2020-05-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Har ju inte misslyckats din fitta. Dom har gått från RO0.86 till RO0.1011, detta är ju på marginalen din hora.

Gissa vem som öppnar upp Bundesliga om tre dagar. Med supermatchen Schalke mot Borossia.
Vänta bara. Det kommer att gå åt skogen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fyra veckor är rena drömmen. I Sverige har man väl knappt så man klarar sig en vecka. Om nu "munnbind" är vad jag tror att det är. Norska är ju rätt obegripligt dessvärre. I en annan kontext hade man nästan kunnat tro att Bent sysslade med S&M.
Takk for svar! Det er trist at Sverige og Norge og mange andre land var så dårlig forberedt på en slik krise og at de ikke hadde stor nok beholdning med skyddsutrustning.
Munnbind betyr munskydd.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea

WHO kritiserar Sverige nu.

https://www.businessinsider.com/herd-immunity-few-people-have-had-the-coronavirus-who-2020-5?r=US&IR=T&

Finns ingen som tycker Sverige gör rätt.

Ouch. Där fick sverigebilden en spark i skrevet.
Citera
2020-05-12, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det har du helt rätt i. Jag förstod inte att fasta tjänster är det samma som tillsvidareanställning. De jag pratade om hamnade under " sist in, först ut"
De som sedan skulle få gå var stackrare som arbetat längre tid. Till slut finns väl bara chefen kvar sedan godbay och endast hotellet som gapar tomt ett tag.

Du behöver inte hålla tummarna för mig. Har aett "säkert" arbete 😉

Den andra vågen kommer att komma. Kanske även en tredje våg.
Enligt Tegnell kommer ju Sverige att klara sig bra med andra vågen.
Det dör ju människor fram till andra vågen. Det blir inget uppehåll.
De länder med lockdown tar döden fart i igen när andra vågen rullar in, säger också Tegnell.
Hur man än gör dör människor. Hos oss blir det långdraget. Hos andra länder snabba förlopp, stopp ett tag, sedan tar det fart igen.
Men dödsfall blir det vilket som antar jag.
Endera snabbt förlopp eller som i Sverige låååångsamt så sjukvården hinner med något så när.

Fast det är ju precis tvärtom: Sverige har det snabbare förloppet och lockdown-länderna - där tar det hela ut på tiden. Det är ju därför dödssiffrorna är så olika.

Sen tänkte jag bara nämna att en stor del av hotellen och restaurangerna kommer att försvinna för evigt Inte bara stängas ner ett tag - och sen business as usual. Det finns inte underlag för alla dessa på en marknad som är endast en bråkdel av den tidigare.

Går ditt företag i konken då åker alla ut. Oavsett hur många årtionden du sen har jobbat där.

I alla välmening..
Citera
2020-05-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Ouch. Där fick sverigebilden en spark i skrevet.
WHO nämnde aldrig ens Sverige.
Citera
2020-05-12, 19:23
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det är bara att se på Tyskland som har misslyckats med att öppna upp landet. Hur går det ihop med din teori?

Jag fattar inte riktigt dina inlägg. Nu skriver du att Tyskland har misslyckats med att öppna upp..
Vad grunder du det på? Lika när du skriver Grekland (fast det inte har det)

https://www.dn.se/nyheter/varlden/europa-borjar-oppnas-det-hander-nu-land-for-land/

Citat:
Tyskland

Landet fortsätter med gränskontroller och i princip alla som reser till Tyskland måste sitta i karantän i 14 dagar.

• Från och med den 20 april fick mindre butiker öppna liksom återförsäljare av bilar, cyklar och bokhandlare.

• Från den 1 maj har museer, lekplatser och kyrkor fått öppna. Mellan den 9 och den 22 maj öppnas gradvis restauranger i olika delar av landet.

• Från den 4 maj har skolorna öppnat successivt.

• Bundesliga i fotboll öppnar igen den 16 maj men utan besökare på arenorna. Det finns också en mängd restriktioner för hur spelet ska gå till. Mål får exempelvis inte firas med kramar.

• Det är obligatoriskt att bära munskydd i kollektivtrafiken och på offentliga platser. Det är fortfarande förbjudet med folksamlingar på fler än två personer.

Förklara vad du menar och vad är det som gått helvete? Det ingen ökning på kurvan och vad det du menar?

Tappar du inte lite fotfäste när du slänger ur dig saker att det "gått helvete" medans du blandar ihop
vad du tror eller??

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/germany/

Tyskland redovisar idag 15 döda.
Citera
2020-05-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jo men dödstalen i andra delar av landet än Sthlm stödjer mer hypotesen för muterat virus?
Är dödstalen, räknat per smittad, verkligen så annorlunda i resten av landet? Jag trodde mest det var mindre smitta överlag, men jag har inte orkat kolla.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Håller med dig till 100%

Att frågan huruvida skyddsutrustning ska användas eller inte inom äldreomsorgen, tycker jag är helt absurt. Klart personalen ska ha skydd det är ju för att säkra deras arbetsmiljö och de boende, redan från början skulle alla inom äldreomsorgen fått skyddsutrustning.

Tråkigt att de som gör ett så viktigt arbete bara glöms bort.

//Skalman
Ja det borde vara en självklarhet att båda parter skyddar varandra.
Ibland funderar jag på om Tegnell samt regering verkligen vet hur det ser ut inom olika verksamheter inom LSS och SoL.
Utgår de ifrån att enhetschefer agerar på bästa sätt.
Jag har själv sett chefer flaggat faran över.
Så fort ingen är sjuk längre bland de boende åker munskydd samt visir av.
Vet de om det? Eller är de sådana fega skitstövlar att de sedan kan säga. Vi gav rekommendationer men ni gjorde fel.
Allt för att slippa ge direktiv.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Välkommen tillbaka till tråden.

