2020-05-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Cachehändelser liknande de vid 20.29/23.34 får man när en webbsida laddas eller laddas om. Enligt det han skrev i TR-brevet så stängde han datorn vid 20.30-tiden och lämnade jobbet. Nästa gång han öppnar datorn är 23.34 (p g a ett inkommade mejl) och då blir det en webbsidehändelse.

Det verkar inte som han använt datorn speciellt mycket under kvällen, det mesta av de digitala aktiviteterna verkar ha varit på mobilen så det är inte konstigt att det inte blir en "serie cachehändelser".

Men datorn användes däremellan?
Citera
2020-05-12, 16:19
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Suveränt grävt. Mycket intressant. Det visar på att utredingen får upp till bevis om dom påstår sig sökt brett.
Kan den som är catcheägare veta något?

Ifall den tidigare åtalade MGM inte blir dömd i en eventuell HD-förhandling, så kanske detta vore en fråga för utredarna att kolla närmare på när de framöver gör ett omtag av utredningen.
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-05-12 kl. 16:43.
Citera
2020-05-12, 16:20
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Du ställer en väldigt intressant fråga, och förutom de frågetecken som redan har nämnts, så har jag faktiskt även haft en fundering varför just LWs loggtext (till den arkiverade cachen "Lundby", avseende vad som verkar ha varit ett av LW/JS gemensamma besök på Gustavsviks äventyrsbad den 19/2 2015) som hastigt försvann kring den 26/8 2018, men som "återuppstod" så snart det hade uppmärksammats i tråden att loggtexten hade försvunnit.

Kan det tillfälliga försvinnandet av loggtexten ligga i samma tidsspann som JS och personer i hans närhet började kallas till polisförhör sommaren/hösten 2018, dvs. något slags försök att tona ner/ta bort LWs loggtext som kunde påvisa deras tidiga (och sedermera tidvis fortsatta) relation? LW själv skrev inte ut JS namn, men kopplat till hennes instagramkonto för samma datum och sedermera uppgifter om att hon och JS hade en relation vid den tidpunkten, så finns det ändå ett samband mellan de två i loggtexten. Eftersom det handlar om en loggtext som LW skrivit (JS hade inte loggat besöket alls), så bör loggtexten gissningsvis endast ha kunnat tas bort av cacheägaren (eller administratör), så det hade varit intressant om utredarna undersökt med cacheägaren ifall h*n fått någon specifik förfrågan att radera loggtexten? Och i så fall varför? Detta är en fundering hos mig.

Kan den ha tagits bort av någon som hade inloggningsuppgifter till Len*as konto?
Citera
2020-05-12, 16:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
På andra sidan motorvägen i Mikalels församling, samma som mobilmasten vid Hjalmar Bergmans väg.
Vilket innebär att han kunnat tagit sig till en träff med Lena på några minuter och inte tagit med sig mobilen och sen raderat samtalshistoriken när han visade platshistoriken för utredarna.

Eftersom Lena kontakade honom den 14:e är det inte osannolikt att JS ringt upp LW mot kvällningen (vid paketinslagningen) och kilat över för en träff som urartade till det raseri som berövade Lena livet.

Vad jag förstår var särkilt han förbaskad på Lenas oftast fysiska dubbla budskap.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-12 kl. 16:29.
Citera
2020-05-12, 16:23
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du vet väl inte hur förundersökningen i sin helhet ser ut i styrkor och brister? Det är ju principiellt enbart det som rör sig kring den de väljer att åtala som släpps. Och det är magert på bena om man får parafrasera en gammal sång må jag säga.

Du menar alltså att vi ska ändra lagen så man kan fälla en mördare även om inga bevis finns. Jamen då kan vi väl exempelvis y in ShHolmes, särskilt om hen sympatiserar med det synsättet... att det inte är så jäkla noga "dvorets pionerov" först och högst av allt 😒

Bättre är väl att man väntar med att väcka åtal till man rimligtvis kan förvänta sig en fällande dom. Om inte misstänkte kan påverka utredningen i någon större utsträckning så kan man väl släppa hen ur häkte, ha fortsatt span, istället för att tvinga in sig till för tidig prövning för att man velat hålla en tuff linje med häktning?

Jag menar att bevisningen och indicierna som finns mot Stefan, som jag har tagit del av, bör räcka till fällande dom och livstids fängelse. Alltså att detta fallet visar på en lucka i lagen som bör täppas igen. Och det säger jag med tanke på alla indicier och även lögner i förhör under häktningstiden som jag tycker ska ha större betydelse för bedömning. Hade det saknats x antal indicier och Stefan hade klarat att ljuga x% mindre exponerat under förhören så hade bedömning ändrats x% från min sida mot en friande dom.
Jag anser alltså att det är ok att han frias med tanke på rådande rättspraxis men att denna rättspraxis innehåller felaktigheter som tydligt exponerats i detta fallet.
Sen är det min privata åsikt och jag förväntar mig inte att alla håller med, för att uttrycka sig milt.
Men något är fel när en mördare som SD kan gå fri efter att ha lämnat så mycket bevis/indicier för att korta ner det till en mening.

x = okänt tal
Citera
2020-05-12, 16:24
Medlem
StefanDavidssons avatar
Ganska smutsigt att anstränga sig så för att kasta misstankar åt andra random håll nu. Tingsrätten medger liksom i princip att Stefan är skyldig men att bevisen inte riktigt håller..

