andra fall med liknande upplägg?

Har det gjorts en s.k. gärningsmannaprofil?

Godt spørsmål. Jeg regner med at de har gjort det, i hvert fall i noen grad.

Den første saken jeg tenkte på da denne saken dukket opp var saken om JonBernet Ramsey i 1996. Der også med et kidnappingsbrev, som ikke virket reellt. Liket av 6-åringen ble funnet i kjelleren kort tid etterpå. Aldri oppklart. Min teori både i den saken, og i Hagen-saken, er at det var noen nærstående som har gjort det.
Citera
2020-05-12, 21:49
Bannlyst
Citat:
Forstår.

Men ikke umulig. Politiet fulgte jo ikke med på når "motparten" skreiv. De fulgte jo bare med på at TH hadde mottat e-post, og sendt tilbake. Hva TH gjør med TOR-programmet når ingen ser på, det vet jo ingen. Eneste overvåkningen som fant sted, var jo lydovervåkning.
Citera
2020-05-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Men ikke umulig. Politiet fulgte jo ikke med på når "motparten" skreiv. De fulgte jo bare med på at TH hadde mottat e-post, og sendt tilbake. Hva TH gjør med TOR-programmet når ingen ser på, det vet jo ingen. Eneste overvåkningen som fant sted, var jo lydovervåkning.

Kanskje litt naivt, men liker å spekulere og høre deres meninger rundt spekulasjonene: Kan RU ha vært personen som har svart på e-post, men trodd at AEH fortsatt var i live, slik planen egentlig var? = Årsaken til at siktelsen ble endret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in