Mm, tror du fick med det mesta, förutom Sveriges kränk av övriga Nordiska länder, Carl Bildt t.o.m. röt ifrån om den pinsamheten.

Minions här inne har hakat på och förnekarnas största pushning nu är att nordiska länderna kommer gå åt skogen.. nån gång, om några år. Eller nåt.

I övrigt fick du nog med det mesta.

Hur tror du det går framöver? När är vi nere på första dagen: Noll döda! I Sverige. Börjar bli less på det här med att få höra om nya döda varje dag...

Som vanligt då. Massa önsketänkande att det ska gå åt helvete för övriga länder för att rättfärdiga Sveriges väg.

Jag tror att FHM kommer fortsätta med sina lögner för att skydda sig själva. De har ju redan kontroll med att presentera siffror nu i den takt som passar dem själva. Över 3 veckor eftersläpning som skrivs in när man kan och vill.

Anita Pettersson sprids just nu över världens media, och det har redan fått stor kritik i turkisk media och sociala media.

På Turkiska nyheter.

Att Sverige har vidriga övergrepp mot patienter.
Blir lite svårt för Sverige att agera "humanitarian superpower" nu.

"Skandal!"...
....det ordet känner jag igen.....
......"istället för att behandlas lämnas de att dö".....säger rubriken

https://ankarahavadis.net/haber/yine-isvec-yine-skandal-tedavi-etmeyip-olume-terk-ettiler

Själv ser jag att Sverige har nu målat in sig i ett hörn och det kommer sluta illa. Det utvecklas alldeles för lite antikroppar för "flock immunitet" samtidigt som Tegnell och Geisecke har mer eller mindre sagt att alla ska bli smittade.

Den dödssiffran kommer ingen att glömma när detta är klart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag fattar inte riktigt dina inlägg. Nu skriver du att Tyskland har misslyckats med att öppna upp..
Vad grunder du det på? Lika när du skriver Grekland (fast det inte har det)

https://www.dn.se/nyheter/varlden/europa-borjar-oppnas-det-hander-nu-land-for-land/

Förklara vad du menar och vad är det som gått helvete? Det ingen ökning på kurvan och vad det du menar?

Tappar du inte lite fotfäste när du slänger ur dig saker att det "gått helvete" medans du blandar ihop vad du tror eller??
R-talet har ökat till 1,1 i Tyskland vilket betyder att smittspridningen går uppåt. Samma kommer att hända i Grekland om de släpper in turister.
Citera
2020-05-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det bästa jag läst hittills om den svenska strategin eller snarare icke-strategin. Sverige är ekonomskt väldigt slimmat av just in time och upphandlingar. Det har inte funnits krav på skyddsutrustning i specarna för upphandling av äldrevårdstjänster i kommunerna. Då finns det förstås ingen skyddsutrustning att tillgå. Den har slimmats bort. FHM måste göra en dygd av nödvändigheten och ljuga folk rakt upp i ansiktet om vilka skyddsåtgärder som är bra och vilka som är dåliga. I Sverige alltså. Utomlands kan de passa men där är man ju inte lika upplyst som i Sverige. Jag störs över bristen på sanning och hel- och halvlögnerna från FHM. Det hade varit bättre att vara ärlig om bristerna. Det hade mötts av förståelse. Men inga svagheter får medges. I Sverige lever vi i den bästa av världar men snart ringer klockan för landet Sverige som inte skäms för att recensera andra länders ansträngningar att komma tillrätta med viruset. Inget bra beteende om man vill vara med i en turistunion i sommar.

Svenska myndigheter är helt impregnerat av ett tänkande att göra dygd av nödvändigheten (bra formulering). Det är ständiga utvärderingar, och då gäller det att inte uppvisa några som helst brister. Dessutom massa byråkratiska påfund - ex. jämställdhet innebär minst 40 procent av vardera kön, vilken innebär att man aldrig kan ha en grupp på tre personer, sedan skiter man i jämställdheten i praktiken och ser mellan fingrarna på trakasserier (eller man säger att sådant inte förekommer överhuvudtaget pga jämställdhetsarbetet). Det viktiga på skolor är att ha en antimobbningsplan, inte att stoppa mobbing. Allt detta skapar en kultur av oärlighet. Det är skrämmande hur snabbt sjukvården vara beredd att anpassa sig när antal fall börja öka, äldre nekades vård trots att det fanns platser över. Istället för att låtsas som att äldre kan isoleras i början av mars, skulle man på FHM säga, det är katastrof, massa äldre kommer att dö, för vi har inte utrustning i Sverige. Familjer skulle kanske då ta hem sina åldringar, frivilliga skulle kanske erbjuda sig ta hem dem som inte har släkt, fler kanske skulle inse att de inte kan gå på caféer och barer, regeringen hade kunnat uppmanas till att införa fler restriktioner, osv. Men att erkänna sådant katastrofläge hade underminerat FHM - varför förutsade de inte detta, varför sattes inte italienresenärerna i karantän? Bättre då att låtsas som att allt är bra, alltid är det en vändning till det bättre oavsett hur tufft det varit, vi har haft massdöd men nu är det lite mindre massdöd än förra veckan och i New York är det värre, osv. Så här fungerar makt, makt bygger på lögn - det är därför man ska ha olika former maktbalans, kritiska medier, riktig demokrati, osv.
Citera
2020-05-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Skulle du släppa in några från dig till dig själv eller nära och kära som ev har Covid-19?

Vid ett negativt testresultat? Alla dagar i veckan förutsatt att människorna är trevliga såklart. Förstår inte riktigt vad du pratar om just nu om jag ska vara ärlig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in