Alternativ gärningsman, om det mot förmodan finns, hittar vi isåfall i Hanna Davidsson. Inga andra än hon och Stefan besitter det otroligt djupa hat det kräver för att båda ordentligt planera och sen brutalt genomföra en dödsmisshandel av minst 17 slag mot huvudet.

Hade Hanna lyckats locka ut Lena mitt i natten helt random? Nej och varför skulle hon, hon visste ju inte att otroheten fortsatt.

Hade Stefan lyckats? Med all jävla säkerhet ja

Hade någon annan än Stefan försökt locka ut Lena dagarna innan och lägligt glömt sin mobil? Nej

Finns det någonting konkret överhuvudtaget som pekar på att Stefan är oskyldig? Nej
Citera
2020-05-12, 16:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag svär sällan, men detta var ett jäk-t bra inlägg, tackar för det.
Här finns ju all önskvärd komplettering till tidslinjen osv.

Motsägelserna hos LW är uppenbara...
Tänk om du eller jag bara vägrat gå ur en annans bil - en väns -och försökt provocera fram ett bråk,
den andra tar tag i ens arm och drar ut en med viss bestämdhet som resulterar i ett grepp
som känns i armen.
Man säger sen "Hej då" med obekymrat tonfall, ringer sedan polis och anmäler vännen för misshandel!

Ja, det kan väl verka som en potentiell mardröm för många, hur gör LW om man försöker bryta? Man kanske inte känt till detaljerna med SD, man kanske haft sympati för LW men gradvis inser att hon alltid kontaktar och bjuder in SD.

Domstolen påtalar också som en invändning mot åklagarnas insinuering att SDs undvikande av att klart besvara LWs inbjudan skulle utgöra ett indicium. Nej, för SD har varit undvikande till att tacka ja till hennes inbjudan åtskilliga gånger tidigare. Kanske för att hon hade svårt att hantera ett klart "Nej" därav att man låtsas ett "kanske, vi får se"?

Och detta passar ju givetvis illa för de som tvärsäkert visste att LW givit upp SD men det var han som hängde sig fast i relationen. Men det det passar med UWs reflektion om LWs tankar om att bli övergiven och sviken och hur. En som är observant kanske anpassar avvisandet till något mindre uppenbart, även om det absolut inte är snällare på något sätt mot LW.
Citera
2020-05-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Ganska smutsigt att anstränga sig så för att kasta misstankar åt andra random håll nu. Tingsrätten medger liksom i princip att Stefan är skyldig men att bevisen inte riktigt håller..

Alternativ gärningsman, om det mot förmodan finns, hittar vi isåfall i Hanna Davidsson. Inga andra än hon och Stefan besitter det otroligt djupa hat det kräver för att båda ordentligt planera och sen brutalt genomföra en dödsmisshandel av minst 17 slag mot huvudet.

Hade Hanna lyckats locka ut Lena mitt i natten helt random? Nej och varför skulle hon, hon visste ju inte att otroheten fortsatt.

Hade Stefan lyckats? Med all jävla säkerhet ja

Hade någon annan än Stefan försökt locka ut Lena dagarna innan och lägligt glömt sin mobil? Nej

Finns det någonting konkret överhuvudtaget som pekar på att Stefan är oskyldig? Nej
Man kom ingenstans när man misstänkliggjorde E*ster och N*a som var inom familjen, nu kommer resten av bekantskapskretsen också misstänkliggöras. För SD är ju oskyldig som ett lamm, stackars karl.

Det enda vi vet är att det finns inga som helst spår av någon gärningsman överhuvudtaget på brottsplatsen. Men att alla SDs underligheter pekar mot honom. T o m JG är übernormal i jämförelse. Likaså resten av de som förhörts som vi fått läsa i fupen. HD och SD är otroligt märklliga. Det gör ingen mördare. Men alla indicier - DET gör en mördare. Och troligen gör det dessutom en frikänd mördare eftersom SD hade bra förklaringar till allt samt fick ändra sin berättelse både 2 och 3 gånger utan att ifrågasättas. Nice.
Citera
2020-05-12, 16:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Men datorn användes däremellan?
Den öppnades 23.34 men man kan använda datorn till mycket utan att den lämnar "spår" efter sig. Eller inte göra nåt ö h t, bara öppna för att använda sedan.

