2020-05-12, 16:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vet inte. Det sägs så på nätet. Jag reflekterade över orsaken till det i ljuset av vittnesförhör i TR. Vi får väl se vad KP säger.
Det nämndes ju nyss i tråden, men har du läst det på fler ställen?
Citera
2020-05-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Hon kan mycket väl ha träffat ganska rätt när det gäller måttet på väskan/hölstret, men om hon har träffat rätt på ålder 35-45, då är det ju inte SE. Och SE:s väska är som sagt inget man förvarar en magnum i. Det är en löjlig tanke.
I det ena fallet har hon sett fel, men i det andra fallet rätt. Det är så ni bygger upp det. Bevisen att han varit på mordplatsen som ett vittne är överväldigande. Säger som KP: ”Läs förhören”.
Nån som känner sig manad får gärna förklara hur förhören skulle avskriva SE som GM.
Förvisso finns det många förhör jag inte läst men SE har dålig koll på hur saker förelåg på mordplatsen strax efter mordet han känner inte igen andra vittnen inga andra vittnen känner igen honom osv.

OM SE är mördaren återvände han förvisso till mordplatsen rätt snart och kan ha snappat upp saker då.
Jag har i vart fall inte funnit nåt som bekräftar att SE var på mordplatsen strax efter mordet.
Sedan motsäger inte förhören att han kan ha varit det heller men jag vill att någon förklarar hur den uppmaningen om att läsa förhören skulle avskriva SE som misstänkt GM.

Varför skulle då PU visat honom så stort intresse de senaste åren ?
Citera
2020-05-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
AB säger att han såg de tre personerna när de gick tillsammans/nära varandra några steg. AB uppskattar att de gick bredvid varandra åtminstone några minuter.

Om åklagarens gärningsbeskrivning är att CP följde efter LOP så blir det lite konstigt att LOP går tillsammans med en narkotikapåverkad dråpare i "åtminstone några minuter". Därmed blir AB's vittnesmål inte trovärdigt
Citera
2020-05-12, 16:49
Medlem
Citat:
Det nämndes ju nyss i tråden, men har du läst det på fler ställen?
Nej.
Citera
2020-05-12, 16:50
Medlem
Citat:
Med gällande muntlighetsprincip måste advokaterna få AB att kommentera detta inför domarna annars kan de inte ta hänsyn till AB's bristande trovärdighet. Det är inte för att vara elak mot AB som advokaterna gör så.

Jo, jag vet att du inte delar min uppfattning om Anna Hage då den öppnar för ett scenario om en flyktbil. Se nedan.

Det är berättigat att utreda om hon var först då det tillsammans med JÅS vittnesmål visar på en flyktbil. En sådan flyktbil kommer att lämna MPL i riktning mot Nicola Fauzzis plats och kan vara orsaken till att han ålagts yppandeförbud.

Det är ju inte därför jag inte delar din uppfattning, en flyktbil hade minst sagt varit intressant i sammanhanget.
Problemet som jag ser det är att ingen sett den.
Citera
2020-05-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nån som känner sig manad får gärna förklara hur förhören skulle avskriva SE som GM.
Förvisso finns det många förhör jag inte läst men SE har dålig koll på hur saker förelåg på mordplatsen strax efter mordet han känner inte igen andra vittnen inga andra vittnen känner igen honom osv.

OM SE är mördaren återvände han förvisso till mordplatsen rätt snart och kan ha snappat upp saker då.
Jag har i vart fall inte funnit nåt som bekräftar att SE var på mordplatsen strax efter mordet.
Sedan motsäger inte förhören att han kan ha varit det heller men jag vill att någon förklarar hur den uppmaningen om att läsa förhören skulle avskriva SE som misstänkt GM.

Det är inte PU som intresserat sig för SE utan det är media.
Citera
2020-05-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är ju inte därför jag inte delar din uppfattning, en flyktbil hade minst sagt varit intressant i sammanhanget.
Problemet som jag ser det är att ingen sett den.

JÅS vittnar om den i TR som den första bil som gör U-svängen framför honom tätt följd av LL's taxivan. JÅS var tvungen "att väja" för att inte bli påkörd av den.
Citera
2020-05-12, 16:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Om åklagarens gärningsbeskrivning är att CP följde efter LOP så blir det lite konstigt att LOP går tillsammans med en narkotikapåverkad dråpare i "åtminstone några minuter". Därmed blir AB's vittnesmål inte trovärdigt
Ett taffligt försök av advokaten i så fall. AB blir inte mindre trovärdig för att han uppskattar hur länge de gått bredvid varandra. Det väsentliga är hur länge han såg dem gå nära varandra.
Citera
2020-05-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ett taffligt försök av advokaten i så fall. AB blir inte mindre trovärdig för att han uppskattar hur länge de gått bredvid varandra. Det väsentliga är hur länge han såg dem gå nära varandra.

Vad som helst bara det fungerar, heter det. Advokatskrået befolkas av mer eller mindre angenäma personligheter. CP's advokater löste sitt uppdrag väl genom frikännande i HR.

Vilka slutsatser man kan dra av förhören är upp till var och en.
Citera
2020-05-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS

Det räcker med att att skandiaväktarna sagt att han var chockad, och berättar om blodet som vällde fram ur munnen, och att man försökte ge konstgjord andning.
Det är inte vanligt att för offret obekanta vittnen gör i sådana lägen.

Sedan berättar han om Lars J i bullig täckjacka stående mot en husknut som endast var synlig från mordplatsen.
Iakttagelsen kan endast ha gjorts då gm befann sig i trappen eller ovanför.

Han berättar om att LP sagt mörkblå täckjacka, vilket stämmer mycket väl med vad hon senare sagt.

Han berättar att hon använde ordet ”dom” vilket går i linje med vad Åke Rimborn berättat om vad hon sagt vid Sabbatsberg. ”Två gärningsmän”

Han berättar för väktarna att han tyckte att polisen var brysk mot LP, vilket inte direkt är bekräftat i vittnesmålen, men att hon kallade GS för en massa otidigheter vittnar han själv om, och hon ville inte sitta i bilen och visa id-handlingar t.ex.
Att de haft problem att hantera henne är fullt klart.
Sannolikt var tonläget uppskruvat även från den chockade kommissarie GS.

Varför berätta allt detta om man egentligen inte hade en aning om någonting?
Han träffar ju betydligt oftare rätt än fel.
Och vad som är fel vet bara den som var där, och TP var ju inte det, även om man kan få för sig det när han lägger ut texten.
Citera
2020-05-12, 17:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsult
Jag är ledsen, men det är precis tvärtom. Inget rimligt talar nämligen för att ett tidigare hört vittne trettio år senare skulle lämna uppgifter som skulle motivera ett yppandeförbud.

"Jag mördade Olof Palme"
Citera
2020-05-12, 17:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
AB säger att han såg de tre personerna när de gick tillsammans/nära varandra några steg. AB uppskattar att de gick bredvid varandra åtminstone några minuter.

Gick de 5-10 meter på några minuter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in