2020-05-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristanna
https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836

Ser ut som NRK har mer info enn VG om dagen.
Ja, det var interessant informasjon i den artikkelen. Takk for link!
Citera
2020-05-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Men ikke umulig. Politiet fulgte jo ikke med på når "motparten" skreiv. De fulgte jo bare med på at TH hadde mottat e-post, og sendt tilbake. Hva TH gjør med TOR-programmet når ingen ser på, det vet jo ingen. Eneste overvåkningen som fant sted, var jo lydovervåkning.

Mulig JRU er "motparten", og at det er noe av det politiet har på ham. Det at TH angriper JRU sin troverdighet nå, er nok en ventet reaksjon fra politiets side. At han også nekter å la seg avhøre tipper jeg de har regnet med. Men nå må de komme på banen snart! Er nesten så jeg tenker i de baner at det fremdeles pågår hemmelig overvåkning av en tredjemann...
Citera
2020-05-12, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Kanskje litt naivt, men liker å spekulere og høre deres meninger rundt spekulasjonene: Kan RU ha vært personen som har svart på e-post, men trodd at AEH fortsatt var i live, slik planen egentlig var? = Årsaken til at siktelsen ble endret?

Det kan han være. Da vil han være medvirkende til drap hvis han visste om at hun skulle drepes, eller medvirkning til bortføring, hvis han trodde at hun bare skulle bortføres.
Citera
2020-05-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Mulig JRU er "motparten", og at det er noe av det politiet har på ham. Det at TH angriper JRU sin troverdighet nå, er nok en ventet reaksjon fra politiets side. At han også nekter å la seg avhøre tipper jeg de har regnet med. Men nå må de komme på banen snart! Er nesten så jeg tenker i de baner at det fremdeles pågår hemmelig overvåkning av en tredjemann...

Ja, jeg tror at en tredjemann blir overvåket nøye.

TH har ikke politiet lov til å overvåke eller avlytte nå, i følge jusprofessor Alf Petter Høgberg:

Jusprofessor Alf Petter Høgberg forteller at utgangspunktet er sånn at når retten har kommet frem til at det ikke er skjellig grunn til å mistenke Hagen for drap, eller medvirkning til drap, kan ikke politiet holde på eiendommene.
– De kan heller ikke overvåke eller avlytte han.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/op2PqK/juseksperter-om-at-tom-hagen-nektes-adgang-til-hus-og-hytte-en-graasone
Citera
2020-05-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ser ikke på det som noe problem, nei.

Hele greia mi er att jeg har vanskelig for å svelge det at TH ville ha planlagt for å havne i det her. Han kan ha gjort hva som helst etterpå, men det blir noe annet.

Affektdrap synes mer aktuelt nå, da eksempelvis Monero-kontoen kan ha blitt opprettet i forbindelse med møtene med Kryptomannen JRU.

TH er opportunist, en mann som alltid vil spille kortene sine best mulig, enten han sitter med en vinnerhånd eller en taperhånd.

Politiet mener de første forberedelsene skal ha skjedd på vår eller tidlig sommer 2018, i perioden TH hadde møter med Kryptomannen.

TH må noe hemmelig datautstyr bortgjemt et sted. Helt klart at han kan ha sendt e-poster via tor til seg selv, eller Holden, eller politiet.

Om politiet finner manglende notatbøker, og eller hemmelig datautstyr, vil de ha holdbare beviser. Finner de datautstyret, vil de også finne Monero-kontoen, og eventuelt andre kryptokontoer TH måtte ha.
Citera
2020-05-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja, jeg tror at en tredjemann blir overvåket nøye.

TH har ikke politiet lov til å overvåke eller avlytte nå, i følge jusprofessor Alf Petter Høgberg:

Jusprofessor Alf Petter Høgberg forteller at utgangspunktet er sånn at når retten har kommet frem til at det ikke er skjellig grunn til å mistenke Hagen for drap, eller medvirkning til drap, kan ikke politiet holde på eiendommene.
– De kan heller ikke overvåke eller avlytte han.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/op2PqK/juseksperter-om-at-tom-hagen-nektes-adgang-til-hus-og-hytte-en-graasone

Det skjønner jeg også. Men mulig de har hemmelig etterforskning av denne andre "medvirkeren". Og av det som sto i Nettavisen, så må det nesten dreie seg om en ansatt, eller en i familierelasjon.
Citera
2020-05-12, 22:06
Bannlyst
Citat:

Ja, jeg føler at det må være flere. Det er nok mest sannsynlig at denne JRU er motparten, men hvem er det som har stått for "grovjobben"? Denne datanerden/kunstneren har jo selvfølgelig ikke gått inn der å drept henne og båret henne ut, tenker i hvert fall jeg da. Og da står vi gjenn med enten TH eller en empatiløs gærning som tar slike oppdrag. Evt at TH har drept henne først i affekt, og så har en "cleaner" ryddet opp der.
Som du også sier, holder jeg en knapp med han som hadde løyet om når han var der oppe på fjellet.
Citera
2020-05-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Affektdrap synes mer aktuelt nå, da eksempelvis Monero-kontoen kan ha blitt opprettet i forbindelse med møtene med Kryptomannen JRU.

TH er opportunist, en mann som alltid vil spille kortene sine best mulig, enten han sitter med en vinnerhånd eller en taperhånd.

Politiet mener de første forberedelsene skal ha skjedd på vår eller tidlig sommer 2018, i perioden TH hadde møter med Kryptomannen.

TH må noe hemmelig datautstyr bortgjemt et sted. Helt klart at han kan ha sendt e-poster via tor til seg selv, eller Holden, eller politiet.

Om politiet finner manglende notatbøker, og eller hemmelig datautstyr, vil de ha holdbare beviser. Finner de datautstyret, vil de også finne Monero-kontoen, og eventuelt andre kryptokontoer TH måtte ha.

Her kan du være inne på noe! Men da er politiets påstander om "lang planlegging" bløff?
Citera
2020-05-12, 22:09
Medlem
Citat:
Det skjønner jeg også. Men mulig de har hemmelig etterforskning av denne andre "medvirkeren". Og av det som sto i Nettavisen, så må det nesten dreie seg om en ansatt, eller en i familierelasjon.
Jeg forstår. Har politiet anledning til å ha hemmelig etterforskning av 32-åringen?
Citera
Medlem
Citat:
Spørsmålet blir da om de skaffet valpen sammen?
Bra fråga. Ganska viktig tom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Det kan han være. Da vil han være medvirkende til drap hvis han visste om at hun skulle drepes, eller medvirkning til bortføring, hvis han trodde at hun bare skulle bortføres.

Tror ikke RU har sagt nei takk, basert på de noe desperate meldingene om investeringer vi har sett, til en investering på 10(!) millioner, mot den enkle tjeneste å svare på én(?) e-post, anonymt... Han visste nok ikke hva han potensielt kunne bli siktet for da avtalen ble inngått, og etter at han først hadde mottatt pengene satt han i en svært vanskelig posisjon. Kanskje han hadde fått beskjed om at bortføringen skulle vær fingert, til og med, for å unngå skattebetaling av pengene som ble investert. Mye rart som kan ha blitt sagt og avtalt.

RU virker i alle tilfelle som en naiv, og noe enkelt hjernevasket person, med store planer for fremtiden...
Citera
2020-05-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg forstår. Har politiet anledning til å ha hemmelig etterforskning av 32-åringen?

Nei. Han er siktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in