Enligt fup verkar det som han öppnat ett (jobbrelaterat?) dokument 00.00 (på datorn) och strax efter det svarat på mejl till den som skickade 23.32-mejlet.
Citera
2020-05-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Domen grundas väl på vad som framkommer i huvudförhandlingen. Vilken del av domstolens tvivel menar du är grundad i FUP och inte på vad som dryftats i huvudförhandlingen?
Jag menar att det fluffiga FUP, bidrog till att väsentligheter inte tydliggjordes under TR förhandlingen.
Edit: stavfel
Senast redigerad av Elsa2020 2020-05-12 kl. 16:47.
Citera
2020-05-12, 16:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Men du glömmer eller ignorerar en viktig sak nu, det svenska juridiska systemet bör inte betraktas som perfekt designat och omöjligt att förbättra. Alla system bör ifrågasättas och prövas så varför inte just nu gällande detta fallet? Vi har en misstänkt mördare som frikänts men vi har även en förundersökning som för var och en visar klart och tydligt vem som är den högst troliga mördaren, även om domen i sig får betraktas som korrekt rent juridiskt. Eller finns det någon som läst genom fup ORDENTLIGT som tvivlar? Rimligt tvivel, vad är det egentligen? En fråga om bedömning och det har bedömts korrekt i detta fallet med hänsyn till hur rättsväsendet ser ut men det är inget färdigt facit för hur bevis/indicier ska värderas, all vetenskap och alla kunskapsområden utvecklas ständigt och går framåt. Ibland med positiv effekt, ibland med negativ. Annars skulle vi fortfarande bränna häxor på bål och "fint folk" med resurser skulle kunna köpa sig fria från straff när de dräpt sin olydiga älskarinna för att behålla husfriden och sitt anseende. Möjligtvis blir det OT att diskutera detta i denna tråden här på Flashback men inte fullständigt....som jag ser det.

Om vi har en person som vid komplett granskning av alla , eller försvinnande nära alla, bedöms vara mördaren bör han då dömas eller släppas fri? Han har med hjälp av försvarare fått möjlighet att påverka utredningen och presentera bevis som talar för att han är oskyldig men det enda han har lyckats med är att slafsa ihop osannolika förklaringar på det åklagaren presenterat.

Jag är faktiskt väldigt intresserad av att höra om det finns någon som läst fup och känt vad de själva skulle beskriva som rimligt tvivel över skuldfrågan? Alltså vad de själva skulle beskriva som rimligt tvivel utan att använda lagboken som facit. Om svaret är noll så måste man inse att möjligheten finns att förändringar bör ske. Stefan kan bli pionjär på sätt och vis som den förste livstidsdömde efter beslut om uppdaterad tolkning och förändrade formuleringar i lagboken för att kunna fälla mördare som lyckats städa så pass halvdant efter sig som han ändå gjort. Det tror jag även han skulle kunna leva med, att bli så viktig och speciell. Ett gott slut för samtliga inblandade.

Detta är bara mina åsikter....än så länge...

Jag tror du missar vad hela diskussionen rörde sig om, den användare som mitt svar gällde ville ha nordkorea eller kina modellen på rättegången, den anklagade skulle inte ens få veta vad fan han eller hon var anklagad för, alltså komma helt oförberedd till rättegången och försöka försvara sig från den positionen.

Men nu när jag läst ditt svar till mig så inser jag att du också förespråkar en sådan rättsordning, skrämmande enligt min åsikt.
Citera
2020-05-12, 16:43
Medlem
Citat:
Du ställer en väldigt intressant fråga, och förutom de frågetecken som redan har nämnts, så har jag faktiskt även haft en fundering varför just LWs loggtext (till den arkiverade cachen "Lundby", avseende vad som verkar ha varit ett av LW/JS gemensamma besök på Gustavsviks äventyrsbad den 19/2 2015) som hastigt försvann kring den 26/8 2018, men som "återuppstod" så snart det hade uppmärksammats i tråden att loggtexten hade försvunnit.

Kan det tillfälliga försvinnandet av loggtexten ligga i samma tidsspann som JS och personer i hans närhet började kallas till polisförhör sommaren/hösten 2018, dvs. något slags försök att tona ner/ta bort LWs loggtext som kunde påvisa deras tidiga (och sedermera tidvis fortsatta) relation? LW själv skrev inte ut JS namn, men kopplat till hennes instagramkonto för samma datum och sedermera uppgifter om att hon och JS hade en relation vid den tidpunkten, så finns det ändå ett samband mellan de två i loggtexten. Eftersom det handlar om en loggtext som LW skrivit (JS hade inte loggat besöket alls), så bör loggtexten gissningsvis endast ha kunnat tas bort av cacheägaren (eller administratör), så det hade varit intressant om utredarna undersökt med cacheägaren ifall h*n fått någon specifik förfrågan att radera loggtexten? Och i så fall varför? Detta är en fundering hos mig.

Hmm, skrev LW ngt märkligt i logtexten? Om jag minns rätt hade hon och JS telefonkontakt på morddagskvällen ang ngn pryttel hon undrade om hon fick låna (men som JS behövde i Polen, så det gick inte). I och med den sena kontakten måste polisen ha uppmärksammat JS rätt snabbt ändå?
Senast redigerad av Elsa2020 2020-05-12 kl. 16:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in