2020-05-12, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Ska du flytta?

Vem vet, men annars åker jag ofta på längre semestrar också.
Citera
2020-05-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Hela planeten alltså...

Nja i norra Italien har 50-60 % höga antikroppsnivåer nu.
Citera
2020-05-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Om land A är nere på 1000 smittade.
Land B är nere på 1000 smittade.

Och man har god koll på läget.

Så kan dessa länder turista i varandras länder, utan ökad risk för explosioner av covidsmitta.

Medan man inte vill släppa in ngn från land C, som har kanske 50.000 smittade. Osv.
Nej, smittan finns fortfarande i länderna med få smittade och kommer att öka snabbt om man tummar på den sociala distanseringen.
Citera
2020-05-12, 17:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det tror jag inte pga av även där finns det ingen klar kontroll. Att sedan länder med den befolkningen och de ytorna har längre process för komma till bukt med problemen är ju inget konstigt.
Men att Sverige har fler döda är Ryssland så här långt med över tusen personers marginal är skrämmande.
Även om jag tror Ryssland kommer ha fortsatt problem en längre tid så verkar Sverige ha den samma.

Sverige har nog sämre sjukvård än Ryssland och framförallt verkar man inte ha någon brist på respiratorer och sängplatser i det ryska hälsosystemet.
Citera
2020-05-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Nej snällaaaaa. Testning och smittspårning och isolation av positiva är NR ETT i att hantera detta.
Sluta nu
Så vi ska bara ignorera Japan med andra ord?
Citera
2020-05-12, 17:02
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nja norra Italien har 50-60 % höga antikroppsnivåer nu.

Så snart är det med andra ord säkert att besöka norra Italien i och med att COVID-19 snart är utrotat där, eller?
Dock säger experterna är immuniteten bara gäller cirka 6 månader.
Citera
2020-05-12, 17:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Nja i norra Italien har 50-60 % höga antikroppsnivåer nu.

Var ser du de siffrorna? Lombardiet har fortfarande nya fall så om det stämmer måste nivåerna upp ännu mer för att uppnå flockimmunitet.
Citera
2020-05-12, 17:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Då kom det första Turismlarmet som jag varnat för. (TT)

Grekland går ut med att lätta på reglerna så att turister ska komma till Grekland.
De är tydliga att det gäller länder som Covid 19 minskar kraftigt och där länderna lyckas tydligt med sin strategi att begränsa smittspridningen.
Våra nordiska länder är välkomna men Sverige var inte det.

Nu tror jag fler länder kommer följa Grekland och Svenskar kommer inte vara välkomna

En länk

https://www.gp.se/ekonomi/coronakrisen-sl%C3%A5r-h%C3%A5rt-mot-grekland-1.27832564
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jättebra nyhet.
Då kan inte svenskarna delta i den onödiga och miljöförstörande turistindustrin.

- Vågar man hoppas att den ännu mycket mer miljöförstörande migrations-industrin kommer att haverera? Eller kommer folkvandringen att öka när det blir bostäder lediga i Europa?

Har grekerna lärt sig bevaka sina gränser, till glädje för hela Europa?

Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Om du tror att viruset enbart kommer härja i Sverige närmsta åren så tror jag motsatsen.

- Jag tror inte att Sverige kommer att vara ensamt om att ha Covid-19 innanför gränserna. Men jag tror att Sverige kommer att ha Covid-19 i avsevärt större omfattning än många andra länder.

Länder som har Covid-19, men försöker hålla smittspridningen nere, kommer förmodligen inte att entusiastiskt välkomna smittbärare från Sverige. Svenskar kan få vänta länge innan vi kan resa obehindrat till andra länder. Jag tror att invånarna i smittfria länder kommer att kunna resa mycket mer obehindrat än svenskarna.
Citera
2020-05-12, 17:04
Medlem
Citat:
Jag själv skulle undvika länder som har en låg immunitet i befolkningen.

Det vet jag väl inte men det känns som att det finns vissa hål i logiken kring dessa "resekorridorer" och att utesluta vissa nationaliteter baserat på boendeland. Blir väldigt underligt när man stämplar vissa nationaliteter som potentiella smittspridare när det finns testning att tillgå?. Det är väl bara att testa Bengt och Karin med familj en period innan planet lyfter till Grekland i Augusti?
Citera
2020-05-12, 17:05
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Kan viruset dö ut i norrland tex pga ren glesbefolkning?? Eller hur funkar det där?
Dödssiffrorna går äntligen neråt och kan ha att göra med att vår ändrade livsstil till SLUT fick utslag.
Men vad innebär detta? Att det ska hålla på så här till 50% är smittade? Räcker det med att alla i tex götaland och svealand har 50% smittade för att norrland helt enkelt ska klara sig??
Nä fan kan någon kunnig förklara??
Norrland har ju stor smitta enligt folket bakom lundaappen. Konstigt då det är så glest mellan byarna.
Citera
2020-05-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Sverige har nog sämre sjukvård än Ryssland och framförallt verkar man inte ha någon brist på respiratorer och sängplatser i det ryska hälsosystemet.

Att Ryssland skulle ha objektivt bättre (offentlig) sjukvård i jämförelse med Sverige låter väldigt tveksamt. Har du sett vilken plats som Ryssland brukar hamna på i internationella och europeiska jämförelser?
Citera
2020-05-12, 17:06
Medlem
Folkhälsomyndigheten 22 maj 2020:
Nu har vi slutfört analysen av anti-kroppstesterna, som visar på att 11 procent hade antikroppar i slutet av april i Stockholm, och 4 procent i hela Sverige. Detta överensstämmer inte med vår modell, som visar att 27 procent ska ha haft antikroppar 1 maj. Vi drar därför slutsatsen att anti-kroppstesterna måste ha missat mer än hälften. Med stor sannolikhet var det också ett skevt urval, så att de som haft viruset tillhör de som inte kom att delta i studien. Därför drar vi tillbaka vår studie, men vi kommer göra en ny studie om några veckor, och den kommer visa på mycket bättre resultat, för nu har vi lärt oss hur vi ska göra studien på ett korrekt sätt. Det vi kan säga nu är att 27 procent har haft smittan i Stockholm den första maj, och flockimmunitet är nu mycket nära i Stockholm.

Folkhälsomyndigheten 30 juni 2020:
Inte heller den nya anti-kroppsstudien har visat sig vara pålitlig, och kraftigt underskattat hur många som haft viruset. Vi kan dock konstatera att 50 procent har haft viruset i Stockholm enligt våra matematiska modeller, och Stockholm har nu uppnått flockimmunitet. Det innebär att viruset inte kommer kunna sprida sig i Stockholm till hösten, och vi behöver inte satsa på masstestning eller göra några andra dyra åtgärder. Det är en tydlig indikation på att den svenska stragegin har varit framgångsrik. De 2400 döda i regionen motsvarar 0,2 procent av de smittade, vilket är i linje med Gieseckes antaganden, som har varit vår rådgivare och mentor. Vi hoppas nu att övriga regioner i Sverige kommer följa Stockholms framgångsrika exempel.

[obs, detta är satir]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in