Citat:
Ursprungligen postat av
Rovsmor-bredbart
Tack för länken!
Det är just sånt här som känns mest trovärdigt, närmaste sanningen man (jag själv då) kan komma som lekman. Dessutom uttalande som gjordes för drygt en månad sen.
Ja, eller hur, mycket trovärdigt.
Han la ut texten i april, mitt under krisen, och han har i stort sett fått rätt.
"Det blir smutsigt" sa han bla om framtiden i Sverige, och ingen kan invända. Jag gillar att han beskriver flera makroperspektiv, men han gör det på ett lugnt och pedagogiskt sätt, lyckas sammanfatta vad som egentligen inte går att fatta.
Dessutom lyckas han ingjuta hopp och kan vara motvikt till FHM:s och Gieseckes skitsnack. Pandemier är inte naturkatastrofer. De är direktkopplade till djurskötsel, vår relation till djur och animalisk föda.
Virus påverkas av hur vi behandlar djur helt enkelt. Ju äckligare och slarvigare djurhantering vi har, desto mer godis ger vi till nya virus. Detta är saker vi kan påverka. Pandemier är inte ödesbundna.
Sk wetmarkets (som i Kina) är i princip virusmaskiner. Det måste inte vara så.
Jag gillar också hans slakt av den Svenska idotbyråkratin. Mitt under brinnande kris stoppar vi skyddsutrustning, för att den är felmärkt. Fruktansvärt dumt.
Nu vet vi också vad vi har, om det skulle komma ett värre virus, men högre dödlighet.
Vi har exakt ingenting. Kommer det ett nytt och värre virus eller en coronavåg till i höst, då är den svenska vården helt chanslös.
Och om den svenska vården är helt sönderkörd, oanvändbar, var tar vi vägen?