2020-05-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
I Sverige fokuserar på PÅ IVA-talen i stället för döda. Sedan pratar man om kurvor som passar in i en strategi som vill påpeka att man inte misslyckats.
R-talet (reproduktionstalet) är ytterligare en mättning som fortfarande används när det väl passar in.

Regeringar i olika länder kommer att öppna upp när de känner sig redo och ta emot länder som de själva känner sig trygga. Vad de baserar sina uppgifter på kan bara varje land säga.
Vad jag vet är att man kommer ha sina egna tabeller och sina egen agenda för styra och kontroller sitt land.
Jag tror inte det är svårare än så.
"Känner sig trygga".

Det handlar inte om hur man känner. Det går inte att hålla tillbaka viruset och samtidigt överge all form av social distansering. Utlandsresor är en smittobomb.
Citera
2020-05-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Tack för länken!
Det är just sånt här som känns mest trovärdigt, närmaste sanningen man (jag själv då) kan komma som lekman. Dessutom uttalande som gjordes för drygt en månad sen.

Ja, eller hur, mycket trovärdigt.

Han la ut texten i april, mitt under krisen, och han har i stort sett fått rätt.

"Det blir smutsigt" sa han bla om framtiden i Sverige, och ingen kan invända. Jag gillar att han beskriver flera makroperspektiv, men han gör det på ett lugnt och pedagogiskt sätt, lyckas sammanfatta vad som egentligen inte går att fatta.

Dessutom lyckas han ingjuta hopp och kan vara motvikt till FHM:s och Gieseckes skitsnack. Pandemier är inte naturkatastrofer. De är direktkopplade till djurskötsel, vår relation till djur och animalisk föda.

Virus påverkas av hur vi behandlar djur helt enkelt. Ju äckligare och slarvigare djurhantering vi har, desto mer godis ger vi till nya virus. Detta är saker vi kan påverka. Pandemier är inte ödesbundna.

Sk wetmarkets (som i Kina) är i princip virusmaskiner. Det måste inte vara så.

Jag gillar också hans slakt av den Svenska idotbyråkratin. Mitt under brinnande kris stoppar vi skyddsutrustning, för att den är felmärkt. Fruktansvärt dumt.

Nu vet vi också vad vi har, om det skulle komma ett värre virus, men högre dödlighet.

Vi har exakt ingenting. Kommer det ett nytt och värre virus eller en coronavåg till i höst, då är den svenska vården helt chanslös.

Och om den svenska vården är helt sönderkörd, oanvändbar, var tar vi vägen?
Citera
2020-05-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Visst är det fantastiskt vad mänskligheten kan göra när man går ihop om att hitta ett botemedel mot COVID-19. Israel verkar verkligen gå in för att först lösa botemedlet mot COVID-19.

Häftigt. Ett genombrott är precis var världen behöver.
Citera
2020-05-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är det mer positivt med 10 dussin?
Som Stalin sa..1 död är tragiskt 1 miljon döda är bara statistik.
Citera
2020-05-12, 16:47
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Funderat lite på nationer som resa osv. Om det gäller mindre nationer är ju en sak men gäller det även de större EU länderna? Tror du te.x Tyskland, om de får pli på smittspridningen igen, kommer att ingå i en reseunion medans Frankrike inte får vara med? Och hur skulle en sådan grej påverka EU? Spanien? Italien?

Tyskland är ett väldigt svårt land att spekulera i. De har som Sverige väldigt många ställen /förorter) där man har en tydlig ökning och det har Frankrike också.
Jag tror man kommer följa utvecklingen nog innan man ta några större beslut.

Italien och Spanien kommer EU hjälpa för de har varit så hårt drabbade. Jag tror många kommer besöka dessa länder i lite form av sympatier för att de har haft det tufft.
Citera
2020-05-12, 16:47
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Njae stämmer inte. Bussar är fortfarande full proppade. Folk går fortfrande ut och festar . Det är fullt på klubbarna i gbg låååååångt över 50 pers. Gånga med det med 10.

Så du har fel.

Så frågan återstår, börjar viruset ge upp =)

Viruset ger aldrig upp. Släpp ut de sköra 70+ grupperna ur deras asyl-3-rummare så ska du får se på spridning.

Just dessa fulla bussar och tunnelbanevagnar, restauranger säkerställer att antalet smittade och döda går ner bara långsamt. Utan det tror jag vi skulle se en mycket snabbare minskning på smittan.

Sedan har vi äldreboenden där det bitit sig fast. Kommer det att kräva att de flesta gamlingar helt enkelt dör och då dör även viruset ut på respektive boenden? Vet för lite av vad som händer i den delen för att kunna gissa något.
Citera
2020-05-12, 16:48
Medlem
Förstår inte varför turistländer skulle tacka nej till svenska medborgare förutsatt att deras test visar negativt på c19. Kan ju tänka mig att "resekorridoren" som vissa länder pratar om utvidgas till att ta emot negativt testade människor från hårt drabbade länder relativt omgående.
Citera
2020-05-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Nej det kommer inte tillbaka. Så sov lugnt

Om det vore så väl skulle vi ha utrotat alla förkylningar vid det här laget. Jag sover för övrigt lugnt.
Citera
2020-05-12, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skorge
Det verkar som att du någonstans i din febriga argumentation insåg att du hade tolkat fel och ändrade dig, hehe!

Hmm, nej.
Det finns rapporter om att vissa har så låg halt av antikroppar så man ifrågasätter immunitet desto mer.
Citera
2020-05-12, 16:50
Medlem
Citat:
ZZZz. Många hårda pojkar på flashback.

Många lika öppet svaga
Citera
2020-05-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Många lika öppet svaga

Okej vi säger så.
Citera
2020-05-12, 16:52
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Japan masstestade aldrig och smittspårade inte men har ändå lika låga dödstal som Sydkorea per invånare.

Förstår du att det inte var testningen som gjorde skillnad i Sydkorea?

Så gott som alla japsare bär mask i städer. Svårt för smittan att sprida sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in